به گزارش روز شنبه ایرنا از میراث فرهنگی استان تهران، رجبعلی خسرو آبادی گفت: سازه‌ای که به‌عنوان رستوران در وسط باغ نگارستان ایجاد شده مغایر با حریم و ضوابط میراث‌فرهنگی است و باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مالک باغ نگارستان نیز دانشگاه تهران است ادامه داد: این مکان در گذشته به‌صورت یک سازه سبک و موقتی به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گرفت که چند ماه پیش نیز سازه آجری برای احداث این رستوران در نظر گرفته شد.
اظهار کرد: میراث فرهنگی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده و در بازدید معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از این بنا، تذکرات لازم برای تغییر سازه و توقف عملیات عمرانی و تهیه نقشه جدید داده شد و همچنین توافق شده تا طرح و نقشه جدیدی تهیه شود.
خسروآبادی گفت: قرار بود طرح جدید متناسب با فضای باغ و مطابق با اصول معماری و ضوابط میراث‌ فرهنگی صورت گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و فضای ایجاد شده و سازه آجری مغایر با اصول و ضوابط میراث فرهنگی ساخته شد.
وی افزود: شهرداری تهران در این خصوص با ما هم‌عقیده بوده و از طریق حقوقی میراث فرهنگی شکایت خود را از ساخت این سازه اعلام کردیم.
به گفته وی در این زمینه مکاتباتی با شهرداری منطقه 12 صورت گرفته که آنها به جد پیگیر این موضوع هستند.
خسروآبادی با بیان اینکه ستون‌های این سازه حداقل باید به یک چهارم کاهش پیدا کند، اظهار کرد: ساخت غیر قانونی رستوان در حال حاضر متوقف شده و این کاربری غیر قانونی از طریق مراجع قضایی در حال رسیدگی است.
بنای ثبتی باغ نگارستان از بناهای قدیمی تهران در میدان بهارستان - انتهای خیابان دانشسرا خیابان شریعتمداری واقع شده است که در سال 1222 هجری قمری (1807 میلادی) به دستور فتحعلی‌شاه قاجار به‌عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته ‌شد.
گفتنی است بدون توجه به تذکرات میراث فرهنگی در خصوص ساخت سازه جدید و رستوان در باغ نگارستان، میراث فرهنگی از مالک این بنای ملی شکایت کرد.
این بنا ملی(با شماره ثبت ملی 2082) به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای 2 عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است که اتاق‌ها با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد که دارای 64 اتاق، چهار تالار، کتابخانه با چهار سالن و 600 متر زیربناست.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7247/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.