به گزارش ایرنا، احمد فدایی اردستانی شامگاه یکشنبه در جریان اجرای طرح نهضت اطلاع رسانی مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر 11 هزار و 250 هکتار تاغزار در اراضی کویری شهرستان ورامین احداث شده که این درختان ضمن این که از پیشروی کویر جلوگیری می کند، از ورود شن و ماسه بر روی ریل های راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز ممانعت می کند.
وی یکی از مشکلات تاغزارهای ورامین را سرقت و قطع این درختان مهم کویری اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح های مختلف از جمله راه اندازی یگان ویژه حفاظت منابع طبیعی، افزایش گروه های گشت زنی و بازرسی و استقرار پاسگاه مشترک با نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست، سرقت وقطع درختان جنگل های بیابانی کمتر شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تصریح کرد: این اقدامات باعث شده تا میزان سرقت تاغ نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته باشد.
فدایی اظهار داشت: ورامین از 33 هزار هکتار بیابان برخوردار است که برای پیشروی این اراضی بیابانی، طرح های متعدد بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در منطقه ابردژ اجرا شده است.
وی تصریح کرد: کاهش میزان بارش نزولات جوی و افزایش میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی، مهترین چالش جنگل های تاغ ورامین است که منجر به افت پوشش گیاهی در این منطقه شده است.
وی با اشاره به مشکل تالاب فصلی بندعلیخان گفت: هرچند که طی سال های اخیر به دلیل خشکسالی رخ داده در منطقه، بخش عظیمی از این تالاب خشک شده ولی مدیریت ناصحیح منابع آبی را می توان به عنوان اصلی ترین عامل خشکی این تالاب یاد کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی ورامین تأکید کرد: درصورتی که حق آبه 40 درصدی تالاب و مراتع جنوبی ورامین از محل رودخانه شور و شیرین تامین شود، این تالاب هیچ گاه خشک نمی شود.
وی افزود : از مجموع 163 هزار هکتار وسعت شهرستان ورامین ، 110 هزار هکتار اراضی ملی است که طی سال های اخیر برای 95 درصد از این اراضی سند به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شده است.
وی گفت: طی امسال 196 مورد قلع قمع و رفع تصرف از اراضی ملی شهرستان ورامین صورت گرفته است.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.