به گزارش خبرنگار ایرنا، کریم ذوالفقاری عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: بهترین راه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی سیستم های نوین آبیاری است که راندمان 92 درصدی مصرف آب را به دنبال دارد و توانسته ایم 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران را به سیستم نوین آبیاری مجهز کنیم.
وی کمبود آب را از چالش های مهم در استان تهران اعلام کرد و افزود: در حالی که در کشور بیش از 70 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود استان تهران تنها 40 درصد آب استحصالی کشاورزی در اختیار دارد.

** 50 میلیارد تومان اعتبار در بخش آب هزینه می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی در حوزه آب اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات ارزش افزوده قرار است 50 میلیارد تومان در بخش انتقال آب و همچنین احداث استخر ، چاه و قنات در اراضی کشاورزی هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: استان تهران بیش از 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی داشت که این اراضی به 187 هزار هکتار رسیده است.
ذوالفقاری همچنین بر جلوگیری از تغییر کاربری در اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: امسال یک هزار و 500 مورد تخریب به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اجرایی و عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کشاورزی استان تهران در مقایسه با استان های دیگر خوب است گفت: استان تهران در بخش احداث گلخانه ها و توسعه سیستم های نوین آبیاری در کشور پیشتاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین بر توسعه صنعت زنبورداری تاکید کرد و اظهار داشت: 37 هزار هکتار باغات بارور در استان وجود دارد که باید از این باغات در توسعه صنعت زنبورداری استفاده کنیم.
وی همچنین از حمایت زنبورداران در استان تهران خبر داد و گفت: مشکلی در زمینه ایجاد تسهیلات بانکی در زمینه زنبورداری نداریم و از زنبورداران حمایت خواهد شد.

** 246 هکتار گلخانه جدید در استان تهران احداث شد
همچنین مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال 246 هکتار گلخانه جدید در این استان احداث شده است.
عباس کاری جعفری اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 83 هکتار گلخانه قدیمی و سنتی نیز اصلاح و بازسازی شد که استان تهران در زمینه توسعه واحدهای گلخانه ای در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
به گفته وی، شهرستان های فیروزکوه، شمیرانات و تهران بیشترین واحدهای گلخانه را در سطح استان تهران احداث کردند.
همچنین حسن بهنیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به فعالیت کشاورزان در کشت پائیزه امسال گفت: یک هزار و 241 هکتار کلزا، 41 هزار هکتار گندم و 30 هکتار جو در اراضی کشاورزی استان تهران کشت شد.

** بیش از 4 هزار هکتار به سیستم نوین آبیاری مجهز شد
همچنین مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون 4 هزار و 331 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است.
امین روشنی افزود: طرح سیستم نوین آبیاری در 4 هزار و 281 هکتار از اراضی کشاورزی نیز در حال اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین 61 پروژه نیز در زمینه احداث کانال، قنات و لوله گذاری در اراضی کشاورزی استان تهران در حال اجرا است.
استان تهران دارای 187 هکتار اراضی کشاورزی است.
این استان در تولید تخم مرغ با 17 درصد تولید کل کشور، شیر با تولید سالانه یک میلیون تن و سیب و گیلاس و سایر محصولات سردرختی رتبه نخست کشوری را از از آن خود کرده است.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.