به گزارش ایرنا، عبدالرضا گلپایگانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متأسفانه تداوم در معماری و شهرسازی از دست داده شده که برگرداندن آن دشوار و نیازمند زمان است افزود: گام اول در ترویج معماری ایرانی اسلامی باور ظرفیت این معماری و گام بعدی ترغیب مردم به استفاده از این معماری است.

* از وضعیت کنونی معماری شهر راضی نیستیم
وی با بیان اینکه طراحی مساجد نیز آسیب دیده اظهارداشت: بخشی از این مساله متوجه شهرداری است که در حال انجام کار مطالعاتی هستیم تا فرهنگ معماری ایرانی و اسلامی احیا شود.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: نه شهردار تهران و نه من از وضعیت کنونی شهر راضی نیستیم.
به گفته وی در مناطق 11 و 12 کارهای خوبی در حال انجام است که با استفاده از الگوی معماری ایرانی و اسلامی صدور پروانه انجام شود که البته کار دشواری است.
گلپایگانی همچنین از امضای تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور تهیه بانک اطلاعاتی بناهای ارزشمند خبر داد و گفت: علاوه بر بناهای ارزشمند ثبت مکان رویدادهای تاریخی در منطقه 1، 12 و 20 در حال انجام است که شامل 147 لایه اطلاعاتی از مکان رویدادها است.

*برخورد با بناهای خاص
وی در ادامه با بیان اینکه معیاری توسط شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام شده که براساس آن بناهای خاص تعریف شدند اظهارداشت: کمیته ای با حضور اساتید دانشگاهی تشکیل شده که طراحی های مربوط به این بناها در این کمیته بررسی شود.
معاون شهرسازی و معماری ادامه داد: علاوه بر آن تدوین ضوابط مربوط به بناهای شاخص در دستور کار اداره شهرسازی قرار دارد که اعلام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته حساسیت کنونی نسبت به خلق کیفیت در فضا نبوده و کمتر به آن توجه می شده است بنابراین باید به سمت تقویت تولید ثروت نما و معماری حرکت کنیم.

*برج میلاد مشکل پایداری ندارد
گلپایگانی در پاسخ به سوالی درخصوص پایداری برج میلاد تصریح کرد: برج میلاد از نظر پایداری مشکلی ندارد و به طور مرتب رصد می شود.
وی تأکید کرد: نه تنها برج میلاد به عنوان سازه مهم ارزیابی می شود بلکه برای میله پرچم اراضی عباس آباد که یک سازه خاص است مهندس مشاور برای رصد مداوم تعیین شده است.
معاون شهردار تهران یادآور شد: برج میلاد و سازه پیرامونی آن مشکل ندارد و در صورت بروز هر گونه خلل موضوع پیگیری می شود.

*تخلف بیمارستان ها در ساخت و ساز
گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص محدودیت نمای شیشه ای در پایتخت گفت: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری محدودیت هایی برای نمای شیشه ای ایجاد شده که در حال اجراست و براساس آن تنها امکان اجرای 30 درصد از نما به صورت شیشه آن هم در صورت عدم ایجاد خیرگی امکان پذیر است.
وی در واکنش به نمای شیشه ای برخی بیمارستان ها خاطرنشان کرد: متأسفانه یکسری از بیمارستان ها از جمله بیمارستان امام خمینی (ره) بدون دریافت پروانه، عملیات ساختمانی در حجم بالایی از فضا انجام داده اند که اگر طرح خود را به شهرداری ارائه می دادند به هیچ وجه تأیید نمی شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به ساخت بیمارستانی در تجریش ادامه داد: این بیمارستان موجب دید کور به کوه های البرز شده و فاجعه ای از نظر بصری برای شهر و هویت شمیران است که براساس توافق شهردار وقت و وزیر بهداشت کار خلاف ضوابط شهرسازی و معماری اتفاق افتاده است.
وی همچنین در خصوص TOD (توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی) حقانی یادآور شد: این موضوع براساس توافقی در دوره مدیریت گذشته بود که ساختمان آن هیچ تناسبی با معماری ایرانی نداشت.
گلپایگانی با بیان اینکه فرآیندهای اداری این موضوع طی شده بود اضافه کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته با مالکان، اساس طرح تغییر و به سمت ارتقا کیفیت فضا از ساختمان حجیم و بلند به سمت خلق فضاهای معمارانه حرکت کرد.

*ساخت واحدهای کوچک منطبق با معماری ایرانی
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکان اجرای معماری ایرانی در متراژ کوچک وجود ندارد گفت: در جاهایی امکان ساخت واحدهای کوچک منطبق با سنت معماری ایرانی نیز هست اما به آن توجه نکرده ایم.
وی با تأکید بر اینکه معماری ایرانی فقط خانه های مجلل نیست یادآور شد: برای مثال در بافت قدیم سمنان و گونه شناسی مسکن آن شاهکارهایی وجود دارد که عمدتا طبقات متوسط در آن زندگی می کنند.
گلپایگانی با بیان اینکه سنت معماری ایرانی در ارتباط با طبیعت است اظهارداشت: شیخ بهایی هم معمار و هم شاعر بود در حالیکه در فرهنگ معماری غربی، معماران مجسمه سازانی هستند که کالبد را می سازند.
وی با اشاره به اینکه معماران ایرانی شاعر هستند و موسیقی می نوازند اضافه کرد: این معماران فضا خلق می کنند و مفهوم را شکل می دهند؛ معماری ایرانی بدون ارتباط با طبیعت معنا پیدا نمی کند.
معاون شهردار تهران افزود: اگر نگارگری ایرانی با نقاشی اروپایی مقایسه کنیم مشاهده می شود که در نگارگری ایرانی هیچ تصویری بدون عناصر طبیعی دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه در دوره قاجار گفتگویی بین معماری ایرانی و غربی اتفاق افتاد اظهارداشت: مدرسه دارالفنون براساس معماری ایرانی احداث شد و برای آن معمار و مهندس ساختمان از خارج آورده نشد که این مساله نشان می دهد در معماری به اعتماد به نفس و خودکفایی رسیده بودیم و نیازی در این زمینه احساس نمی شد.
گلپایگانی خاطرنشان کرد: متأسفانه گسست در دوره پهلوی اول آغاز و در دوره دوم شدت گرفت.

تهرام/9353//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.