محمد حقانی روز جمعه در حاشیه آیین درختکاری در مجموعه تفریحی - ورزشی توچال گفت: به دلیل نادیده گرفتن پیوست های زیست محیطی و ساخت و سازهای بی رویه وفروش تراکم نامتناسب ازسوی شهرداری،اکنون دیگر نه از باغات مثمر تهران که زمانی کارکرد معیشتی و اقتصادی برای مردم داشت، خبری است و نه از وجود 500 قناتی که در سطح شهر بود!
وی اظهار کرد که رویه های ناصواب در مدیریت شهری و اجرای طرح های اشتباه در سالیان گذشته باعث از بین رفتن آبادی هایی که منشاء پیدایش آنها، آب بود شد و ساخت و ساز و برج های بلندمرتبه هم باعث شد که هم قنات ها از بین بروند و هم درختانی که زمانی ریشه در آب داشتند، بمیرند و کار به جایی رسیده که اگر امروز بخواهیم در تهران به آبهای زیرزمینی برسیم، ناگزیر باید 120 متر به عمق زمین برویم.
عضو شورای شهر تهران، این نکته را هم گفت که با مدیریت غلط و طرح های اشتباه در سالهای گذشته و اخیر، درختان شهر که زمانی عامل درآمد و معیشت و اقتصاد بودند، اکنون قربانی مطامع تجاری شوند وازبین بروند که دراین خصوص می توان از نابودی چنارهای خیابان ولیعصر به دلیل بارگذاری های فزاینده و ساخت برج های بلند قد در هر 2 طرف این خیابان که راه نور و هوا را بر آنها بست و در نهایت مردند، مثال زد.
او از اینکه در اجرای طرح های عمرانی از جمله خطوط مترو، اقدامی برای بازگذاشتن مسیر قناتها نشده است، انتقاد کرد و افزود: اگر می بینیم که تونل توحید دچار ریزش آب است دقیقا خاطر کور کردن مسیر قنات فرمانفرما بوده و چنین رخدادی را به دفعات در طرح های تهران می توان دید.
به گفته حقانی، برداشت بی رویه و بدون دوراندیشی آبهای زیرزمینی در پایتخت باعث شده تا امروز علاوه بر نابودی قنات ها و منابع آبی و سفره های زیرزمینی، آبخوان ها هم نابود شوند و نتیجه این نامهربانی ها با طبیعت این است که پایداری خاک تهران ضعیف شده و هر از گاهی شاهد یک فرونشست درسطح شهر هستیم.

*اعضای شورا و شهردار آینده تهران باید متخصص و دلسوز باشند
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درپاسخ به این سئوال که با این همه بلاهایی که به گفته شما بدلیل نامدیریتی شهری بر سر محیط زیست پایتخت آمده، شورای شهر چه اقداماتی انجام داده، اظهار کرد: ما در شورای شهر این مشکلات را گوشزد کرده ایم اما واقعیت این است که نمی توان به مردم دروغ گفت زیرا از بس دروغ شنیده اند خسته شده اند!
وی جمله اش را اینگونه ادامه داد:«در یک کلام باید در شورای شهر آینده تهران، افراد متخصص، آشنا به مسائل شهری و دلسوز وارد شوند و همین صفات در مورد شهردار آینده این کلانشهر نیز صادق است».
حقانی گفت: شهر تهران اکنون مانند یک بیمار به کما رفته است که بسیاری از خطوط قرمز حوزه شهری را پشت سر گذاشته؛ از این رو همدلی توام با آرامش در مدیریت شهر و وفاق عمومی برای از کما خارج کردن تهران و داشتن شهری امن و آرام برای آیندگان بسیار ضروریست.
وی از همکاری و تعامل مدیر مجموعه تفریحی- ورزشی توچال برای درختکاری در این محوطه قدردانی کرد و این اقدام را نوعی یادآوری و بزرگداشت گذشتگان و نیز حفظ طبیعت و ارج نهادن به درخت دانست و گفت: نیاکان ما بر اساس سنت و باورهای دینی برای درخت و طبیعت همیشه احترام قائل بودند، امیدواریم ما نیز با همین طرز فکر، محیط زیست مناسبی را برای نسل های آینده هدیه کنیم.
خبرنگار: یحیی معماری ** انتشار دهنده :محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.