به گزارش ایرنا، امیر مسیب رحیم زاده عصر دوشنبه در هفتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه در شهرستان ری 197 اثر باستانی مشتمل بر بنا، محوطه، تپه، امامزاده و بقاع متبرکه شناسایی شده است افزود: این 100 هزار گردشگر بدون احتساب زائران بقاع متبرکه و امامزادگاk واجب التعظیم است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ری با وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) و حرم مطهر امام خمینی(ره) پس از مشهد و قم سومین شهر زیارتی کشور است اظهار کرد: بر اساس آمار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سالانه هشت میلیون نفر به زیارت این حرم مطهر مشرف می شوند.
رحیم زاده ادامه داد: کمبود هتل و مهمانسرای مناسب برای اسکان زائران و گردشگران در شهرستان به شدت احساس می شود که در این زمینه اداره میراث فرهنگی شهرستان ری اقداماتی مانند احداث هتل فرودگاهی و احداث هتل 253 اتاقه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را در دستور کار خود قرار دارد.

** 6 اثر تاریخی شهرستان ری تعیین حریم شده اند
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری در بخش دیگر سخنان خود به آثار تاریخی ثبت شده در شهرستان ری اشاره کرد و افزود: 39 اثر از مجموع 197 اثر تاریخی شهرستان ری ثبت ملی شده اند که از این میزان 6 اثر توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان ری تعیین حریم مصوب شده اند.
رحیم زاده اضافه کرد: تعیین حریم مصوب در جهت جلوگیری از ساخت و ساز در حریم اثر تاریخی اجر می شود که در آن رعایت ارتفاع ساختمان های مجاور نسبت به اثر تاریخی نیز باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه مرمت آثار باستانی شهرستان ری سالانه 10 میلیارد ریال هزینه دارد گفت: اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از سال 84 تا به حال 35 اثر تاریخی این شهرستان را مرمت کرده است که در حال حاضر 35 اثر دیگر نیز نیاز شدید به مرمت دارد که در صورت تامین بودجه این کار نیز صورت خوهد گرفت.
رحیم زاده در ادامه به بخش صنایع دستی شهرستان ری اشاره کرد و یادآور شد: 30 رشته از 152 رشته شناسایی شده در صنایع دستی کشور در شهرستان ری فعالیت دارند که هنرمندان این رشته بخاطر وضعیت بد بیمه ها خیلی در این صنعت باقی نمی مانند.
وی با بیان اینکه 109 پروانه انفرادی تولید صنایع دستی در شهرستان ری صادر شده است افزود: متاسفانه با وجود انواع بسته های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی در حوزه صدور پروانه کارگاهی هنرمندان بخاطر وضعیت بد بیمه و پرداخت نکردن وام کم بهره از سوی بانک های عامل از این کاراستقبال نمی کنند.
رحیم زاده از تشکیل یک شهرک صنعتی حجاری سنگ در شهرک صنعتی شمس آباد خبر داد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت شهرک های صنعتی منعقد شده قرار است 240 سوله به تعاونی حجاران سنگ داده شود تا در این شهرک آثار هنری تلفیقی سنگ با سایر هنرهای ایرانی ایجاد شود.
هفتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان ری عصر دوشنبه با حضور حسن خلیل آبادی و حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، رحیم زاده رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرستان های ری برگزار شد.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری - انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.