به گزارش ایرنا، کلاهبرداران حرفه ای در این شیوه،  با افراد تماس گرفته و با این ادعای دروغین که ویژه برنامه ای در رادیو به مناسبت سالروز تاسیس یکی از اپراتورهای داخلی با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در حال اجرا و پخش است، از آنان کلاهبرداری و حساب بانکی شان را خالی می کنند.

اپراتور مورد ادعای آنها بسته به نوع سیمکارت طعمه، تغییر می کند.

این افراد کلاهبردار در پوشش مجری شبکه رادیویی جام جم، جوان و فرهنگ و سایر شبکه های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیما با تلفن همراه شهروندان تماس می گیرند و مدعی می شوند از برنامه ای که هم اکنون با حضور آقای آذری جهرمی و مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن همراه در حال اجرا و پخش است، تماس می گیرند. آنها بهانه تماس خود را وجود شماره تلفن طعمه در میان یکی از ۱۴ برنده برنامه ذکر می کنند.

این افراد شیاد برای سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم تعداد برندگان را ۱۴ نفر به نیت چهارده معصوم(ع) اعلام کرده و برای کسب اعتماد و ایجاد فضای معنوی، طعمه خود را برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اعلام می کنند.

برای برخی دیگر از افراد نیز آنها جوایز دیگری از جمله خودرو، وجه نقد و سکه نیز اعلام می کنند.

شخص تماس گیرنده که معمولا در مرحله اول یک خانم است، می گوید از اتاق فرمان رادیو تماس می گیرد. او با لحنی جذاب، رسا و محکم به صورت شمرده شمرده سخن گفته و بدون لکنت و توپوق و با استفاده از الفاظ پرطمطراق، برنامه، مهمانان آن و حتی ساعت و فرکانس پخش برنامه را به اطلاع طعمه خود می رساند تا او را قانع کند که برنده شده است. او سپس به شهروند یادشده اعلام می کند که هم اکنون مصاحبه ای با او انجام می شود و از فرد قربانی می‌خواهد چون برنامه زنده است، از بیان اظهارات ساختارشکنانه و مواضع سیاسی خودداری کند.

پس از لحظاتی انتظار، فرد کلاهبردار دیگری گوشی تلفن را گرفته و با حالتی که مصاحبه با یک مجری رادیویی را به مخاطب القا می کند، سوالاتی سطحی که پاسخ آن نیاز چندانی به فکر کردن ندارد، مطرح می کند و مصاحبه ای صوری با او انجام می دهد.

اگرچه رئیس پلیس فتا بارها به شهروندان هشدار داده است که در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و تماس‌های تلفنی، با مراجعه به سایت یا تماس تلفنی با سایر شماره‌های رسمی صدا و سیما از صحت برنامه مطلع شوند و فریب پیام‌ها و تماس‌های این چنینی را نخورند اما این کلاهبرداران برای اینکه قوه مخیله، تمرکز و تصمیم گیری صحیح مخاطب را از کار بیندازند، با سرعت بالا و تندتند با او حرف زده و در میان سخنانشان به سوالات احتمالی ناشی از کنجکاوی فرد طعمه پاسخ نمی دهند. آنها بعد از دقایقی صحبت یکطرفه، تلفن را به فرد دیگری از باند خود وصل می کنند با این عنوان که شما به واحد مالی و جوایز سازمان صدا و سیما متصل شده اید.

سرعت ارتباطات افراد کلاهبردار با طعمه خود چنان بالا و اغواگرانه است که به نظر می رسد فکر افراد از کار افتاده و فقط مجری فرامین و دستورات این کلاهبرداران هستند که یکی پس از دیگری از آن سوی خط صادر می شود.  در این لحظه است که کلاهبردار بعدی که مثلا از واحد مالی سازمان صداوسیما است،  ادامه مکالمه را بر عهده می گیرد تا مقدمات تحویل جایزه فرضی را به فرد برنده انجام دهد. او در سخنان خود به مخاطب اینگونه القا می کند که با نهادها و ارگان های مختلف نظام متصل بوده و اطلاعات شخصی و بانکی فرد را در اختیار دارد و با نام بردن متوالی از نهادهای تاثیرگذار کشور تلاش دارد تا اعتماد فرد را جلب کرده و مجموعه خود را متصل و موجه نشان دهد. او برای این کار حتی از بیان آدرس دفتر و شماره تلفن ثابت خود(که البته جعلی و دروغین است) ابایی ندارد.

چرب زبانی برای فریب مخاطب

کلاهبرداران برای اینکه طعمه خود را تحت تاثیر قرار دهند و قدرت تفکر او را از کار بیندازند تا به مجری فرامین آنها تبدیل شود، تلاش می کنند تا با تحکم و جدیت با وی صحبت کرده و با بیان اینکه وقت زیادی ندارند، او را تهدید می کنند که در صورت اجرا نکردن دستورات آنها و تعلل در تصمیم گیری، شانس خود را از دست داده و جایزه به فرد بعدی تعلق خواهد گرفت.

آنان حتی دو پیشنهاد ارائه کرده و به فرد می گویند می تواند در کاروان صدا و سیما ثبت نام کند و به عتبات اعزام شود و یا اینکه وجه آن را در همین لحظه از طریق کارت بانکی خود دریافت کند.

کلاهبرداران برای اینکه اعتماد مخاطب را جلب کنند چندبار در جریان مکالمه به او می گویند اگر مایل به ادامه تماس و دریافت جایزه نیست، می توانند تماس خود را قطع کنند. با این حال،  نحوه مکالمه آنها به گونه ای است که فرد قربانی به سوی دریافت نقدی جایزه ترغیب شود و این آغاز ماجرا برای تخلیه حساب های بانکی او است.

فرد کلاهبردار آن سوی خط در این زمینه پیشنهاد می کند چنانچه فرد مخاطب مایل به استفاده از سهمیه جایزه سفر به عتبات نیست،  می تواند دو کارت بانکی خود را معرفی کند تا مبلغ کمک هزینه سفر در قالب دو حواله ۳ میلیون تومانی واریز شود و شهروند یادشده هم بتواند بلافاصله آن را از طریق خودپرداز به هر حسابی که می خواهد منتقل سازد.

کلاهبرداران در ادامه، با ترفندهای مختلف، طعمه خود را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و از او می خواهند که زبان دستگاه خودپرداز را به انگلیسی تغییر داده و عملیات پیچیده دریافت موجودی را انجام دهد.

کلاهبرداران که با ادبیاتی دلسوزانه با مخاطب سخن می گویند،  از آشنا نبودن قربانیان با زبان انگلیسی سوءاستفاده کرده و عملیات را طوری پیش می برند که با اخذ اطلاعات حساب های بانکی قربانی، هر چه در آن باشد را بالا می کشند.

اگرچه کلاهبرداران یادشده در اجرای همه نقشه های خود موفق نیستند و بسیاری از شهروندان، مکالمه با آنها را ادامه نمی دهند اما آنها دست از تلاش در این زمینه بر نمی دارند و بارها توانسته اند افرادی را به دام نقشه های شوم خود بیندازند.

پرس و جویی کوتاه در میان همکاران، دوستان و آشنایان شما در این زمینه نشان خواهد داد که تا چه اندازه این موضوع تکراری است و دست کم از دو سال پیش تا حالا، باندهایی با همین شیوه ها  و شگردها،   از شهروندان کلاهبرداری می کنند و یکی از سوژه های موردعلاقه آنها، نام بردن از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه های ویژه اپراتورهای تلفن همراه داخلی است.

برخی از خانواده هایی که هدف اینگونه شگردها قرار گرفته اند، حدس می زنند ممکن است کلاهبرداران یادشده، گاهی فقط یک نفر باشند که نقش های متفاوت را پشت تلفن بازی می کنند تا مخاطب را متقاعد سازند آنچه می گویند واقعی است.

نکته عجیب در این میان آن است که به رغم هشدارهای مختلف رسانه ها و مسئولان در بخش های انتظامی، پلیس فتا و سایر بخش های امنیتی و انتظامی، فعالیت این افراد کلاهبردار همچنان در جامعه ادامه دارد و   مشخص نیست که سیم کارت هایی که با آن اعمال مجرمانه خود را  انجام می دهند، چگونه و از کجا در اختیار آنان قرار می گیرد.

افرادی که قربانی اینگونه کلاهبرداری ها شده اند، پس از آنکه متوجه تخلیه حساب بانکی خود می شوند، به شماره ای که با آنان تماس گرفته شده است تماس می گیرند اما اینگونه از اپراتور پاسخ می شنوند: "تماس های دریافتی مشترک مورد نظر مسدود می باشد".

پلیس چه می گوید؟

سرهنگ «تورج کاظمی»  رییس پلیس فتای تهران بزرگ در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زیادی خط تلفن همراه به صورت فعال در اپراتورهای داخلی وجود دارد که صاحبان آن، افراد غیر ایرانی هستند و این افراد با درخواست خرید سیم‌کارت در مرزهای کشور می‌توانند بین دو تا سه خط را خریداری کنند.  آنها یکی از آن خط‌ها را برای خود نگه می‌دارند و مابقی را به دلالان می‌فروشند و این دلالان نیز آنها را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند.

وی افزود: در خبرهایی که در فضای مجازی انتشار می یابد و می گویند باندهایی با ادعای حضور وزیر ارتباطات در یک برنامه رادیویی و اهدای جوایز به مشترکان، از آنها کلاهبرداری می کنند، تاکنون پرونده‌ های متعدد قضایی تشکیل شده و چندین کلاهبردار نیز دستگیر شده‌اند اما متاسفانه در این روش، همه مجرمین از غفلت شهروندان برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند.

سرهنگ کاظمی تصریح کرد: در باره این نوع کلاهبرداری، پلیس فتای تهران بزرگ غیر از هشدار برای اقدامات پیش رویدادی، اقدام دیگری نمی تواند انجام دهد زیرا مجرمین، قربانیان خود را رصد می‌کنند و تا وقتی که جرمی صورت نگیرد این کلاهبرداران قابل شناسایی نیستند.

وی افزود: به محض شکایت شهروندان در این زمینه، اقدامات قانونی جهت پیگیری و دستگیری اعضای باندهای کلاهبرداری در دستور کار ماموران پلیس قرار می‌گیرد.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در سال جاری وقوع و کشف این نوع کلاهبرداری‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و دلیل آن نیز سیم کارت‌های فعال در کشور است که تعدادشان از جمعیت کشور بیشتر است.

سرهنگ کاظمی در این زمینه از مردم خواست به تماس‌های مشکوک یا همه تماس‌هایی که اعلام می‌کنند در فلان مسابقه‌ برنده شده‌اید، اعتنا نکنند.

وی گفت: اگر شهروندان به هرصورت به این تماس‌ها پاسخی دهند، باید بدانند که برای دریافت هدیه نیازی به مراجعه به دستگاه خودپرداز(ای‌تی‌ام) و ارایه رمز و اطلاعات حساب و کارت نیست و این فقط شگرد کلاهبرداران برای خالی کردن حساب‌های آنها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.