به گزارش خبرنگار ایرنا، کیومرث کلانتری روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه محیط بانی منطقه گردشگری تنگه واشی فیروزکوه با تاکید بر عدم ایجاد محدودیت حضور محیط زیست در مناطق اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری نیروهای انتظامی به منظور پایداری و توسعه محیط زیست برای آیندگان تلاش می کند.
وی خاطرنشان کرد: منطقه تنگه واشی با مساحت سه هزار و 650 هکتار در سال 1390 به عنوان اثر ملی طبیعی در کشور به ثبت رسید؛ از همین رو حضور محیط بانان برای هدایت گردشگران و جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو و تخریب منطقه الزامیست.
کلانتری ابراز کرد: شهرستان های شمیرانات، دماوند، ورامین و فیروزکوه از بیشترین مساحت تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران برخوردار هستند.
وی بیان داشت: کاوده از دیگر مناطق شهرستان فیروزکوه است که جزء بهترین مناطق در سطح کشور بوده و از 27 سال گذشته تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
مدیرکل محیط زیست تهران گفت: محور توسعه شهرستان فیروزکوه گردشگریست و اگر طرح های ارائه شده در این زمینه ساماندهی و مطالعه شده باشد و نظم و چشم انداز منطقه را تخریب نکند، استقبال خواهیم کرد.
فرماندار فیروزکوه هم در این مراسم تاکید کرد: بهره برداری از این پاسگاه محیط بانی زمینه ساز حضور موثرتر مسئولان حفاظت محیط زیست در جهت پاسداری اثر ملی طبیعی تنگه واشی خواهد بود.
مهدی یوسفی جمارانی اظهار داشت: شهرستان فیروزکوه از لحاظ جغرافیایی بزرگترین شهرستان استان تهران محسوب می شود که از لحاظ اقلیمی نیز قابل توجه و دارای شکارگاه های ممنوع است که می توان از آن به عنوان ذخیره گاه محیط زیست استان از آن نام برد.
وی گفت: فیروزکوه محل زیست بیش از 20 گونه جانوری و 70 گونه گیاهی است برخی منحصر به فرد بوده و فقط در این منطقه رشد می کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حضور بدون کنترل گردشگران در منطقه تنگه واشی موجب عدم پاسخگویی زیرساخت های کنونی و برخی آسیب های محیط زیستی شده بود که در این راستا، احداث محیط بانی و برنامه های دیگر جهت بهبود زیرساخت های منطقه در دستور کار قرار دارد.
فرماندار فیروزکوه تصریح کرد: اجرای طرح های سرمایه گذاری و بهره برداری از منطقه تنگه واشی باید منجر به توسعه و رونق روستای جلیزجند شود و روستاییان که ذینفعان اصلی منطقه هستند بتوانند درآمد پایدار کسب کنند.
بر اساس این گزارش، احداث محیط بانی در تنگه واشی از ابتدای تابستان سال جاری با اعتبار 140 میلیون تومان در فاصله 9 کیلومتری روستای جلیزجند آغاز شد و روز دوشنبه با استقرار سه نیرو به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، منطقه گردشگری تنگه واشی واقع در روستای جلیزجند از توابع بخش مرکزی فیروزکوه محل زیست کل است و بز، قوچ، میش، گراز و پرندگانی مانند عقاب، دلیجه و سارگپه و گونه شاخص گیاهی باریجه دارد.
شهرستان فیروزکوه دو بخش مرکزی و ارجمند دارد و با جمعیتی افزون بر 33 هزار نفر در 120 کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.
تهرام/9897//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.