گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه آیت الله غروی در مورد تأثیر وحدت دولت و ملت در تحمل مشکلات

اگر مردم احساس کنند در میان مسئولین و اطرافیانشان کسانی هستند که تخلف می کنند و جلوی تخلفشان گرفته می شود و اگر به مراجع قانونی ارجاع داده می شوند مثل دیگران با آن ها برخورد می شود و امثال این ها، قطعا مردم وضعیت دیگری پیدا می کنند.

پایگاه خبری جماران: حضرت امام در بخشی از سخنان خود در مرداد ماه سال 58 ارتباط با مشکل دول اسلامی می گویند: «یکی از موجبات [ضعف‌] دول اسلامی این است که تفاهم بین دولت ها و ملت نیست. دولت خود را از مردم جدا کرده و مردم هم به دولت بدبین شده ‌اند؛ و در نتیجه اگر دولتی مشکل اقتصادی داشته باشد، ملت در حل آن هیچ گونه همکاری نمی ‌نماید. اگر دولت ها با ملت خود به درستی رفتار کنند، برای هیچ یک از آن ها مشکلی به وجود نمی‌آید».(صحیفه امام، جلد 9، صفحه 250)

در همین موضوع با آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به گفتگو پرداختیم. مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

حضرت امام بر لزوم تفاهم بین دولت و ملت ها برای حل مشکلات اقتصادی تاکید می کنند. امروز که دچار مشکلات اقتصادی هستیم چه طور می توان این سخن ایشان را مبنای عمل قرار داد؟

وحدت بین دولت و ملت در این که مردم عملا بتوانند مشکلات را تحمل کنند تاثیر متقابل دارد و این امر با تمهیدات و شرایط و عواملی محقق می شود، که در ادامه به آن اشاره می شود؛ مثلا این که مردم بدانند و بفهمند که مسئولان اولا مشکلات آن ها را می فهمند و می دانند و ثانیا، در صدد رفع مشکلات آن ها هستند؛ و اگر این مشکلات برای مردم هست بر اساس قانون با آن ها برخورد می شود، این طور نباشد که کسانی که نزدیک تر به مسئولین هستند این مشکلات را تحمل نمی کنند.

اگر استفاده از بیت المال مطرح است نباید این طور باشد که عده ای از آن برخوردار هستند و برخی دیگر برخوردار نیستند؛ آن هم نه در چهارچوب قانون بلکه خارج از آن. مردم نباید احساس کنند که قانون برای مردم است اما برای برخی از افراد نیست یا با برخی توصیه ها می تواند شکل دیگری پیدا کند که این برای مردم قابل قبول نیست و موضوع بسیار مهمی است.

از طرف دیگر انتظار مردم این است که در حکومت مردمی و به خصوص اسلامی روحیه و خلق و خوی مسئولین خلق و خوی مردمی باشد. گاهی اوقات یک سری تشریفاتی برای برخی مسئولین وجود دارد که برخی از آن ها طبیعی است و به خاطر مسائل امنیتی است که قابل تحمل است اما کم کم این به عنوان یک پروتکل برای بعضی افراد مطرح می شود، یعنی روحیه ای پیدا می کند که چون این مسئولیت را دارد دیگر موقعیت خاصی دارد و نباید سوار پراید، پژوی معمولی و ماشین ایرانی شود؛ یعنی روحیه اش به این صورت می شود.  یا مثلا حتما باید موقع رفت و آمد برای او حریم باز کنند، در ماشین را برایش باز کنند و کفشش را به صورتی برایش قرار دهند و ... که این ها تشریفاتی است که مردم تحمل نمی کنند.

اگر مسئولان این روحیه را نداشته باشند نباید خود را تافته جدا بافته از مردم بدانند و خودشان را یک سر و گردن از مردم بالاتر بدانند؛ که خود این موضوع نقش بسیار مهمی دارد که بین مسئولین و مردم با حفظ همه مسائل امنیتی الفت بیشتری ایجاد شود و مردم بدانند مسئولین برای آن ها تلاش می کنند.

مورد دیگر این که گاهی اوقات باید جلساتی گذاشته شود تا مردم بتوانند حرفایشان را بزنند و توضیحات حساب شده ای که دارند را با مردم در میان بگذارند و مشکلات را مطرح کنند. البته تا جایی که مسائل امنیتی جامعه ایجاب می کند. چرا که بالاخره در برخی موارد اگر اطلاعات ارائه شود دشمن سوء استفاده می کند.

با حفظ همه این موارداین نوع برخوردها می تواند بسیار مهم باشد. این که هر از گاهی برنامه های رادیویی و تلویزیونی گذاشته شود و مشکلات مردم مطرح شود و پاسخ ها گفته شود و مشکلات مربوط به گذشته بدون تخریب دیگران گفته شود نیز می تواند نقش زیادی ایفا کند.

همچنین مسئولین باید با «مواسات» با اقشار پایین جامعه برخورد کنند و این نباید به صورت حرکات نمایشی باشد. در سفرها مقداری مراعات کنند و در نشست ها، جلسات و مهمانی ها صرفه جویی داشته باشند؛ که این امر نیز در نگاه مردم اثرگذار است و اگر مجموعه دولت این چنین باشد می تواند نقش مهمی ایفا کند.

مورد موثر دیگر این است که اگر قانونی وجود دارد در چهارچوب همان قانون با همه برخورد شود؛ و مسئولین نسبت به اطرافیانشان و کارگزارانی که تحت مدیریت آن ها ایفای نقش می کنند کنترل داشته باشند و نسبت به تخلفات زیردستانشان با حفظ حرمت ها و حریم افراد قاطع برخورد کنند و ملاحظه نداشته باشند، که این بسیار مهم است که کارگزاران نظام با حفظ مراتبی که دارند این خصوصیات را داشته باشند و اخلاق مردمی در آن ها وجود داشته باشد تا بتوانند نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند.

با توجه به وضعیت فعلی، چه راهکارهایی وجود دارد؟

من فاصله با حاکمیت را قبول ندارم، ولی بین مردم و مسئولان فاصله هست، زیرا این نکات را رعایت نمی کنند و باید کم کم به آنها توجه کنند.

زمانی به یکی از مسئولین گفتم نفس این که ماشین حتما باید تا جلوی در بیاید، در را باز کنند و... این اشتباه است و در ذهن مردم می ماند.

ممکن است در کشورهای دیگر این ها جزو پروتکل مسئولیت ها و مدیریت ها باشد ولی همان طور که امام فرمودند این ها فاصله ایجاد می کند.

خلاصه اگر مردم احساس کنند در میان مسئولین و اطرافیانشان کسانی هستند که تخلف می کنند و جلوی تخلفشان گرفته می شود و اگر به مراجع قانونی ارجاع داده می شوند مثل دیگران با آن ها برخورد می شود و امثال این ها، قطعا مردم وضعیت دیگری پیدا می کنند. البته در این رابطه نباید نقش دشمن را نادیده گرفت، گاهی فضاهای نادرستی در شبکه های مجازی با اخبار کذب درست می کنند و فضای خاصی را ایجاد می کنند که نقش بسیار مهمی دارد و احیانا واقعیت را طور دیگری می نمایانند، بالاخره در این رابطه نزدیکی مسئولین به مردم می تواند در حل این مشکلات موثر باشد.

به نظر می رسد اگر فاصله بین مردم و مسئولین کاهش پیدا کند خود افراد در فضاهای مجازی نیز مقاومت خواهند کرد و تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار نمی گیرند.

نه، بعضی اوقات رسومی که مربوط به مسئولین در کشورهای دیگری است در بین ما هم ایجاد شده است که این آفت است، اما دشمنان گاهی از کاه کوه می سازند و بعضی افراد که در جریان نیستند آن اخبار کذب را می پذیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.