محمد علی صحرایی روز سه شنبه در سخنرانی دورهٔ آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" خاطرنشان کرد: به سازی بافت ها حدود ۱۵ سال پیش از اطراف قم با محوریت تک بناها آغاز شد که امروز محله محور شدن آن با در نظر گرفتن و تقویت وجوه اجتماعی مسأله اقدام شایستهٔ کارشناسان بازآفرینی شهری به شمار می آید.

این مقام مسئول تصریح کرد: احیای بافت مسأله ای اساسی است که نباید به طور فانتزی به آن پرداخته شود و مدیران بایستی جمعیت ساکن در بافت های فرسوده و میزان خرابی هایی که با زلزله ی ۶ و نیم ریشتری در این مناطق به بار می آید را در نظر بگیرند تا تلاششان مضاعف شود.

مدیرکل دفنر فنی استانداری تهران یادآور شد: طی ۳۰ سال اخیر شهرهای ما تغییرات اساسی داشته و پیشرفت خوبی کرده ایم اما امروز برای پاسخ به نیازهای جمعیتی که در دهه ۶۰ رشد چشمگیری داشت نیاز به بازآفرینی وسیعی داریم.

این مقام مسئول تأکید کرد: متولیان بویژه وزارت مسکن و شهرسازی باید باور کنند بخشنامه و رویه، تعریف پروژه و نظم اداری خشک جوابگوی نیاز امروز جامعه در بازآفرینی شهری نیست و لازم است برای رسیدگی به ۱۵ هزار هکتار و جمعیت ساکن آن باید از توان تمام متفکران و مدیران استفاده کنیم.

وی خطاب به شهرداران و مسئولان مربوطه اعلام کرد: در حوزه احیای بافت فرسوده نگاهی باز و منعطف داشته باشید و از تفکر دیگران استفاده کنید؛ لازم نیست طرح ها طبق فرمت خاصی مطالعه و تحویل سازمان مدیریت شود.

صحرایی ضمن بیان اینکه پس از دورهٔ بازآفرینی پروژهٔ نیمه تمامی از شهرداری های استان تهران پذیرفته نیست تأکید کرد: شهرداران برای تعریف پروژه ها توان مالی شهرداری خود با نهایت ۳۰ درصد کمک ما را در نظر بگیرند تا پس از این دوره شاهد تعدد پروژه های نیمه تمام نباشیم.

بافت های فرسوده بستر افزایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی هستند

سیاوش شهریور، فرماندار شهرستان شمیرانات نیز بیان داشت: در این عصر دهکده جهانی باید به سمتی حرکت کنیم که بخشی از آمال جامعهٔ فرودست و کم توان شهری را به ویژه در بافت های فرسوده ترمیم کنیم و در این روزهای سخت کشور شویم مانع ایجاد حاشیه در مقابل مسائل اصلی شویم.

وی افزود: در این برش سخت تاریخی ایران تمام نهادهای حوزه قدرت، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و دین با چالش های اساسی مواجه هستند که این مشکلات در بستری از فقر جامعهٔ شهری بویژه بافت های فرسوده مضاعف خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: چالش های مذکور در بستر بافت های فرسوده منجر به خشونت، تحقیر، سرخوردگی، ناامیدی و در نهایت تبهکاری می شود.

شهریور با اشاره به بازآفرینی شهری گفت: بنده معتقدم دولت در این حوزه بایستی نقش تسهیل گر، ریش سفید و ضمانت گر را برای اغنای شهروندان بافت های فرسوده ایفا کند. شاید مشکلاتی که امروز در سراسر ایران وجود دارد به همین مفهوم بافت فرسوده شهری بازگردد که همهٔ ما در راستای چاره جویی برای آن در تلاش هستیم.

فرماندار شمیرانات اذعان داشت: کشور ما در طول تاریخ همواره در معرض حوادث بسیاری بوده که پایداری آن مدیون سه عنصر عشق، خردمندی و فداکاری است و امروز هم همین مفاهیم می تواند مارا نجات دهد.

نظر اهالی در احصاء مشکلات بافت های فرسوده بر مطالعات علمی اولویت دارد

سید مجتبی علوی مقدم، معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه هدف و تلاش ما بهبود شرایط محله های سکونت مردم است جنس مشکلات را نیز خود آنها باید شناخته و اولویت بندی کنند تا نیازهای واقعی شهروندان احصا شود.

وی تصریح کرد: مفهوم بازآفرینی شهری تنها یک متولی به نام وزارت مسکن و شهرسازی ندارد و در این حوزه تمام حاکمیت و مردم بایستی همکاری و هم افزایی داشته باشند؛ اعتبارات دولتی به تنهایی پاسخگوی مباحث مدیریت شهری نیست.

این مقام مسئول ضمن انتقاد از طرح های تفصیلی موجود گفت: این طرح ها باید در مسیری قرار بگیرد تا بتواند پاسخگوی هزینه های مدیریت شهری باشد.

علوی مقدم افزود: مشاوران در تهیهٔ طرح های بازآفرینی شهری باید از ابتدا تا انتها کنار مردم باشند، طرح ها کاملاً اقتصادی باشد و تا کوچکترین پلاک رفع مشکلات مردم در هر منطقه را پاسخگو باشد.

معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: اینکه در آینده با پروژه های متعدد نیمه تمام مواجه نشویم میطلبد اطلاعات دقیقی از محلات داشته باشیم و پروژه ها را با اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام گذشته تعریف کنیم.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های بالای دستگاه های خدماتی، حاکمیتی، سپاه و بسیج در اجرای این طرح ها می تواند منجر به افزایش سرعت عمل و کاهش هزینه ها شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: موضوع بازآفرینی نسخه واحدی ندارد و برای هر بخشی باید نسخه ای با توجه به مقتضیات محلی، شرایط موجود، ظرفیت ها و استعداد های منطقه پیش بینی شود.

مفهوم بازآفرینی باید بازتعریف شود

مجید عبدالهی، رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی اعلام کرد: در حال حاضر هزار و ۳۴۶ شهر در کشور وجود دارد و هزار و ۳۰۴ شهرداری تأسیس شده است؛ وزارت کشور در حال تأسیس شهرداری برای این ۴۲ شهر است.

وی افزود: از مجموع جمعیت ۸۲ میلیون نفری کشور حدود ۷۴ درصد در شهرها سکونت دارند؛ بخش عمده ای از این جمعیت در ۹ کلان شهر متمرکز شده اند.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه تهران حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود یک پنجم جمعیت کشور در ۹ کلان شهر سکونت دارند تأکید کرد: این وضعیت اصلاً خوب نیست.

عبدالهی گفت: ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد در ایران وجود دارد که مطالعات مربوط به انجام این موضوع برای ۵۴۳ شهر صورت گرفته است.

رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی اظهار داشت: مفهوم باز آفرینی باید بازتعریف شود که یعنی چه در تهران ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بافت های ناکارآمد سکونت دارند؟ بنده معتقدم تعاریف بسیار کالبدی است و شورای عالی صرف مباحث کالبدی بافت را تعریف کرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی مناطق کالبدشان ناکارآمد نیست اما اجتماعشان نیازمند بازآفرینی و یا هم آفرینی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اجرای بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور موظف هستیم سالانه ۲۷۰ محله را نوسازی کنیم. این امر بسیار مهم و دشوار است اما اینکه در کدام محله ها باید تمام دستگاه ها مداخله داشته باشند برنامه اقدام مشترک است که به این مورد هم کمتر توجه شده است.

عبدالهی خطاب به شهرداران و متولیان امر بازآفرینی شهری تأکید کرد: توجه به این مسأله در واقع تمرکز بر محرومیت زدایی و فقر شهری است.

به گزارش ایرنا، دورهٔ آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" با حضور فرمانداران، شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران به دعوت مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری روز سه شنبه در دو بخش سخنرانی و آموزش فنی تخصصی در اردوگاه شهید نامجو اوشان واقع در شمال شرقی پایتخت برگزار شد.

اوشان، فشم، میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات در شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.