علامه جعفری که خود مردی الهی بود، توفیق داشت تا روزگار علامه طباطبایی را درک کند و بارها خدمت ایشان برسد. او از روح بزرگ علامه یاد کرده و گفته است که ظرفیت علامه طباطبایی فوق العاده بود.

به گزارش خبرنگار جماران، بیست و چهارم آبان و بیست و پنجم آبان دو روزی هستند که هر کدام به علامه ای اختصاص دارد، یکی علامه ای که تفسیر المیزانش در صدر تفاسیر قرار گرفته و آن دیگری علامه ای که نهج البلاغه را چنان تفسیر می کند که چون آب روان در رگ و پی وجودت نفوذ می کند. یکی سال 60 و دیگری سال 77 به دیدار حق رفتند. اکنون در سالگرد این مردان خدا به مطلبی می پردازیم که علامه جعفری علیه الرحمه درباره عظمت علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمت الله علیه بیان کرده است:

 

 بارها خدمت ایشان رسیده و از هر دیدار با ایشان بهره برده‌ ام. ایشان حقایق بسیاری را درک کرده بود. علامه طباطبایی روح بسیار بزرگی داشت و ظرفیت ایشان برای دریافت معارف الهی فوق‌العاده بود. ما حوزوی‌ ها و نیز دانشگاهی‌ ها باید همواره در دعای خود از خدا بخواهیم که اگر می‌ خواهد به ما چیزی بدهد، ابتدا ظرفیت آن را عطا فرماید.

 

علامه طباطبایی فقط در یک اثر خود، حدود پانصد حاشیۀ مفید بر کتاب اسفار، در تأیید یا نقد ملاصدرا دارد. کسی که این پاورقی‌ های عمیق را دارد، خودش یک ملاصدرا بوده است. ایشان مرد با اخلاص و ساده‌ ای بود و کسی تصور نمی‌ کرد که او چنین عظمتی دارد. مرحوم آقا سید کاظم عصار هم همین‌طور بوده است. با وجود آنکه مقام علمی بالایی داشت، بسیار فروتن و باظرفیت بود.

از خدا بخواهیم که به همۀ ما و جوانان ما ظرفیت بدهد. بی‌ ظرفیتی چیز بسیار بدی است. از کسانی که این عرایضم را می‌ خوانند، خواهش می‌ کنم که در دعاهایشان برای به دست آوردن ظرفیت، خیلی دعا کنند. در همۀ معارف ما تأکید شده است که از خدا بخواهیم تا ظرفیت وجودی ما را برای ادارۀ «من» افزایش دهد یا «منِ» الهی به دست آوریم که ما را اداره کند.

 

علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، ص ۸۰ ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۲

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.