اظهارات و بخشنامه‌های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هر از چند گاهی مطرح شده و دامنه بحث‌ها داغ می‌شود. اما آنچه که می‌ماند، داغی زغال‌های قلیان‌ها در سطح شهر است.
ممنوعیت استفاده از قلیان، روند پرپیچ و خمی داشته است. در سال 71 جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیات وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد که از این سال تا سال 76 مصوبه مجموعه هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، ورق چندبار برگشت و قلیان دوباره بر میز قهوه‌خانه‌ها جا خوش کرد.
در سال 1383 باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد. ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال 1384 با اصلاح تبصره ماده1 آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند. اما به فاصله کمتر از یک سال، ورق باز هم برگشت! قلیان‌ها دوباره شکسته شدند!
در همین مدت، هربار زمزمه‌های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می‌رسید، وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده‌ها می‌کرد. تا سال 1386 که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان‌های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد. اما فروردین‌ماه 1388 بود که بهزاد ولی‌زاده، کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از اجرای مجدد طرح جمع‌آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی خبر داد و گفت: دور جدید این طرح در آینده نزدیک با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. پس از آن چهاردهم آبان سال 1390، وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس ابلاغ جدید دیوان عدالت اداری، نامه‌ وزارت کشور در سال ‌86 مبنی بر اینکه استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارایه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند، غیرقانونی است و در واقع می‌توان گفت این سریال همچنان ادامه داشت.
بررسی‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مضرات و آسیب‌های قلیان به مراتب مخرب‌تر از مصرف سیگار است به طوری که دکتر محمدرضا نوروزی، عضو کمیته عملی سمینار سرطان کلیه گفته که پیش زمینه ابتلا به سرطان کلیه مصرف تنباکو، ‌دخانیات و قلیان است.
این در حالی است که دکتر رویا دستجردی، کارشناس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفته که در اثر اهمال‌کار‌ی‌ها و شیوع گسترده قلیان در بین خانواده‌ها و جوانان، محدودیت سنی و جغرافیایی مصرف این ماده دخانی در جامعه به کلی از بین رفته است.
به گفته این کارشناس مواد دخانی، یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف 80 تا 100 نخ سیگار است و آنچه تحت عنوان قلیان‌های معطر مصرف می‌شود نیز همان مضرات قلیان معمولی را دارد. به علاوه اینکه ممکن است توتون‌های مصرفی در قلیان معطر توتون‌های کپک زده انتهای انبارها باشند که با افزودن مواد معطر فساد آنها پوشانده شده است.
دکتر مرجان قطبی، کارشناس مسئول ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با اشاره به مصرف اشتراکی قلیان که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروس‌هایی مانند تب خال و هپاتیت ‌شود، گفت: توتون تنباکوی مورد استفاده برای مصرف قلیان حاوی میکروب و قارچ است که این امر موجب ایجاد عفونت‌های حاد و مزمن در دستگاه تنفسی می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد که شیوع سرطان ریه، آسم و بیماری‌های انسدادی ریه در افرادی که در معرض دود سیگار و یا قلیان قرار می‌گیرند نسبت به افرادی که اصلا در معرض دود قرار ندارند بیشتر است.
پس از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ابلاغ آن در شهریور 1385 تا امروز، اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. به طوری که در مدت زمان کوتاهی موضوع جمع‌آوری قلیان‌ها از اماکن عمومی در دستور کار وزارت کشور و نیروی انتظامی قرار گرفت اما به دنبال اعتراض صنف قهوه‌خانه‌داران شهر تبریز، این موضوع به دستور رئیس‌جمهور مسکوت ماند.
بعد از گذشت مدتی، موضوع جمع‌آوری قلیان‌ها از اماکن عمومی در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و قرار شد بار دیگر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد اما تا امروز این بند از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، همچنان کم‌لن‌یکن باقی مانده و مسئولان وزارت بهداشت هم عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و تنها به توصیه‌های بهداشتی و فرهنگی بسنده می‌کنند و اینکه مصرف قلیان ضرر دارد و خانواده‌ها نباید به عنوان تفریح به قلیان نگاه کنند.
تیرماه سال 94 نیز مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات از صدور بخشنامه منع ارایه مجوز عرضه قلیان برای اماکن عمومی خبر داده بود.
علی‌عطا طاهر تصریح کرده بود: قرار است عرضه قلیان در اماکن عمومی و از جمله قهوه‌خانه‌ها با بخشنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، غیرقانونی اعلام شود و از کسانی که برای تمدید مجوز مراجعه می‌کنند نیز تعهدی گرفته شود که طی چند ماه عرضه آن را متوقف کنند. در این صورت اگر مجوزی صادر شود غیرقانونی و قابل شکایت است.
طاهری همچنین با اشاره به طرح جمع آوری قلیان از مراکز عمومی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ پلیس اماکن عمومی و مراکز بهداشتی وزارت بهداشت،‌ بیان کرد: ابلاغیه این طرح برای استان‌ها ارسال شده است و چند شهر نیز آن را آغاز کرده‌اند،‌ اما هنوز به طور سراسری به اجرا درنیامده است. مرحله اول این طرح مربوط به مراکز غیرمجاز ارائه قلیان است. فاز دوم آن نیز برای مراکزی است که مجوز دارند و جهت تمدید مجوز مراجعه می‌کنند؛ در این صورت این افراد باید تعهد دهند که طی چند ماه نسبت به جمع‌آوری عرضه قلیان، اقدام کنند. همچنین با کسانی که مجوز ندارند از طریق تعزیرات حکومتی و اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و هماهنگی با اصناف برخورد خواهد شد.
اما هنوز که هنوز است نه تنها سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها تعطیل نشده‌اند، بلکه روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده و حتی فروشگاه‌های عرضه قلیان و لوازم جانبی! مخصوص آن از چهارراه سیروس به خیابان‌های بالای شهر هم رسیده‌اند.
به طوری که می‌توان با چرخی در یک خیابان پرتردد حداقل 3 الی 4 مغازه قلیان‌فروشی را پیدا کرد.
بساط نوع جدید و شیک عرضه این ماده دخانی، به تالارها و باغ‌های عروسی نیز باز شده و در منوی این اماکن، بخشی با هزینه جدا برای استفاده میهمانان از قلیان قرار گرفته است.
از همه اینها که بگذریم اینکه در این سفره‌خانه‌ها چه افرادی حاضر می‌شوند و چه مزاحمت‌هایی برای ساکنین آن محله‌ها دارند خود بحث دیگری است. لازم به ذکر است که اغلب این سفره‌خانه‌ها تا ساعات پایانی شب باز هستند.
بحث دیگری که در مورد سفره‌خانه‌ها مطرح است بحث بیماری‌های مختلفی است که می‌تواند جامعه را تهدید کند. چه از حیث تنباکوهای مصرفی چه از حیث بیماری‌هایی که از مصرف‌کننده‌ای به نفر بعدی می‌رسد.
همچنین چند سالی است که افراد سودجو برای فروش بیشتر خود اقدام به وارد کردن قلیان‌هایی تحت عنوان جیبی کرده‌اند که به اندازه یک خودکار است و تنباکوی مخصوص خود را دارد و معلوم نیست در این تنباکوها از چه موادی استفاده شده است.
نکته جالبی که قابل توجه است اینکه به تازگی کشور امارات مالیات عرضه تنباکو را 100 درصد افزایش داده است. عربستان سعودی هم در تابستان سال گذشته اقدام به چنین کاری کرد. برند و بسته‌بندی اغلب تنباکوهایی که در کشورمان وارد می‌شوند نام عربی دارند و مبدا آنها کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

فعالیت قهوه‌خانه‌ها باید متوقف شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش نسبت به اظهارنظر معاون دادستان کل کشور مبنی بر اعتراض نمایندگان مجلس نسبت به بستن قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند گفت: اعتقاد برخی نمایندگان برای عدم‌ منع فعالیت این قبیل قهوه‌خانه‌ها وجه قانونی ندارد؛ ضمن اینکه وقتی ما در صحن مجلس قانونی را تصویب می‌کنیم اگر در مسیر اجرای آن تبعات و مشکلاتی ایجاد شود، نباید در جهت تضعیف قانون اظهارنظر کنیم.
محمدنعیم امینی‌فرد با تاکید بر اینکه مجریان قانون باید در جهت مقابله با هر نوع فساد قاطعانه برخورد کنند تاکید کرد: در این مرحله باید مجریان قانون به خوبی عمل کنند چراکه قانون‌گذار بعد از تصویب قانون، تنها بر روند آن نظارت کرده و در نحوه اجرای قانون مداخله‌ای ندارد حتی اگر برخی در این مورد ملاحظاتی داشته باشند نباید آن را به کل مجلس تعمیم داد، بنابراین لازم است مسئولان مربوطه در دستگاه‌های اجرایی، به صورت قاطعانه با این معضل برخورد کرده، و قانون را به طور کامل اجرا کنند.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: قانون هر اندازه هم بد باشد تا زمانی‌که جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد، باید به بهترین شکل اجرا شده یا اگر موانعی در مسیر اجرای آن وجود داشته باشد، باید برای اصلاح به مجلس فرستاده شود.

جولان تنباکوهای غیرمجاز در قهوه‌خانه‌ها
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: با توجه به عرضه تنباکوهای غیرمجاز در قهوه‌خانه‌ها، دستگاه‌های متولی باید با متخلفان برخورد کنند.
همایون هاشمی درباره اظهارات رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت مبنی بر اینکه 80 درصد تنباکوهای معطر حاوی اسانس و حلال‌های بسیار خطرناک از جمله بنزن است، افزود: سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مرتبط باید نظارت بیشتری بر عرضه تنباکوهای معطر و میوه‌ای داشته باشند و با اعمال نظارت بیشتر واردکنندگان چنین محصولاتی را شناسایی و با قاطعیت با آنان برخورد کنند، زیرا در بازرسی‌ها دیده شده که در قهوه‌خانه‌ها تنباکوهای غیرمجاز حاوی آمفی‌فتامین با عناصر دیگر شیمیایی استفاده شده است.
وی با هشدار نسبت به اینکه بیشترین مصرف‌کنندکان قلیان نوجوانان و جوانان هستند گسترش قلیان‌سراها را خطری جدی برای سلامت این قشر دانست و افزود: متاسفانه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته و استفاده از دخانیات به ویژه قلیان برای نوجوانان و جوانان به فرهنگ، سرگرمی و تفریح تبدیل شده که این زنگ خطری جدی بوده و نیاز است با برنامه ریزی مناسب به سمت ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز عمومی و جایگزینی مراکز تفریحی و فرهنگی با مراکز عرضه قلیان حرکت و همچنین با فرهنگ‌سازی مناسب نسبت به اصلاح فرهنگ خانواده‌ها اقدام کرد.
هاشمی از عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی انتقاد کرد و ادامه داد: اگرچه طبق قانون عرضه قلیان در چنین مکان‌هایی به طور کلی ممنوع است اما به دلیل ضعف نظارت دستگاه‌های مسئول و اشتغال کاذب شاهد عرضه قلیان در این مراکز هستیم این در حالی است که برخی مسئولان علت افزایش تخلفات از ناحیه قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی را عدم بازدارندگی جرائم می‌دانند در حالی که حتی جرائم فعلی هم در مواردی اعمال نمی‌شود و در واقع چنین اظهاراتی عذر بدتر از گناه است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تشدید جرائم کارایی لازم را در کاهش تخلفات قلیان‌سراها و سفره‌خانه‌های سنتی ندارد بلکه باید نظارت‌ها بر عملکرد مراکز بیشتر و با متخلفان به صورت قاطع‌تر برخورد کرد، گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید به طور مداوم بر عملکرد این مراکز نظارت کنند و متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضا تحویل دهند.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌ها در مورد آسیب‌های دخانیات به ویژه قلیان بسیار ضعیف است، تصریح کرد: گردش اطلاعات در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار پایین است و برخی نسبت به عوارض ناشی از مصرف قلیان آگاهی کافی ندارند در حالی که اگر میزان اطلاعات مردم افزایش یابد کمتر به سمت استفاده از مصرف دخانیات روی می‌آورند.
روزنامه سیاست روز
1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.