به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین اظهارداشت: فعالیت‌های این قرارگاه با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی فعال و با مشارکت قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در چهار موکب در چهار مرز مشترک ایران و عراق شامل خسروی، مهران، چزابه و شلمچه در بخش‌های ایستگاهی، غرفه‌های فرهنگی هنری و توزیع محصولات فرهنگی برگزار می‌شود.

سعید اوحدی با اشاره به انتشار فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به زائران اربعین حسینی در «موکب هنر» در قالب برنامه‌های هنری این قرارگاه گفت: کارگاه آموزشی‌ها و خلق آثار هنری با موضوع قیام سیدالشهدا(ع) در قالب تصویرگری، نقاشی، خوشنویسی و تایپوگرافی با حضور هنرمندان صاحب‌نام در موکب‌ها و در مسیر پیاده‌روی زائران اجرا می‌شود.

وی افزود: کاظم چلیپا، مهدی چلیپا، مجید شریفیان، محمدحسین نیرومند، علی وزیریان، حسین عصمتی، ناصر سیدی و سیدعبدالله حاج سید حسن بخشی از این هنرمندان را تشکیل می‌دهند.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین بیان کرد: کارگاه عکاسی حرفه‌ای با تلفن همراه با حضور چهار هنرمند در چهار مرز و در چند نوبت برگزار می‌شود تا زائران بتوانند لحظات حضور در این حرکت آسمانی را بهتر ثبت کنند.

اوحدی افزود: برپایی نمایشگاه عکس‌ها و پوسترهای عاشورایی از دیگر برنامه‌های هنری پیش‌بینی‌شده است همچنین نمایشگاه کاریکاتور با موضوع استکبارستیزی که سال گذشته با استقبال ویژه زائران مواجه شد، امسال نیز در ۴ مرز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاهی شامل فناوری‌های نوین و ابزار دیجیتال نیز در قالب قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گفت: اپلیکیشن‌هایی با موضوعات معرفی حجاب و عفاف و مهارت‌های بهداشتی در سفر اربعین نیز در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با تأکید بر اجرای ویژه‌برنامه‌هایی برای کودک و نوجوان اظهارداشت: کودکان و نوجوانان بخش مهمی از زائران اربعین حسینی را تشکیل می‌دهند و در این سال‌ها اغلب مورد غفلت واقع شده‌اند و به همین دلیل در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه سنی تدارک دیده‌ایم.

اوحدی گفت: نقاشی و رنگ‌آمیزی روی کاربرگ‌های آماده، ساخت ماکت ضریح امام حسین (ع)، اوریگامی، دل نوشته‌های کوتاه به حضرت رقیه(س) و حضرت علی‌اصغر(ع)، ایستگاه قصه‌گویی واقعه کربلا به شیوه روایتگری با نمایش تصاویر از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این گروه سنی است.

وی با اشاره به استقرار «سینما سیار» در مسیر پیاده‌روی اربعین همچون سال گذشته افزود: امسال برای هر مرز سه سینما و در مجموع ۱۲ سینما به نمایش آثار نمایشی مرتبط با قیام عاشورا می‌پردازند.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین، طرح «زیارت نیابتی از طرف شهدای جهان اسلام» را از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: زائران علاقه‌مند در این طرح با دریافت پلاک یکی از شهدای جهان اسلام، در مسیر زیارت خود، یاد آن شهید را گرامی می‌دارند و به نیابت از او، زیارت می‌کنند.

اوحدی، روایتگری و خاطره گویی با حضور چهره‌های شاخصی همچون حسام‌الدین سراج، تولید و توزیع محصولاتی همچون سربند، بازوبند، پیکسل و بج سینه با شعار «حب الحسین یجمعنا»، برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع محرم، اربعین و قیام امام حسین (ع) و برگزاری سوگواره شعر آیینی قتیل العبارات در حرم مطهر امام حسین (ع) را از دیگر برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برشمرد.

وی گفت: فعالیت‌های عملیاتی و میدانی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از ۱۷ مهر آغاز می‌شود و همکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در چهار مرز ایران و عراق از ۲۲ تا ۲۷ مهر با اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی و هنری پذیرای زائران هستند.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برای دومین سال متوالی به ریاست سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیری ناصر امین‌زاده میزبان زائران اربعین حسینی است.

همچنین مجموعه فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین زیر نظر شورای سیاست‌گذاری به ریاست سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، در چهار کمیته شامل کمیته فرهنگی مطالعات و محتوایی به ریاست مهدی قاسمی، کمیته هنری به ریاست علیرضا زندوکیلی، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی به ریاست مهدی محمدی و کمیته پشتیبانی به ریاست علی عباس گودرزی انجام می‌شود.

تهرام/۷۲۴۵//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.