محمدرضا بختیاری روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا مهمترین مشکل موجود در سطح شهرستان های استان تهران(غیر از پایتخت) در بخش شبکه های آب و فاضلاب را نبود طراحی زیرساخت های لازم در این استان متناسب با پیشرفت میزان جمعیت مناطق برشمرد.
وی در عین حال افزود: اما در شهر تهران خدمات لازم مانند آب، برق و گاز به دنبال جمعیت دویده و امکانات لازم را فراهم کرده است.

**30 درصد شبکه پایتخت با عمر بالای 55 سال
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره میزان تلفات آب، اصلی ترین علت هدررفت آب در تهران را فرسوده بودن شبکه توزیع خواند و گفت: طول شبکه توزیع آب در شهر تهران 9 هزار و 700 کیلومتر است، که حدود 30 درصد از آن عمر بالاتر از 55 سال دارد.
وی ادامه داد: ترکیدگی لوله در برخی مناطق تهران که شاهد آن هستیم به دلیل بالا بودن سن لوله ها است.
بختیاری اظهارداشت: حدود 23 درصد از آب تهران که هیچگونه پولی برای آن پرداخت نمی شود، آب حساب نشده تلقی و سه بخش تلفات واقعی آب، تلفات ظاهری و آب مجاز بدون درآمد شامل می شود.
این مسئول میزان هدررفت واقعی آب شرب در تهران را حدود 10 درصد دانست و افزود: وضعیت آب در تهران به دلیل بالا بودن کیفیت شبکه توزیع آب نسبت به دیگر شهرهای کشور در بهترین حالت قرار دارد و به نوعی میزان هدررفت در این شهر کمتر از سایر شهرهاست.
به گفته بختیاری، نوع دیگر هدررفت شامل هدررفت ظاهری است که در اثر خرابی کنتورها و استفاده غیرمجاز از آب ایجاد می شود، در آخر دو درصد از آب مجاز بدون درآمد هم برای شست و شوی تصفیه خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه امکان به صفر رساندن میزان هدررفت آب در پایتخت غیرممکن است گفت: میزان هدررفت آب در هیچ نقطه ای از دنیا به صفر نرسیده حتی میزان تلفات آب در ژاپن که دارای بهترین شبکه توزیع آب در دنیا است پنج درصد اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: به صفر رساندن میزان هدررفت آب به دلیل برخوردار بودن از هزینه های بالا دارای توجیه اقتصادی نیست که بتوان دست به چنین اقدامی زد اما هر سال در تهران شاهد کاهش یک درصدی میزان تلفات آب هستیم.
مدیرعامل آبفای استان تهران معتقد است: بازسازی شبکه آب تهران و رساندن آمار تلفات به میزان کشور ژاپن (پنج درصد) نیازمند 20 هزار میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: چنین بودجه ای برای انجام این مهم در اختیار ما نیست و اکنون در حال تعویض قطعات به کار گرفته شده در شبکه هستیم.

**خطای قرائت کنتور گزارش نشده
وی همچنین با بیان اینکه تاکنون گزارشی از خطای قرائت کنتور به ما ابلاغ نشده اظهارداشت: در سامانه 122 که باهدف دریافت اعتراض های مردم طراحی شده نیز ایرادی از سوی مصرف کنندگان آب درخصوص نحوه محاسبه کنتورها به ما ارسال نشده است.
بختیاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه شهروندان می گویند محاسبه قیمت آب با کنتورهای جدید و قدیم متفاوت است نیز گفت: عیب از کنتورهای جدید نیست بلکه کنتورهای قدیم به علت بی دقتی مبلغ کمتری را نشان می داد.
به گفته وی دقت در کنتورهای جدید بسیار بالاست که سبب شده برخی گمان به محاسبه اشتباه قیمت ها در کنتورهای جدید کنند.

تهرام/9206/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.