به گزارش روز شنبه روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، یدالله علیزاده رئیس شعبه 42 دیوان عالی کشور در این همایش در قالب کارگاهی با عنوان «کارگاه تخصصی حقوقی- قضایی رسانه» با بیان اهمیت رسانه در جوامع مختلف اظهارداشت: در جوامعی که به رسانه‌های خود، مدیران آن و نویسندگان رسانه بها داده‌اند، جامعه‌شان روز به روز پیشرفت کرده و سیر تکاملی داشته، در مقابل، در جوامعی که در حوزه رسانه، اندیشه و قلم سخت‌گیری داشته‌اند، از رشد کافی برخوردار نشده‌اند.
وی با اشاره به برخورد حقوقی با مدیران رسانه‌ها در کشورهای مختلف افزود: برخی کشورها، مسئولیت جمعی و تضامنی را برای مدیران رسانه و نویسندگان آن در سیستم حقوقی خود تدوین کرده‌اند، بدین معنا که همه دست اندرکاران یک رسانه اعم از صاحب امتیاز، مدیر مسئول، سردبیر، خبرنگار و ... در شکل‌گیری و انتشار محتوای مطبوعات سهم دارند و در قبال این سهم، مسئولیت حقوقی نیز دارند.
علیزاداه گفت: در برخی کشورها نیز برای آزادی مطبوعات، از مسئولیت ترتیبی استفاده می‌شود بدین معنا که در نظام رسانه‌ای هر مسئولی که نقش اصلی را در به وجود آوردن آن خدشه داشته، قبل از بقیه پاسخگو باید باشد و چنانچه او بتواند فردی را معرفی کند که مسئولیت را از نظر ترتیب متوجه او کند، مسئولیت از گردن خودش ساقط خواهد شد.
این استاد دانشگاه علوم قضایی اظهارداشت: در کشورهای سوم نیز، برای کاهش این مسئولیت و آزادی بیش‌تر اصحاب رسانه، مسئولیت فردی را جایگزین دو مسئولیت قبلی کرده‌اند، بدین معنا که در هر رسانه، یک نفر مسئول است و مسئولیت بر دوش او است، این نظام، به دست اندرکاران رسانه، آزادی بیش‌تری می‌دهد و کمک می‌کند که خبرنگار خیالش از بابت مسئولیت آسوده باشد.
وی با اشاره به نظام حقوقی ایران در قبال رسانه‌ها گفت: بعد از قانون سال 1364 و در سال 1379، نظام حقوقی حاکم بر مسئولیت‌های مدیران رسانه‌های ما به مسئولیت ترتیبی و جمعی گرایش پیدا کرد و از حالت مسئولیت فردی خارج شد، این بدین معنا نیست که مسئولیت فردی کنار گذاشته بشود بلکه به غیر از مدیر مسئول رسانه، نویسنده و سردبیر و ... نیز مسئولیت دارند.
علیزاده تاکید کرد: مدیران رسانه، به صورت عمده سه نوع مسئولیت دارند؛ کیفری، مدنی و اخلاقی، مسئولیت اخلاقی ضمانت اجرایی ندارد اما مسئولیت کیفری و مدنی برای مدیران رسانه ضمانت اجرایی قانونی دارد، بر این اساس، اگر محتوایی یا کاری حاوی ماهیت مجرمانه باشد، کیفری است و اگر ماهیت مسولیت مدنی باشد، مدنی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قانون باید پاسخگوی موضوعات اختلافی در بین خبرنگاران، اساتید و قضات باشد، افزود: ماده یک قوانین مطبوعات، تمام مطبوعات، نشریات الکترونیکی، خبرگزاری‌ها و موسسات خبری در دو بخش سنتی و دیجیتال تعریف کرده که براساس این ماده اگر نشریه‌ای بدون اخذ پروانه از هیات نظارت منتشر شود، از قانون مطبوعات خارج است و بر همین اساس، اگر دچار تخلف بشود، قوانین و امتیازات این قانون شامل حال او نمی‌شود.
وی گفت: وقتی چنین رسانه‌ای تخلف می‌کند، برحسب قوانین عمومی با او برخورد خواهد شد اما فرجام‌خواهی او در دادگاه رسانه که با حضور چند قاضی و هیات منصفه و ... برگزار می‌شود، مورد قبول واقع نمی‌شود و همین موضوع باعث بروز ایراداتی می‌شود.
در ادامه این همایش، نشست «مدیریت رسانه و انسان رسانه ای» با حضور علی محمد اسماعیلی رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، حمید ضیایی پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا برگزار شد.
ساروخانی در این نشست ضمن تعریف انسان رسانه‌ای گفت: انسان از آغاز زندگی تا پایان زندگی خود، با رسانه است و اکنون رسانه‌ها به صورت شبانه‌روزی در خدمت انسان‌ها قرار دارند و ما از نظر کمی و کیفی مدیون جامعه رسانه‌ای هستیم.
وی افزود: ما با نگاه رسانه‌ها به دنیا نگاه می‌کنیم از همین منظر باید گفت که انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم، باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند.
این چهره‌ ماندگار عرصه رسانه اظهارداشت: انسان رسانه‌ای یک انسان فرا زمان و فرامکان و انسان همه جهان است و هویت چندگانه دارد.
حسن خجسته دانشیار دانشگاه صدا و سیما نیز در این نشست با اشاره به انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک رسانه خرد است، انسان در محیط واقعی یک نفر است و در محیط مجازی تعریف دیگری دارد که ممکن است با خود واقعی او کاملا متفاوت باشد.
وی افزود: در فضای مجازی، ظرفیت ماسک‌سازی بسیار بالا است و هیچ کس هم نمی‌فهمد که شما که هستید؟ در قدیم می‌گفتند که فلانی لات است اما اکنون در فضای مجازی، هر کسی هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام بدهد و هیچ کس هم نمی‌فهمد که چه کار کرده، این مشکل در تمام دنیا وجود دارد و همه درگیر آن هستند.
حسین دانا با اشاره به اهمیت مدیریت رسانه و کارکردهای آن گفت: به عنوان مثال، این روزها موضوع اقتصاد مقاومتی، مساله بسیار مهمی است که رسانه‌ها وظیفه دارند به آن بپردازند. جدای از نیازهای رسمی و تکلیفی، عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که رسانه وظیفه دارد در مورد آن آموزش بدهد و آن عرصه را روشن‌تر کند.
وی با اشاره به ویژگی های فضای مجازی اظهارداشت: بخشی از فضای مجازی ارتباط است اما بخش عمده و اعظم آن، شئونات فرهنگی است که این روزها از طریق همین ابزارها منتقل می‌شود، باید به عرصه دفاع رسانه‌ای بپردازم و از داشته‌های خود دفاع کنیم و در جایی که توسط رسانه به آن تهاجم می‌شود، به وسیله رسانه پاسخ بدهیم.
محمود اسعدی در ادامه این نشست گفت: ما امروز اغلب حقایق را با واسطه رسانه درک می‌کنیم، ما مخاطب ثابت نداریم و مخاطب متغیر داریم بنابراین کاری که رسانه می‌خواهد با آن مخاطب انجام بدهد، بسیار سخت است.
وی افزود: اگر انسان امروز بتواند درک درستی از رسانه داشته باشد، می‌تواند با آن تعامل کند و در غیر این صورت منفعل خواهد شد. رسانه باید انسان را تربیت کند و فردسازی کند نه این که او را استثمار کند و از او خواسته یا ناخواسته استفاده یا سوء استفاده کند.
علی محمد اسماعیلی نیز در این نشست با اشاره به شکل گیری انسان رسانه ای در دنیای امروز گفت: انسان رسانه‌ای برای استفاده از رسانه‌های جدید آماده است اما متاسفانه شرایط لازم در جامعه ما برای چنین فردی وجود ندارد و باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.
محسن بنی‌هاشمی با اشاره به ویژگی های انسان رسانه ای گفت: بخشی از این انسان ها در رسانه گیر افتاده‌اند. انسان رسانه ای یک موجود گرفتار در رسانه است، متاسفانه در شرایط امروز انسان از خود فاصله گرفته و خود را گم می‌کند.
وی ادامه داد: بخشی دیگر از انسان ها، رسانه را در اختیار گرفته و آن را تربیت می کنند، انسان رسانه‌ای از نظر من کسی است که بر رسانه مسلط شده است.
حمید ضیایی پرور در ادامه این نشست با بیان تعریف محتوا در رسانه‌ها گفت: در فضای مجازی، اطلاعات و تجربه‌ها محتوا را می‌سازند و بر همین اساس، می‌توان تعریف اصلی محتوا در فضای مجازی را اطلاعات و تجربه‌ها دانست.
وی افزود: از گذشته تا به امروز، عصرهای مختلفی را تجربه کرده‌ایم، باید گفت که اکنون عصر محتوا است و کشورهایی حرف برای گفتن دارند که در این حوزه بتوانند کار کنند.
ضیایی پرور اظهارداشت: در حوزه فرهنگ مجازی، فرهنگ ملی ما نسبت به غرب بسیار برتر است و اگر بر گنجینه‌های مذهبی و فرهنگی خود تکیه کنیم می‌توانیم انواع محتواها را تولید کنیم، قرآن، نهج‌البلاغه و بسیاری از آثار فرهنگی این حوزه از جمله موارد خوبی است که می‌تواند برای ما تامین محتوا کند.
وی گفت: آمارها نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان فضای مجازی، مصرف‌کننده شده‌اند و هیچ تولیدی ندارند، براین اساس متاسفانه 80 درصد مطالب در فضای مجازی کپی می‌شوند و تنها 20 درصد از آن تولیدی است.
پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه امروز(19آبان ماه) در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.