ارزش کل معاملات مسکن در 8 ماهه نخست امسال در پایتخت به 57.5 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 26.2 درصد افزایش داشته است.دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه و هشت ماهه ابتدای امسال را منتشر کرد.این دفتر اوایل آذرماه گزارشی کلی از وضعیت بازار مسکن آبان ماه پایتخت را منتشر کرده بود که در گزارش جدید خود، تحلیل دقیق تری از شرایط ارائه داده است.گزارش جدید دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی است که در آبان ماه امسال در پایتخت، 7 هزار و 17 فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسید که نسبت به مهرماه امسال 26.6 درصد و نسبت به آبانماه سال گذشته 53.1 درصد کاهش داشته است.بیشترین میزان معاملات مسکن در آبانماه امسال به منطقه 5 با 972 فقره معامله- معادل 16.4 درصد از کل معاملات- اختصاص داشت و منطقه 19 با داشتن تنها 43 فقره معامله مسکن - معادل 7 دهم درصد ازکل معاملات- کمترین تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص داد. بیشترین کاهش معاملات در آبان ماه امسال نسبت به آبانماه سال 96، به منطقه 22 با افت 65.4 درصدی معاملات اختصاص داشت.دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در آبان امسال در پایتخت را 9 میلیون و 190 هزار تومان عنوان کرده است که نسبت به مهرماه امسال 6.4 درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته 91 درصد رشد داشته است.بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبانماه امسال به منطقه 1 پایتخت با 19 میلیون و 680 هزار تومان و کمترین قیمت به منطقه 19 با متری 4 میلیون تومان اختصاص داشت. بیشترین رشد قیمت را منطقه 9 به خود اختصاص داد که رشد 104.4 درصدی نسبت به آبانماه سال قبل داشته است. کمترین درصد رشد قیمت نیز در منطقه 19 تهران با افزایش 46.9 درصدی رقم خورده است.بر اساس این گزارش بیشترین حجم خرید و فروش مسکن در آبانماه امسال در منطقه 5 با 61.4 درصد از معاملات انجام شد؛همچنین واحدهای زیر 5 سال ساخت با 39.5 درصد، بیشترین تعداد معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص دادند؛ ضمن اینکه خریداران بیشترین اقبال را به واحدهای آپارتمانی با قیمت 6 تا 7 میلیون تومان نشان دادند که 9.9 درصد معاملات مسکن آبان را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین تعداد خرید و فروش مسکن به واحدهای 60 تا 80 متری با در اختیار داشتن 26 درصد کل معاملات مسکن آبان اختصاص داشته است.در 8 ماهه نخست امسال 94 هزار و 17 فقره معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 1396 معادل 18.8 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش میانگین قیمت خرید و فروش مسکن در بازه زمانی 8 ماهه امسال متری 7 میلیون و 302 هزار تومان برآورد می‌شود که نسبت به 8 ماهه نخست سال گذشته 59.6 درصد رشد داشته است.همچنین گردش مالی بخش مسکن و ارزش کل معاملات این بخش در تهران در 8 ماهه نخست امسال 57 هزار و 550 میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل (8 ماهه نخست سال 96) 26.2 درصد رشد نشان می دهد. این شاخص در 8 ماهه نخست سال گذشته 45 هزار و 610 میلیارد تومان برآورد شده بود.
درخواست ساخت‌وساز در تهران زیاد شد
آمارهای اعلام شده از مرکز آمار حاکی از افزایش ٣١,٦ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در فصل بهار امسال نسبت به فصل بهار پارسال است.طبق اعلام مرکز آمار، در فصل بهار سال ١٣٩٧ تعداد 19 هزار و 659 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٣٠,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣١.٦ درصد افزایش داشته است.متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٦.٤ واحد بوده است.بر این اساس تعداد ٣٠٥٥ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل بهار ١٣٩٧ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٤٢,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣٤.٤ درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل بهار ١٣٩٧ بالغ ‌بر ٣٥٣٧ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٢٩,٢ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود٣٢.٣ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی نیز حدود ١١٥٨ مترمربع بوده است.بنابر این گزارش، در نیمه‌ اول سال ١٣٩٦ نیز تعداد 33 هزار و 703 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شد که نسبت به نیمه‌ اول سال 1395 حدود ٢,٨ درصد افزایش داشت. ‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها ٦.٩ واحد بوده است.
همچنین در نیمه‌ اول سال ١٣٩٦، تعداد ٤٩٠٤ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران صادرشد که نسبت به نیمه‌ اول سال 1395 حدود ١٧,٩ درصد افزایش را تجربه کرد.
روزنامه مردم سالاری
7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.