به گزارش ایرنا، فرامرز تاجیک روز سه شنبه در جلسه تخصصی فصلی مدیران مدارس حوزه آموزش و پرورش شهرستان دماوند که با حضور مسئولان منطقه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نهاد آموزش و پرورش اظهار داشت: طی سال های گذشته اقدامات مطلوبی در بخش تعلیم و تربیت صورت گرفته که می توان به طرح تحول و دیگر طرح های مختلف تحصیلی اشاره کرد.

وی افزود: توجه به دو مقوله مهم همچون تقویت بخش کمی و کیفی آموزش مدارس ابتدایی و بروز رسانی اطلاعات، آگاهی و نوع آموزش معلمان، مربیان و مدیران مدارس از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد غفلت از دیگر دوره های آموزشی نیستیم ولی یقین داریم، آموزش و تربیت صحیح در مدارس ابتدایی می تواند بسیاری از مشکلات کنونی جامعه را کاهش دهد که در این راستا از دیگر واحد های آموزشی می خواهیم در صورت امکان همکاری با این مدارس داشته باشند.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با تاکید بر نظارت بیشتر بر مدارس غیر انتفاعی، خاطرنشان کرد: گرچه مربیان و معلمان فعال در این مدارس، دوره های گزینش را می گذرانند اما به دلیل حضور نیروهای آزاد، لازم است چه در بخش اخلاقی و چه تخصص افراد، نظارت کافی صورت گیرد و در صورت لزوم، دوره های آموزشی برگزار شود.

این مقام مسئول در ادامه طی گفت و گویی با خبرنگار ایرنا به اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع مشکل نیروی انسانی همزمان با آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: تلاش شده تا با استفاده از نیروهای نهضت سوادآموزی، شاغلین حق التدریس، سربازمعلم و ... این کمبود را در حوزه شهری و روستایی جبران کنیم.

وی همچنین در خصوص آمادگی تمامی مراکز آموزشی در آغاز سال تحصیلی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی مالی حاکم بر کشور، خیرین و سازمان نوسازی مدارس در حوزه تامین مکان های آموزشی تلاش و همکاری بسیاری داشتند به طوری که با آغاز سال تحصیلی جدید حدود ۵ مدرسه آماده افتتاح است و تعدادی نیز در نیمه نخست سال تحصیلی به بهره برداری می رسد.

نهاد آموزش و پرورش دستخوش مسائل و مشکلات سیاسی

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، گفت: ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان بهترین الگو برای همه ما به ویژه دانش آموزان است که هدایت شویم و یاد بگیریم چگونه زندگی کنیم.

وی به مشکلات کنونی این نهاد آموزشی و تربیتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی سال های متعدد این نهاد دستخوش مسائل و مشکلات سیاسی قرار گرفته ولی باید از این مسائل فاصله گرفت تا به اهداف خود برسد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه آموزش و پرورش است که با آمدن وزیر جدید، هفت هزار تومان میلیارد تومان به رتبه بندی اختصاص دادند که قرار است یک لایحه دو فوریتی به کمیسیون اجتماعی آمده تا بررسی شود.

این مقام مسئول افزود: نزدیک به صد هزار نفر کمبود معلم در کشور وجود دارد و همچنین مشکلاتی چون تراکم کلاس، پرداخت حقوق معلمان حق التدریس، افزایش سهمیه آزمون استخدامی، اتباع بیگانه و ... که امید است با جلسات متعددی که گذاشته شده، این مهم نیز رفع می شود.

ارتقا کیفیت آموزش در مدارس با هدف کاهش آسیب های اجتماعی

همچنین مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند بر لزوم تلاش برای ارتقای کیفیت آموزشی در شهرستان دماوند تاکید و اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش مهم ترین نهاد در بخش تعلیم و تربیت، کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه علم و تربیت نخبگان کشور است که باید به این مهم توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: گرچه شاهد مشکلات در حوزه آموزش و پرورش همچون کمبود نیروی انسانی، مراکز آموزشی، مهاجرین و ... هستیم ولی آنچه می تواند مشکلات را مرتفع کند، داشتن انسجام و برنامه ریزی است که در شهرستان دماوند با تنظیم سند توسعه شهرستان در بخش های مختلف، برای ۵ سال آینده گام های خوبی اجرا شده و در حال تحقق است.

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه مدیران مدارس به دلیل داشتن تجربه کافی، در پیشبرد اهداف این نهاد باشند، گفت: اگر آموزش و پرورش به درستی حرکت کند و در شورای آموزش و پرورش در بخش آسیب های اجتماعی گام برداریم، امروز شاهد بسیاری از مشکلات امنیتی، انتظامی، تخلفات و دیگر ناهنجاری های اجتماعی نیستیم.

توجه بیشتر به فرهنگ قرآنی و دینی در مدارس

حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند نیز در این جلسه علاوه بر اهمیت تعلیم و تربیت به موضوعاتی همچون تقویت فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) و نماز اول وقت در مدارس، حضور دانش آموزان در نماز جمعه، توجه به پوشش دانش آموزان و معلمان و مربیان که البته این مهم در دماوند توجه می شودف تاکید کرد.

وی ادامه داد: تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی و استفاده از کتابخانه های منطقه، ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتکی، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، شرکت دانش آموزان در برنامه های ملی و مذهبی از جمله موضوعاتی است که مربیان مدارس در بخش تربیتی و آموزشی سرلوحه کار خود قرار دهند.

تهرام/۷۲۴۶//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.