به گزارش ایرنا، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست که روز شنبه برگزار شد گفت: عمده‌ مشکل ما در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، عدم تفویض اختیار و واگذاری امور به شهرستان‌ها است که همین امر روند ارائه جواز را با مشکل مواجه می کند.

سرهنگ حسن اکبری اظهار داشت: بر اساس اسناد بالا دستی و برنامه راهبردی کشور، برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است و به دنبال این هستیم که درآمدهای نفتی به حوزه گردشگری اختصاص یابد تا شاهد رونق این بخش باشیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون که کشور در تحریم اقتصادی قرار دارد باید شرایطی را فراهم کنیم تا از تک محصولی و وابستگی به دیگر کشورها خارج شویم که به دلیل پتانسیل مطلوب حوزه گردشگری و سابقه تاریخی کشور،تقویت زیرساخت های بخش گردشگری ضروری است که این مهم منوط به رفع فرایندهای زاید اداری است.

سردار اکبری گفت: شهرستان دماوند از پتانسیل خوبی در حوزه گردشگری برخوردار بوده که به دلیل نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در دو محور مواصلاتی هراز و فیروزکوه، گرچه ممکن است، احداث هتل و دیگر خدمات بخش گردشگری برای سرمایه گذار به صرفه نباشد ولی در آینده شاهد توسعه بخش گردشگری در این منطقه خواهیم بود.

صدور موافقت اصولی اقامتگاه‌های بوم‌ گردی‌ ظرف ۴۸ ساعت

معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک سازمان سیاست گذار بوده و تنها هدفش فرابخشی است، خاطرنشان کرد: این نهاد توانایی اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی را ندارد و نیازمند حمایت و کمک دیگر نهادها و ارگان است.

امیر الهی با بیان اینکه موضوعات زیرساختی، تسهیلات و تعرفه ها از جمله مطالبات کلیدی در بخش گردشگری است،افزود: یکی از اقداماتی که برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در حوزه بوم گردی شهرستان دماوند صورت گرفته، صدور موافقت اصولی در ظرف ۴۸ ساعت است که این مهم میزان بروکراسی اداری را کاهش می دهد؛ از دیگر اقداماتی که لازم است در سطح استان صورت گیرد، برون سپاری است چرا که باید برخی مشکلات و مطالبات در خود شهرستان ها رفع شود.

الهی از دیگر مشکلات این حوزه را عدم مشاوره صحیح در ساماندهی و یا اجرای پروژه های گردشگری دانست و گفت: بعضا در گذشته پروژه های اجرا شده که با وجود پرداخت هزینه های بسیار، به دلیل عدم مشاوره صحیح آنگونه که باید، مورد استفاده قرار نگرفته که لازم است موضوع مشاوره را به عنوان یک بحث کلیدی و زیرساختی مورد توجه قرار دهیم.

احداث چهار هتل در دستور کار شهرستان

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این نشست اظهار داشت: امسال که به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، باید تمامی دستگاه ها جهت تحقق این مهم گام بردارند که در این راستا نقش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بی بدیل است.

وی با بیان اینکه گرچه با محدودیت ها و مشکلات مواجه هستیم اما نباید این موضوعات مانع کار ما شود، افزود: دماوند از جمله ۱۴ شهر نمونه گردشگری است که برای تحقق اهداف این شهر به عنوان یک منطقه گردشگری، لازم است زیرساخت ها را فراهم کنیم و مطالبات سرمایه گذاران همچون تسهیلات پرداخت شود.

این مقام مسئول با اشاره به احداث بیش از ۲۰ منطقه بوم گردی از سال گذشته تاکنون در شهرستان، از احداث ۴ هتل در دماوند خبر داد و افزود: این اقدامات در راستای رونق تولید، ایجاد اشتغال در منطقه و تامین زیرساخت ها است که لازم است همه دستگاه های متولی عزم خود را جزم کرده و افراد متولی در رأس کار قرار گیرند تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

تهرام/۷۲۴۶//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.