به گزارش ایرنا، رزم پهلوانی پرثوآ، برآمده از شیوه‌های رزم سنتی، بومی و محلی ایرانیان است که از جمله آن می توان به آیین‌های رزم پهلوانی خراسان (چوخه و رقص شمشیر)، مازندران (لوچو و لیفا)، کردستان (رقص هل پرکه)، گیلان (گیل مردی)، سیستان و بلوچستان (رقص چوب)، بختیاری (خلعت پرت کن)، لرستان، ترکمن (رقص خنجر) اشاره کرد.
از نظر فنی در این رشته نه تنها از کلیه ضربات دست و پا برای غلبه بر حریف بهره گرفته می‌شود بلکه با ریتمی موزون از رقص و پای مخصوص رزم باستانی، در صورت تماس نزدیک با حریف، از فنون گیر و پرتاب و خاک نیز استفاده می‌شود.
اهمیت این ورزش موجب شده تا 25 اردیبهشت به عنوان روز ملی این رشته ورزشی نام گذاری شود؛ در این راستا و به همت هیات ورزشهای همگانی استان تهران همایش روز ملی پرثوآ دیروز در سالن پیام برگزار و از قهرمانان این رشته تجلیل شد.
در این همایش «مریم محمدیان» دبیر هیات ورزش های همگانی تهران گفت: هیات تلاش می کند تا رشته هایی همچون پرثوآ که نماد ایران و ایرانی بودن است در بین اقشار جامعه و همچنین سطح ملی معرفی و جابیاندازد.
وی در خصوص این ورزش نیز اظهار داشت: مراحل پیشرفت و ارتقاء ورزشکاران پرثوآ در سه مرحله تبیین شده است؛ توانایی، دانایی و بینایی.
محمدیان اضافه کرد: در مرحله توانایی، تمرکز بر تمرینات، آمادگی جسمانی و انعطاف بدنی، تکنیک و تاکتیک‌های مبارزاتی است که هدف آن رسیدن به بالاترین درجه قدرت تن می‌باشد.
به گفته وی، در مرحله دانایی تمرکز بر توسعه آمادگی جسمانی و ارتقاء تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مبارزاتی و انجام تمرینات تمرکزی به منظور ارتقاء فکر برای رسیدن به بالاترین قدرت فکری و علوم ورزشی است.
دبیر هیات ورزش های همگانی تهران خاطرنشان کرد: مرحله بینایی نیز بر رسیدن به بالاترین مرحله رزم جهت آموزش و ارائه فنون و مهارتهای جدید رزمی و رسیدن به مراحل بالای فضایل اخلاقی متمرکز است.
براساس این گزارش در ادامه این آئین بانوان و آقایان پرثوآ کار به انجام حرکات نمایشی این رشته پرداختند و با حضور علیرضا رضایی قهرمان کشتی جهان و نادر شکری رئیس انجمن پرثوا از ورزشکاران و مربیان برتر این رشته ورزشی تجلیل شد.
تهرام/7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.