به گزارش ایرنا، لوریس چکناواریان نویسنده کتاب «خرستان» عصر شنبه در آیین معرفی کتاب خود در فروشگاه مرکزی شهر کتاب با اشاره به شرایط هنرمندان و نویسندگان افزود: آنان با کسی در ارتباط نیستند و دلخوشی زیادی ندارند.
چکناواریان با بیان اینکه برای این نسل نمی‌نویسد، گفت: من برای نسل آینده می‌نویسم تا آنان ارزیابی کرده و اگر کتابم خوب بود، آن را به نسل بعدی منتقل کنند
وی درباره نگارش کتاب «خرستان» اظهار کرد: یارتا یاران در مسیر نوشتن و ادامه دادن این کتاب مرا تشویق و همراهی کرده و شاید جلد دوم خرستان و اپرای خرها را نوشتم.
این آهنگساز و رهبر اکستر گفت: خرها هر روز که ما را می‌بینند، می‌گویند اینها دیگر چه کسانی هستند که روی دو پا راه می‌روند! آنها هم ما را به چشم دیگری می‌بینند.
این آهنگساز و موسیقی‌دان افزود: انسان هیچ‌وقت نباید خودش را جدی بگیرد بلکه باید کار و حرفه خود را جدی بگیریم.
محمود دولت آبادی نیز در این نشست با بیان اینکه چکناواریان دوره‌های مختلف نظری و تجربی را در موسیقی با دقت و افتخار طی کرده، اظهار کرد: لوریس را عمیقا دوست دارم، بدون آنکه دلیل آن را بدانم.
دولت آبادی درباره کتاب «خرستان» گفت: چکناواریان اثری را در قالب طنز نگاشته که دانشجویان ادبیات این سبک را گروتسک می‌نامند.
نویسنده کتاب «نون نوشتن» افزود: گروتسک، اثر هجو، طنز و حتی اغراق‌آمیزی است که گاهی هم شنیع می‌شود و معمولا نوعی واکنش به جایی است که فرد در آن زندگی می‌کند.

*نوشتن بی گناه ترین حرفه دنیاست
یارتا یاران طراح کتاب «خرستان» نیز در این نشست با بیان اینکه نوشتن، بی‌گناه‌ترین و معصومانه‌ترین حرفه دنیاست، اظهار کرد: هنرمندان حرفه‌های دیگر زود به شهرت و محبوبیت می‌رسند به عنوان مثال یک فیلمساز،نقاش یا بازیگر در 20 یا 25 سالگی می‌تواند جوایز جشنواره‌های زیادی را از آن خود کند.
وی با اشاره به اینکه زبان به زمان نیازمند است، افزود: نوشتن، تنها هنری است که به صرف نبوغ، نمی‌توان در آن به موفقیت رسید.
یاران با بیان اینکه نوشتن، چکناواریان را از بدترین و سخت‌ترین روزها نجات داده،گفت: او اهل شوخی و طنز است و طنز هم تجلی معرفت نبوغ آسای وجود یک انسان است.
خسرو سینایی کارگردان سینما نیز در این مراسم با اشاره به دوستی 50 ساله خود با چکناواریان گفت: بیش از 60 سال با هنرمندان مختلف سر و کار داشته‌ام و لوریس چکناواریان، یکی از سه چهار نفری است که از نزدیک با آنان دوست و شاهد هنر و زندگی شان بوده‌ام و چکناواریان بدون شک هنرمند است.
اکبر عالمی منتقد سینما در این نشست محمود دولت آبادی و لوریس چکناواریان را گوهران سرزمین ایران دانست.
آیین معرفی و جشن امضای نخستین کتاب طنز لوریس چکناواریان با عنوان «خرستان» عصر شنبه با حضور لوریس چکناواریان، اکبر عالمی، محمود دولت آبادی، خسرو سینایی و یارتا یاران در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.
کتاب «خرستان» شامل 31 داستان طنز توسط انتشارات صدای معاصر منتشر شده است،طراحی‌های این کتاب توسط یارتا یاران انجام شده و قرار است کتاب صوتی این اثر هم با صدای پیشکسوتان دوبله ایران، وارد بازار شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.