رخت سیاه بر تن تهران نشست، امروز نه! از هشت روز پیش! همان وقت که اول محرم به تقویم قمری رسید. در شهر، پرچم‌ها را بالا بردند، دستشان را به آسمان رساندند تا رنگ سیاهی، چهره مکدر این روزهای تهران را غم آلوده‌تر کند.
تهران به استقبال محرم رفت، گوشه، گوشه‌های شهر، آستین هایشان را بالا زدند تا این محرم همانی شود که باید می‌شد. تکیه‌ها را، حسینیه‌ها را و حتی هیأت‌ها را آماده کردند، خیلی زودتر از همه آن روزهایی که قرار بود، نفس شهر به بوی نمناک این زمین سخت عادت کند. «کربلا» به تصویر بیلبوردهای شهر رسید. «نینوا»، به خیابان‌های تهران آمد و «اندوه» جای احساسی نشست که تاب تحملش را خیلی پیشترها از دست داده بود.
هشت روز پیش، شهر، دست و دلش لرزید، همان وقت که یک نفرسیاهپوش، روی بام‌های بلند، نوحه «حسین» سر می‌داد، آسمان، اما بغضش را فرو برد، نه اشکی سرازیر شد و نه حتی غرشی، صدای معرکه تنهایی‌اش را بلند کرد. تنها یک غبار تلخ روی صورت تکیده‌اش نشست تا بلکه دستی، از دوردست ها، غم و اندوهش را سنگین‌تر نکند.
شهر، اما گوشش به این حرف ها بدهکار نبود، صدای نوحه که بالا می‌رفت، بیشتر درخود تنیده می‌شد، لای دردهایش می‌خزید و چشم هایش را به روی غصه‌ها می‌بست.
هشت روز پیش، وقتی بوی محرم به شهر رسید، داغ دل خیلی‌ها تازه شد. ماتم حسین، جای غصه‌ها نشست، دردها پشت یک درد مشترک پنهان شد و برای چند روز، خیال آدم‌ها از لای حساب و کتاب های روزگار خارج شد....«معرفت» جای«حرص» نشست، «زیاده خواهی» جایش را به«حق طلبی» داد و شهر برای چند روز از شر بدی ها راحت شد... از هشت روز پیش، دست های شهر رنگ«سخاوت» گرفت. بوی نذری‌ها از خانه‌ها و حسینیه‌ها و تکیه‌ها، کل شهر را مست کردو مردم شهر احسان و بخشش را درماه محرم به نمایش عمومی گذاشتند.

*تعطیلی بازار بزرگ تهران از امروز تا 5 روز دیگر
بازاری‌های بازار بزرگ تهران برای برگزاری مراسم باشکوه عزاداری، به رسم هر سال، از امروز تا یکشنبه هفته آینده کرکره مغازه‌های خود را پایین می‌کشند. البته بازار طلافروشان، تا دوشنبه هفته آینده تعطیل خواهد بود.آنطور که رئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید هیچ کمبود و مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد.
قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف شهر تهران می‌گوید: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که اقلام خوراکی هستند در خیابان انبار نفت و میدان محمدیه تهران به صورت عمده‌فروشی عرضه می‌شود که در واقع بورس این محصولات است و آنها هیچ وقت تعطیل نمی‌شوند و حتی روز عاشورا نیز فعال هستند.
همچنین علی فاضلی؛ رئیس اتاق اصناف ایران هم دراین باره می‌گوید: بازار بزرگ تهران حتی قبل از انقلاب هم روالش این‌گونه بوده که در روزهای پایانی دهه اول محرم تعطیل شده و بازاریان به مساجد، تکایا و هیأت‌های مذهبی خود برای عزاداری می‌رفتند و از سوی دیگر نیز هیأت‌های دیگر هم به بازار تهران وارد می‌شدند؛ بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چرا که همیشه این‌گونه بوده و مشکلی هم به وجود نیامده است. برخی به دنبال حاشیه‌سازی و بهم زدن جو و فضای بازار برای سودجویی و تخلف هستند، اما باید گفت که تعطیلی چند روزه بازار هیچ تأثیری در قیمت‌ها و وضعیت بازار نمی‌گذارد و مردم نگران نباشند.

*فعالیت 5 مرکز اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی
مدیر کل انتقال خون استان تهران از فعالیت پنج مرکز جامع اهدای خون وصال، ستاری، تهرانپارس، شهرری و صدر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.
دکتر سید مرتضی طباطبایی با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز جامع در شرق و غرب تهران در ماه‌های گذشته، می‌گوید: مراکز جامع اهدای خون ستاری و تهرانپارس روز تاسوعا از 8 صبح الی 12 شب و روز عاشورا از 7 صبح تا 8 شب فعال هستند.
وی با یادآوری این‌که پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است، تأکید می‌کند: در سه مرکز وصال، تهرانپارس و ستاری علاوه بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما نیز وجود دارد و افراد می‌توانند بدون نوبت پلاسما اهدا کنند.
طباطبایی تأکید می‌کند: یک مرکز سیار اهدای خون در پیشوای ورامین نیز به نشانی خیابان امام خمینی، ابتدای بلوار شهید مهتدی، جنب هیأت کاشی‌ها، تاسوعا از ساعت 15 تا پایان مراسم و عاشورا از ساعت 7 صبح تا 3 عصر پذیرای عزاداران حسینی در این منطقه خواهد بود.
سینماها تا شنبه تعطیل هستند
همه سینماهای کشور به مناسبت عاشورا و تاسوعای حسینی از ساعت 17 امروز (سه‌شنبه) تا شنبه 31 شهریور ماه تعطیل خواهند شد. مجموعه سعد آباد نیز در تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است.

*امامزاده‌هایی که میزبان پویش نذر سلامتی هستند
در امامزاده یحیی‌، صالح و پنج تن، برای اولین بار در ایام محرم، متخصصان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان میزبان مراجعانی‌ هستند که از توانایی مالی مناسبی برخوردار نیستند و در قالب پویش نذر سلامتی به طبابت‌ بیماران و مراجعان‌ مستضعف‌ و نیازمند می‌پردازند تا درد و رنجی از عزاداران حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) کم کنند.
دکتر خدادوست، معاون اجتماعی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره پویش نذر سلامتی می‌گوید: افرادی که در ایام محرم خواهان ویزیت‌ رایگان پزشکان هستند، دفترچه‌های بیمه خود را به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز از سایر خدمات مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه شهید بهشتی استفاده کنند.

*آسایشگاه خیریه کهریزک غرق در ماتم حسینی
در دهه نخست ماه محرم،سرای فرهنگی آسایشگاه خیریه کهریزک که مزین به پرچم‌های عزاداری شده، محل گردهمایی دوستداران سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) است تا همصدا با همه عاشقان اهل بیت به عزاداری بپردازند.
محمدعلی احمدی تنکابنی درباره برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در آسایشگاه خیریه کهریزک می‌گوید: در طول سال و در همه مراسم مذهبی بویژه دهه نخست ماه محرم، همشهریان و هموطنان نذورات خود از قبیل مواد غذایی همچون برنج، روغن و بویژه گوسفندهای قربانی را به آسایشگاه خیریه کهریزک اهداء می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در دو آسایشگاه خیریه کهریزک در تهران و البرز، بیش از 3هزار معلول و سالمند زیر نظر نیروهای مختلف تخصصی، پزشکی و پیراپزشکی زندگی می‌کنند و به علت آن‌که قادر به رفتن به شهر و دیار خود نیستند، در دهه اول ماه محرم در نوبت‌های صبح و شب اقدام به برگزاری مراسم عزاداری برای آنان می‌کنیم.

*تمهیدات ویژه پلیس برای تاسوعا و عاشورا
رئیس پلیس راهور ناجا نیز با اعلام تمهیدات ویژه پلیس برای تاسوعا و عاشورای حسینی از همکاری 5هزار نیرو و یکهزار خودروی کمکی دیگر بخش‌های انتظامی خبر می‌دهد. سردار مهری می‌گوید: در روزهای اخیر سفرهای تفریحی کاهش و سفر به زادگاه‌ها برای شرکت در مراسم عزاداری افزایش داشته است.

روزنامه ایران
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.