تنها 10 دقیقه مانده بود به ساعت 22 روز یکشنبه 21 آبان ماه که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.3 در مقیاس ریشتر، مناطق وسیعی از غرب ایران را لرزاند تا به ادعای برخی منابع خبری بین‌المللی، «مرگبارترین زمین‌لرزه جهان در سال جاری» به نام استان کرمانشاه ثبت شود. پس از بروز این حادثه تلخ، همزمان با امداد رسانی فوری دستگاه‌های امدادی،‌نظامی و دولتی، مردم با همدلی فزاینده‌ای به میدان آمدند تا بار سنگین بی‌خانمانی و غصه فراغ از کشته‌شدگان زمین‌لرزه را از هموطنان بکاهند. مردم شهرستان اسلامشهر نیز در این زمینه سنگ تمام گذاشتند تا همزمان با ساکنان همه نقاط کشور، در یاری رساندن به هموطنان رنج‌دیده غرب ایران سهیم باشند.

**بهزیستی و هلال احمر، پیشرو در کمک
از میان دستگاه‌های دولتی شهرستان اسلامشهر، بهزیستی و هلال احمر تلاش‌های بیشتری برای سامان‌دهی کمک‌های مردمی و اعزام اقلام مورد نیاز انجام دادند.
همانطور که معاون امور فنی و عمرانی فرماندار اسلامشهر در جمع خبرنگاران تشریح کرد، تاکنون اقلام زیادی از نیازهای زلزله زدگان در قالب کاروان‌هایی متشکل از 38 دستگاه کامیون و 15 دستگاه وانت نیسان به مناطق زلزله زده اعزام شده است.
نوید عباسی در بیان جزئیات این کمک‌ها، اعزام سه دستگاه آمبولانس اورژانس به شهرستان پل ذهاب و یک دستگاه خودرو هلال احمر به کرمانشاه توسط دستگاه‌های اسلامشهر را یاد آور شد و افزود: علاوه بر این، پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در روزهای نخست زلزله در فرودگاه مهرآباد مستقر شدند تا در عملیات انتقال مجروحان به بیمارستان های تهران کمک کنند.
آمارهای مربوط به میزان کمک‌های نقدی هنوز جمع بندی و اعلام نشده است اما به گفته مسئولان محلی اسلامشهر، بخش عمده‌ای از اقلام و خدمات ارسال شده به غرب کشور از محل همین کمک‌ها تامین شده و به روایت مسئولان این شهرستان آن چه از حجم کمک‌ها برمی‌آید این است که میزان مشارکت مردم این منطقه در این حادثه، ، بعد از کمک‌های اعزامی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دهه شصت، نمونه مشابه دیگری در تاریخ این شهرستان ندارد.

**اصناف و مردم سنگ تمام گذاشتند
شهرستان اسلامشهر بیش از 30 هزار واحد صنفی فعال دارد که همه آنها زیر پوشش اتاق اصناف این شهرستان فعالیت می‌کنند. در همان روزهای نخست بروز حادثه، تعداد زیادی از اصناف به ویژه نانوایان این شهرستان با اعزام صدها هزار قرص نان در کمک‌رسانی به آسیب دیدگان زلزله مشارکت کردند.
اطلاعات منتشر شده در خصوص حجم کمک‌های اعزامی از سوی معاون فرماندار شهرستان اسلامشهر نیز بیانگر این واقعیت است که اصناف در تامین اقلام تهیه شده هم مشارکت فعالی داشته اند.
به گفته عباسی، تنها چند روز بعد از بروز این حادثه، بیش از 180 هزار بطری آب معدنی، 800 دست لباس گرم بچه‌گانه،‌بالغ بر 2 هزار تخته پتو، افزون بر 620 تخته چادر و نزدیک به چهار هزار و 200 دستگاه انواع لوازم گرمایشی نیز با همکاری اصناف،‌شهروندان و دستگاه‌ها تهیه و به مناطق زلزله زده اعزام شده است.
وی ادامه داد: اقلام دیگری همچون چهارهزار و 100 جعبه خرما، 91 هزار قوطی انواع کنسرو، 16 تن برنج، 175 کارتن شیرخشک، چهار هزار 240 کیلو انواع مواد غذایی نیز با مشارکت بخش‌های مختلف و با محوریت فرمانداری تامین و به مناطق زلزله زده اعزام شده است.
به گفته این مسئول دولتی در شهرستان اسلامشهر،‌فرآیند جمع‌آوری کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

**حضور چشمگیر هلال احمر اسلامشهر در امداد رسانی
هلال احمر شهرستان اسلامشهر یکی از مجموعه‌های جوان امداد رسان در استان تهران را در اختیار دارد که پس از بروز حادثه در غرب استان تهران نیز به عنوان اولین تیم‌های اعزامی در منطقه مستقر شدند.
به گفته مسئول امداد و نجات هلال احمر شهرستان اسلامشهر،‌ علاوه بر فرآیند جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی در سطح شهرستان، 2 تیم امدادی اسلامشهر در قالب تیم‌های اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری به منطقه سرپل ذهاب اعزام شده و به ارائه خدمات پرداختند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط روابط عمومی هلال احمر اسلامشهر،‌29 روستای زلزله زده زیر پوشش خدمات گروه‌های امدادی هلال احمر این شهرستان قرار داشته‌اند و این امداد رسانی نزدیک به 2 هفته به طول انجامیده است.

** بسیج و حضوری جدی در کمک رسانی
در کنار دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد، بسیج شهرستان اسلامشهر نیز با محوریت سپاه‌ ناحیه حضرت سید‌الشهدا اسلامشهر، حضور چشمگیر و فعالی در فرآیند امداد رسانی داشته اند.
به گفته فرماندهی سپاه این شهرستان،‌تاکنون 60 دستگاه کامیون وظیفه انتقال کمک‌های جمع آوری شده توسط نیروهای بسیجی این شهرستان به سوی مناطق زلزله زده را بر عهده داشته اند.
سرهنگ مجید امیرعبداللهی در جمع خبرنگاران با اعلام این آمار، از سایر وظایف امدادی و خدماتی سپاه اسلامشهر خبر داد و گفت: علاوه براین کمک‌ها، بازسازی روستای کلاشی از توابع شهرستان سرپل ذهاب که پیش از زلزله 60 خانوار در آن ساکن بوده اند به سپاه اسلامشهر سپرده شده و عملیات بازسازی این منطقه توسط نیروهای سپاه و نیروهای جهادی منطقه آغاز شده است.
به گفته امیرعبداللهی، تاکنون اقلام متعددی شامل دهها تخته پتو، یک تن نان، صدها دست لباس، 10 هزار بسته معدنی، وسایل گرمایشی، موکت و زیرانداز، لوازم بهداشتی و دیگر اقلام مورد نیاز توسط پایگاه‌های بسیج شهرستان اسلامشهر جمع آوری و به مناطق زلزله زده ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.
شهرستان اسلامشهر در جنوب غرب استان تهران و در همسایگی پایتخت قرار دارد که بیش از 600 هزار نفر در آن سکونت دارند.
خبرنگار:اکبرکریمی ** انتشار: روح اله صائب
تهرام/7251/7247/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.