سید علی اصغر میرخلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از گزاره های همیشگی برخی افراد، اخلاقی بودن جامعه غربی در مقایسه با جامعه ایرانی بود. اما بحران کرونا در بخش های مختلف اعم از درمانی و فرهنگ عمومی نشان داد که به مراتب جامعه اسلامی ایران، از غرب جلوتر است.

وی اظهار داشت: کادر پزشکی و درمانی ایران چندین ماه و در بهترین ایام سال برای هر خانواده ایرانی، مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند وبی تردید همان نقشی را ایفاء می کنند که نیروهای نظامی در مقابل تهاجم نظامی ایفاء می کردند، که به خوبی مسئولیت پذیری این قشر زحمت کش را برای همگان به تصویر کشاند.

این استادیار دانشگاه البرز یادآور شد: افتخار آفرینی مجاهدان سلامت ما در حالی بود که مصادره کردن ماسک کشورهای کوچک توسط کشورهای بزرگ، محدودیت های زیاد در بخش درمان و تجهیزات پزشکی علیرغم عدم وجود هرگونه تحریم و تقابلی، ترس از جان و پناه بردن به مغازه های اسلحه فروشی، نادیده گرفتن قشر پیر و مسن در مقایسه با جوانان باعث شد که چهره وحشی تمدن غربی، نمایان شود و حتی شبکه بی بی سی به ناکارآمدی نظام سرمایه داری، تصریح کند.

میرخلیلی خاطرنشان کرد: ما منکر کمبودهای کشور عزیزمان نیستیم، اما این مساله نشان داد که ایران علیرغم وجود تحریم در حوزه درمان توفیقات جدی داشته و در حوزه فرهنگ عمومی نیز در این آزمون سربلند شد.

وی بیان داشت: این روزها کرونا تبدیل به خبر اول رسانه های جهان و کشور و دغدغه اصلی مردم شده اما برخی از جنبه های این مساله مغفول باقی مانده است.

استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: شاهد حضور افرادی از برخی اقشار دیگر همچون روحانیت در کنار پرسنل زحمتکش پزشکی هستیم. هرچند برخی سعی دارند که دیدگاه اقلیتی از روحانیت که به عدم رعایت نکات بهداشتی، توصیه کردند، انعکاس دهند، اما در کنار مراجع و اکثریت مراجع که بر رعایت نکات بهداشتی و حتی ملاحظات اجتماعی جهت کنترل این بیماری، تاکید فراوان داشته و حتی آن را در حد واجب شرعی توصیف کرده اند.

وی تصریح کرد: در هفته های اخیر بیش از یکهزار طلبه و روحانی در فعالیت های جهادی مرتبط با درمان بیماران کرونایی اعم از حضور در بیمارستان به عنوان همراه بیمار، امور خدماتی و نظافتی، امور شرعی فوت شدگان کرونا اعم از غسل و کفن و دفن و حضور روحانیون روانشناس جهت تقویت روحیه بیماران و کاهش اضطراب آنها مشغول بودند.

این استادیار دانشگاه البرز تاکید کرد: هرچند امنیت روانی، شغلی، اقتصادی و سایر ابعاد امنیتی مهم هستند، ولی حضور این ویروس، بیش از پیش نعمت حیات و سلامتی و امنیت جانی را به ما یادآوری کرد و باعث عدم شکرگزاری این نعمت های مغفول می شود.

میرخلیلی اذعان داشت: ویروس کرونا مجدداً باعث مطرح شدن چالش علم و دین شد و هر کدام از گروه های دین گریز و علم گریز، سعی در مغلوب کردن دیگری دارند؛ اما در عین حال که باید علم جدید را به دلیل تلاشش در کنترل نسبی این بیماری ستود. ضمن آنکه این ویروس منحوس کوچک، یادآور این نکته است که علیرغم پیشرفت علوم جدید بشری، از یاد خدا غافل نمانیم و برای رفع و دفع بلای دنیوی و اخروی در کنار استفاده از دستاوردهای بشری، به طبیب اصلی پناه ببریم‌.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه این روزها، تلاش بسیاری از دین ستیزان و آتئیست ها، برای تضعیف ریشه های دینی و مذهبی و زیر سوال بردن شفا، توسل و دعا است. به اعتقاد این گروه، چون به محض شیوع این ویروس، مردم شفا پیدا نکردند و یا به دلیل آنکه، حرم ها و مساجد و بقاع متبرکه نیز تعطیل شدند و اگر توانایی شفا دادن داشتند، باید از وقوع این اتفاق جلوگیری می کردند، تمامی این مسائل را خرافات و باورهای غیرعلمی توصیف کردند؛ در حالی که طبق آموزه های دینی، «ما به خدا نیازمندید و خداست که بی‏نیاز و ستوده صفات و افعال است و یقینا خداوند متعال به درخواست و دعای خالصانه بندگانش پاسخ خواهد داد».

استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: اولاً این آهن وضریح نیست که شفا می دهد، بلکه شرافت مکان ها به افرادی است که در آنجا قرار می گیرند. از سوی دیگر اگر قرار بود که مسجد و مکان های مقدس، ویروس در آنجاها نفوذ پیدا نکند، که در روایات آنقدر بر رعایت نظافت توصیه نمی شد.

میرخلیلی اذعان داشت: ویروس کرونا شاید بهترین شبیه سازی برای ما نسبت به برخی از گناهان باشد؛ گناهانی که در قدم اول برای ما کوچک و ناچیز است، اما آثار منحوسی دارد و به فرموده خداوند متعال ممکن است باعث هبط اعمال و از بین رفتن تمام اعمال خوب ما شود.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا تا ظهر روز ۲۱ اردیبهشت به ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر می رسد که از این تعداد ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر بهبود یافته اند و ۶ هزار و ۶۴۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.