سیدنجم الدین محمدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: افرادی که به گرمخانه ها مراجعه می کنند جز شهروندان هستند و در کنار ما زندگی می کنند و ما هم در کنار آنان زندگی می کنیم.
وی گفت: در گرمخانه ها به مناسب سال نو خانه تکانی مانند همه خانه ها داریم و علاوه بر برگزاری برنامه های نوروزی و مفرح، طرح سبزی پلو با ماهی را با همکاری شهروندان در گرمخانه ها و در میان افراد کارتن خواب توزیع خواهیم داد.
محمدی افزود: گرمخانه ها، ایام نوروز، تعطیلات و ایام سرد سال که دمای هوا زیر پنج درجه می رسد به صورت شبانه روزی به افراد کارتن خواب و بی خانمان خدمت رسانی می کنند و به دنبال استانداردسازی و توسعه خدمات بیشتر در این مراکز هستیم.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه امسال در شب‌ های سرد زمستان بیش از 2هزار کارتن خواب و بی ‌خانمان در 19 گرمخانه اسکان و تغذیه شدند، اظهارداشت: اگر گرمخانه ها و امکانات لازم فراهم نبود قطعا شاهد آسیب های جانی و اجتماعی زیادی در تهران بودیم.
وی با اشاره به پاکسازی بعضی از مناطق تهران از جمله هرندی، شوش و دره فرحزاد از آسیب دیدگان اجتماعی گفت: پاکسازی یعنی اینکه آسیب‌ ها را از مکانی جمع ‌آوری کرده و به مکان دیگری منتقل کنیم در صورتی که پدیده های اجتماعی را نمی توان پاک کرد اما می توان با انجام اقدامات مناسب عوارض و آسیب های آن را کاهش داد.
محمدی افزود: آسیب های اجتماعی دارای خاستگاه، علل و عواملی از جمله بیکاری، مهاجرت، خشکسالی، عدم آموزش، عدم تامین و رفاه اجتماعی، نبود چرخ حمایتی، بیماری های روانی موجود در افراد است که اگر علل کاهش پیدا کند شاهد آسیب های کمتری در جامعه خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: براساس برآوردهای انجام شده تعداد معتادان در حال حاضر 12 هزار نفر است، سالانه 2 تا 3 هزار نفر به این تعداد افزوده می شود و در 10 سال آینده تعداد آنها به 30 تا 40 هزار نفر خواهد رسید که برای جلوگیری از این افزایش باید پیشگیری را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند زمانی که یک فرد اعتیاد پیدا می کند و کارتن خواب می شود، پنج سال طول می کشد، افزود: در این پنج سال کجا هستیم؟ باید این روند را متوقف کنیم.
محمدی با اشاره به اینکه براساس قانون وظایف شهرداری تهران در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد فضا و فراهم کردن زیرساخت است، گفت: ساماندهی و جمع آوری معتادان از خیابان برعهده این نهاد نیست.
وی افزود: پایگاه های خدمات اجتماعی، ادارات کل فرهنگی و سلامت شهرداری تهران با همکاری نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی اقدامات و برنامه هایی را در سرای محلات در دستور کار دارد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره طرح پلیس پایتخت برای قطع آب، برق و گاز خانه های پلاک قرمز و احتمال تخریب آنها گفت: وظیفه پلیس، کار پلیسی کردن است و در این زمینه کار درستی انجام می دهد، تا زمانی که ما در حوزه پیشگیری خوب عمل نکرده، نتوانیم افراد آسیب دیده را درمان بکنیم و حضورشان را در خیابان ها کاهش دهیم، ساماندهی خیابان ها از وجود آسیب دیدگان در شرح وظایف پلیس است.

*حضور بیش از 2هزار کودک کار و خیابان در مراکز پرتو
محمدی با بیان اینکه 2هزار و 890 کودک کار و خیابان در 18مرکز پرتو شهرداری تهران خدمات آموزشی، درمانی و روان شناسی دریافت می کنند، افزود: به خانواده های این کودکان هم در مراکز پرتو خدمات توانمندسازی ارائه می شود و در تلاش هستیم که آمار کودکان کار و خیابان مراجعه کننده به این مراکز افزایش پیدا کند.
وی گفت: جشنی ویژه برای 2هزار کودک کار و خیابان روز چهارشنبه(هشتم اسفند) در برج میلاد برگزار شد.

*تغییر رویکرد در مراکز بهاران
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به تغییر رویکرد مراکز بهاران اظهارداشت: شهرداری تهران سال های طولانی است که در حوزه توانمندسازی فعالیت می کند و هزینه های بسیاری هم در این حوزه صرف کرده اما به دلیل همکاری نکردن نهادهای مربوطه به اهدافش دست نیافته است.
وی گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان فنی و حرفه ای در مرکز بهاران منطقه پنج، هشت رشته آموزش داده می شود که می تواند نقطه عطفی برای حرفه آموزی معتادان بهبودیافته، ارائه گواهی های معتبر، اشتغال و جلب همکاری وزارت کار و تعاون و صندوق کارآفرینی امید باشد.
محمدی افزود: فراخوانی برای فعال سازی مراکز بهاران در سال آینده خواهیم داشت که این موارد را در نظر گرفته و طرح نظارتی برای آنها داریم و سعی می کنیم پس از بهبودی کامل معتادان در بهاران، حرفه آموزی، اشتغال و کارآفرینی آنان را عملیاتی کنیم.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.