حمید علی صمیمی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا درباره خدمات بنیاد به جامعه ایثارگری اظهار داشت: فرهنگ ایثارگری در جامعه پزشکان و عوامل پزشکی و همه نیروهای خدماتی داخل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترویج می‌شود و در این مسیر برخی از مدافعان سلامت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

وی افزود: بنیاد شهید در استان تهران در 2 اداره کل شهرستانهای استان تهران و شهر تهران بزرگ خدماتی را به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می دهد. در تهران بزرگ ۱۳ منطقه داریم که در سطح تهران ارائه خدمات مختلف به خانواده شهدا و ایثارگران انجام می شود.

‌چهار مرکز آسایشگاهی جانبازان قطع نخاع

وی افزود: ‌چهار مرکز آسایشگاهی جانبازان قطع نخاع فعال است که در این مراکز جانبازان قطع نخاع بستری و خدمات می گیرند. دو بیمارستان اعصاب روان صدر و نیایش در تهران بزرگ نیز که تحت نظر شرکت متد بنیاد شهید هستند خدماتی به جانبازان اعصاب و روان ارائه می کنند. چهار مرکز مشاوره در مناطق شرق و غرب و شمال و جنوب تهران داریم که خدمات خود را به گروه‌های مشاوره ای که نیاز خانواده شهدا و ایثارگران را بررسی کرده، به آنها خدمات گسترده می دهند.

صمیمی که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس است با بیان اینکه مجموعا بنیاد شهید در بخش خدمات به گروههای خاص خود که همسر و فرزند شهید و پدر و مادر شهدا جانبازان و آزادگان و خانواده های تحت تکفل آنان خدمات می دهد، تصریح کرد:‌ بنیاد در چارجوب خدمات تخصصی اعم از بخش بهداشت و درمان و در قالب های بیمه ای،‌ بخش مربوط به تعاون که نظام تامین معیشت و مسائل اشتغال ایثارگران را تحت پوشش قرار می دهد و همچنین بحث مسکن این قشر عزیز را عهده دار است. 

در بخش فرهنگی توانمند سازی مهم است

رییس بنیاد شهید تهران بزرگ افزود:‌ در بخش فرهنگی، ‌بخش های مربوط به توانمند سازی برای ما بسیار مد نظر است که در کنار آن بحث آموزش عمومی در سطح آموزش و پرورش و توانمند سازی سازی در سطح دانشگاهها و همچنین فعالیت های فرهنگی مورد نظر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه معاونت فرهنگی را به جلو می بریم و خدماتی به جامعه ایثارگری ارائه می دهیم.

صمیمی ادامه داد:‌ ضمن اینکه در هر یک از این حوزه ها هر یک دسته بندی خاصی می شود مثلا در بحث بهداشت و درمان یک نظام سلامت داریم که در قاعده این نظام و سلامت و هرمی که ترسیم می کنیم بحث بیمه پایه و نهایتا در بخش خروجی و نوک این هرم بحث خدمات نهایی که هر جانباز آزاده و یا خانواده شهید در بحث درمان خود مورد نظر دارد بدست می آورد.

اشتغال ایثارگران مهم است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع اشتغال دیگر موضوع مهم است، جامعه ایثارگری باید توانمند شود و خود را اداره کنند و بطور مستقل خدمت و ترویج ایثار را نیز در جامعه انجام دهد.

این جانباز دفاع مقدس افزود:‌ در بخش تعاون ما یک نظام اجتماعی داریم و در محوریت آن در تامین معیشت و در ادامه بحث حقوق های حالت های اشتغال و توانمند سازی برای ایجاد اشتغال جانبازان و خانواده ها است که سرمایه گذاری های مختلف را بنیاد در نظر گرفته و در بحث مدد کاری به ایثارگران و خانواده ها و همچنین بخش کارگزینی های پرونده های ایثارگران که خدمات مورد اشاره صورت می گیرد.

عملیاتی بودن کارهای فرهنگی در بهشت زهرا (س)

صمیمی با اشاره به عملیاتی بودن کارهای فرهنگی گفت:‌ در کنار این فعالیت های انجام شده مراکزی هم در تهران داریم که فعالیت های فرهنگی را به مقدار وسیع تر و جامع تر دنبال می کنند و بطور قطع عملیاتی هستند مانند یک مرکز فرهنگی بنیاد که در بهشت زهرا(س) استقرار پیدا کرده است.‌

حکم ۱۰ ماده ای امام(ره) فصل الخطاب است

 رییس بنیاد شهید تهران بزرگ درباره خدمات به ایثارگران طی ۴۰ سال گذشته و رسیدن به اهداف تعیین شده و اساسنامه بنیاد تصریح کرد: در بحث رسیدن به هدف های بنیاد چه در بخشهای کمی و چه بخش های کیفی باید بیشتر صحبت کرد. در بنیاد شهید از ابتدای تاسیس به همه دیدگاهها در بخش کمیت پرداخته شده وکارهای مهمی صورت گرفته و تمام سیاست هایی که اکنون در این زمان دنبال می کنیم برمی گردد به حکم اولیه که حضرت امام خمینی (ره) برای اولین اقدامات بنیاد صادر کرده بودند. معمار کبیر انقلاب اسلامی آنجا مشخص کرده بودند(‌در یک حکم ۱۰ ماده ای)،‌ حدود سیاست های بنیاد را و راه و روش اقدامات ترسیم شده بود که آن حکم بعدا نهایتا تبدیل به یک اساسنامه سازمان شد و بر اصل این اساسنامه سازمان مسئولان وقت آمدند و طیف اقدامات را وسیع تر و بیشتر کردند.

انواع خدمات بیمه ای بنیاد شهید

رییس سابق فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان گفت:‌ در بخش درمان بیمار،‌ اولین بیمه تامین اجتماعی، ‌نیروهای مسلح و خدمات درمانی کارکنان است. بحث بعدی وجود بیمه مکمل و تکمیلی است و در سومین حالت بیمه مضاعف یعنی بیمه تکمیل تر از آن و در چهارمین اقدام بخش تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی و در بخش بعدی بحث پرستاری از بیمار است که در هرم وظایف جای گذاری شده است.

اعزام به خارج نه اعزام پزشک خارجی به ایران

صمیمی در باره اعزام به خارج بیماران و جانبازان گفت:‌ در بخش اعزام به خارج با توجه به مشکلات حاضر و تحریم ها و گرانی ارز خارجی ما به جای اینکه بیمار را بفرستیم به خارج از کشور پزشک را از خارج می آوریم و جانبازان و بیماران را تحت درمان قرار می دهیم. پزشکان مورد نظر و با اهمیت و سابقه خارجی را دعوت کرده و برای آنها شرایطی ایجاد می کنیم که به ایران بیایند و درمان بیماران را در داخل کشور ارائه دهند.

وی افزود:‌ در حوزه تعاون هم همین است یعنی وسعت ها را بر اساس چیزی که مدنظر در بخش قوانین و مقررات داریم دنبال می کنیم حالا تا چه اندازه این خدمات برای همه اتفاق افتاده باشد می توان گفت نسبی است و نمی توان جنبه مطلق را همیشه مد نظر قرار دهیم. بطور قطع جامعه هدف ما به میزانی که مورد نظر بوده خدمات را بهره گیری کرده و برخی توانمندتر شده و عموما خود فرمان دهنده و مدیر شده اند و برخی هم نتوانسته اند که ما آنها را در جامعه می بینیم و با آنها برخورد هم داریم و شاید هم این قشر کمتر توانسته اند بیایند و از بنیاد خدمات بگیرند و با مشکلاتی هم مواجه هستند.

اقدامات فرهنگی در راستای توانمند سازی

رییس بنیاد شهید تهران بزرگ تصریح کرد: در بخش فرهنگی باید توجه داشته باشیم که فقط آن بخش ترویج فرهنگی نیست،‌ ما وقتی می گوییم داریم کار فرهنگی انجام می دهیم  برای خانواده شهید و ایثارگران اولین چیزی که مد نظر در حوزه فرهنگی است توانمند سازی آنان است. یعنی اگر همسر و فرزند شهید نیاز به تحصیل دارد ما باید آنها را از این لحاظ توانمند کنیم و اینکه فقط حقوق ماهیانه به آنها بدهیم و موارد مختلف یعنی کار در بخش توانمند سازی آنها انجام نگرفته اینها باید مدارج علمی و صنعتی را بگذرانند .

وی افزود:‌ اولین سطح هم آموزش و پرورش است که آموزش عمومی در بعد از آن بستر برای آنان فراهم می شود که بتواند آموزش عالی را طی کنند که در این مقاطع مختلف بخشهای کارشناسی کارشناسی ارشد تا دکترا دنبال می شود و این افراد مورد هدف بنیاد آموزش خود را در مسیر مراحل آموزش عالی طی می کنند.

ترویج فرهنگ ایثار از قشر ایثارگری باید آغاز شود

 صمیمی گفت:‌ ترویج فرهنگ ایثار عموما از ایثارگران و خانواده های آنان شروع می شود اگر بتوانیم همین فرهنگ را در جامعه ایثار گری ترویج کنیم و بعد به جامعه غیر ایثارگری انتقال دهیم، ‌این جنبه ترویجی خود را نشان می دهد و اثر خوبی در جامعه می گذارد و امروزه شاهد این هستیم که ایثار اجتماعی راه افتاده و این ایثار اجتماعی یکی از آن مسیرهایی است که در بحث فرهنگی ایثار و شهادت بنیاد بعنوان متولی همیشه دنبال می کرد.

وی ادامه داد:‌ شهید جان خود را تقدیم خداوند می کند تا شهادتش اثری بر جامعه داشته باشد و یعنی مردم را به خود ترجیح داده و گفته آنها در یک راحتی باشند و سختی را خود پذیرفته ولذت های دنیوی را کنار گذاشته و این فرهنگ در بخش هایی از فرهنگ امروز جامعه وجود دارد که هر چه به آن بپردازیم می تواند اثر بسیار خوبی در جامعه بگذارد که امروز شاهد آن هستیم که ایثار اجتماعی اتفاق افتاده است.

رییس سابق فدراسیون ورزشی جانبازان و معلولان گفت:‌ شهدای آتش نشان، شهدای مختلفی که در حفاظت محیط زیست داشتیم و امروز بحث شهدای مدافع سلامت و شهدای خدمت است، می بینیم که چقدر توانسته نمود در جامعه پیدا کند این ها آثاری است که از شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دوران دفاع مقدس، ‌شهدای مدافع حرم و شهدای منا و شهدای دیگر گرفته شده و به جامعه تزریق شده است .

تقویت فرهنگ ایثار به جامعه کمک می کند

علی صمیمی تصریح کرد:‌ هر چقدر بتوانیم این فرهنگ را تقویت کنیم نظام  را بیمه کرده ایم، ‌ما هیچ وقت نمی توانیم در بنیاد شهید به تنهایی بگوییم که ما تنهایی این کار را انجام می دهیم،‌در کشور امروز ۱۵ تا ۱۶ دستگاه فرهنگی است که درهم راستای بنیاد دارد کار ترویج فرهنگ عمومی را انجام می دهد و یک بخش از آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. فقط با یادواره گذاشتن و سالگرد شهید گذاشتن این اتفاق فرهنگی نمی افتد، البته همه این یادواره ها لازم است اما باز کافی نیست و باید خیلی بیشتر از این کار فرهنگی درقبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام دهیم.

رییس بنیاد شهید تهران بزرگ گفت: ایثارگری امروز در گروه جامعه پزشکان و پیراپزشکان و عوامل پزشکی و تمام نیروهای خدماتی داخل بیمارستان و همه و همه ترویج می شود که در این بیماری کرونا شاید جان خود را نیز از دست داده و بدهند. به همه اینها در قالب ایثار اجتماعی می رسیم که باید این فرهنگ از خود گذشتگی را تقویت کنیم و امروز به جایی رسیدیم که این قوت را گرفتیم و باید به این قوت و اقتدار بپردازیم تا ضعف های دیگر را پوشش دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.