سید احمد صفوی روز یکشنبه در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد جهان پهلوان تختی در ابن بابویه شهر ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بزرگداشت و مرور خاطرات بزرگانی مانند جهان پهلوان تختی می تواند در ترویج فرهنگ جوانمردی و کمک به محرومان جامعه بسیار مفید واقع شود.
وی تصریح کرد: هماهنگی های لازم با اداره اوقاف در خصوص ایجاد فضای آرامگاه تختی به محلی در خور شان این جوانمرد تاریخ ساز ورزش کشور انجام خواهد داد تا این مکان به کانون فرهنگی مناسبی برای شهروندان تبدیل شود.
وی در ادامه با اعلام این خبر که یکی از اماکن مهم شهرری به نام جهان پهلوان تختی نامگذاری می شود، اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر در شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در حال پیگیری است و به زودی محل مورد نظر اعلام عموی خواهد شد.
ابن بابویه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران از جمله جهان پهلوان تختی در آن دفن هستند. نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آنجا واقع شده‌است.
غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران متولد شد.
وی در دوران فعالیت های ورزشی خود، به دلیل کسب موفقیت و افتخار در رقابت های ملی و بین المللی کشتی و همچنین محبوبیت مردمی، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختی طی سال های 1951 تا 1962 موفق به کسب 4 مدال طلا و 4 مدال نقره در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا، جهان و المپیک(3 مدال المپیک، 4 مدال جهانی و یک مدال آسیایی) شد.
جهان پهلوان تختی در 17 دی ماه 1346 درگذشت.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری ** انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.