مجید صفری روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به شعار سال در خصوص حمایت از تولید داخلی و همچنین توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: حمایت از تولید داخلی، از جمله پیام سال97 مقام معظم رهبری است که در راستای تقویت تولید کشور، مورد توجه مسئولان نظام قرار دارد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در حمایت از تولید داخلی، توجه به اقتصاد مقاومتی است که تاکنون جلسات و نشست های متعددی در سطح شهرستان برگزار شده و با توجه به آیین نامه ها، از ابتدای سال تاکنون دستگاه های مربوطه ملزم به اجرا شدند.
نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند تقویت زیرساخت های شهرک های صنعتی را یکی از اولویت های این شهرستان در بخش اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: شهرستان دماوند دارای دو شهرک صنعتی آینه ورزان به مساحت 28.8 هکتار و شهرک صنعتی دماوند2 به مساحت 190 هکتار است.
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون در شهرک صنعتی آینه ورزان 67 واحد تولیدی ساخته شده که 33 واحد فعال و در حال تولید، 3 واحد نیمه کاره و در حال ساخت سوله و 34 واحد ساخته نشده و غیر فعال است؛ که در این شهرک 1822 نفر مشغول بکار هستند.
صفری به شهرک صنعتی دماوند 2 اشاره کرد و افزود: این شهرک صنعتی 11 سال با مشکلاتی همچون آب، گاز، برق، تغییر کاربری، مالکیت و همچنین تعریض راه روبه رو بود که توانستیم در مدت کمتر از یک سال مشکل شان را حل کنیم و امسال فعالیت این شهرک آغاز شد.
وی ادامه داد: این شهرک 268 قطعه زمین بزرگ صنعتی و 254 قطعه زمین صنفی و کارگاهی با متراژ 100 متر دارد که از این تعداد تاکنون 8 قطعه قرارداد واگذاری گرفته و 12 نفر نیز به صورت مستقیم مشغول به کار شدند.
فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: همچنین 53 واحد صنعتی و تولیدی خارج از شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی با بیش از 1218 نفر در سطح شهرستان مشغول بکار هستند.
این مقام مسئول تاکید کرد: با توسعه این دو شهرک صنعتی، 5 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و شهرستان دماوند علاوه بر اینکه در حل اشتغال منطقه مشکلی نخواهد داشت، می تواند پذیرای افراد شاغل در دیگر شهرستان ها باشد.
صفری با اشاره به رفع مشکلات واحد های صنعتی غیر فعال در تامین مواد اولیه، نقدینگی و ... ، گفت: جلسات متعددی با هدف رفع مشکلات شهرک ها و هماهنگی بیشتر با بانک ها در شورای عالی بانک شهرستان تشکیل شده که قطعا با پرداخت تسهیلات این مراکز صنعتی احیا خواهد شد.

**دماوند در محدوده امن قانون شعاع 120 کیلومتری
نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند با اشاره به قانون شعاع 120 کیلومتری، بیان کرد: این قانون به عنوان محدودیت استقرار کارخانه ها و واحدهای صنعتی تولیدی و همچنین جلوگیری از فعالیت صنایع آلاینده می باشد و صنایعی همچون کشاورزی و غیرآلاینده را شامل نمی شود.
وی با بیان اینکه تداوم اجرای این قانون باعث توسعه پایدار و زندگی با کیفیت در منطقه شده و از عوامل مخرب زیست محیطی جلوگیری می کند، خاطر نشان کرد: محور شهرستان باید توسعه صنایعی همچون گردشگری و باغداری باشد که می توان به عنوان صنایع بدون آلایندگی نام برد.
صفری با تاکید براینکه اولویت ما در بخش توسعه شهرک های صنعتی، استقرار صنایع تبدیلی و کشاورزی است، افزود: با آغاز توسعه این دو شهرک صنعتی، تنها از صنایع تبدیلی، کشاورزی و صنایعی که به محیط زیست آسیب نمی رسانند، حمایت می کنیم.
فرماندار شهرستان دماوند همچنین از تجهیز شهرک های صنعتی به سیستم تصفیه فاضلاب خبر داد.

**نرخ بیکاری در شهرستان دماوند 8.7 دهم درصد است
صفری در ادامه این مصاحبه به شرایط خاص شهرستان در بخش توسعه اشتغال اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند با توجه به شرایط بومی، اقلیمی، جمعیتی و.. دارای شاخص های ویژه ایی است که می توان بسیاری از مشکلات بخش اشتغال را حل کرد.
وی نرخ بیکاری در منطقه را 8.7 دهم درصد اعلام کرد و گفت: شرایط کنونی بیکاری در شهرستان نسبت به شهرستان های استان تهران، وضعیت بهتری دارد که امید است با توسعه شهرک های صنعتی، این میزان به صفر برسد.
این مقام مسئول گفت: هم اکنون در بخش اشتغال در سامانه کارا نخستین شهرستان استان تهران و در سامانه رصد و کارورزی سوم استان هستیم.
فرماندار شهرستان دماوند افزود: در سامانه کارا که کلیه طرح ها در حوزه تولید است، سهمیه تخصیص یافته به شهرستان 132 فقره بوده که تعداد طرح های بررسی شده در شهرستان 145 طرح و تصویب شده در کارگروه شهرستان 80 پرونده به مبلغ 124 میلیارد و 686 میلیون ریال بوده است.
وی با بیان اینکه این شهرستان رتبه نخست استان تهران در پرداخت تسهیلات را برعهده دارد، گفت: تسهیلات پرداخت شده تاکنون به 72 پرونده بوده و تعداد 15 پرونده نیز در مرحله بررسی بانک و مبلغ تسهیلات واریزی بیش از 84 میلیارد ریال است؛ تعداد اشتغال ایجاد شده از تسهیلات 206 نفر است که با پرداخت مابقی پرونده ها، 410 نفر می شوند.
صفری به سامانه کارورزی اشاره کرد و گفت: در این سامانه تاکنون 179 نفر ثبت نام کرده اند که 29 نفر پذیرفته شده و 41 نفر عقد قرارداد با کارورز بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سامانه رصد نیز 1537 نفر ثبت شده است که در سطح استان تهران سوم هستیم، افزود: تمامی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته باعث ایجاد آرامش نسبی در حوزه اقتصاد و اشتغال شهرستان شده و حتی با توجه به نوسان بازار، مشکلی از لحاظ کمبود کالا و خدمات نداشتیم.
وی افزود: امسال سهمیه شهرستان دماوند در ایجاد اشتغال حدود 5 هزار نفر است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در بخش کشاورزی، خدمات، صنعت، اصناف و همچنین در بخش سرمایه گذاری و حوزه گردشگری، تلاش داریم این مهم محقق شود.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.