چه بسا هنوز زود است که دو حمله تروریستی در لندن(هفته پیش) و پاریس(امروز) و نیز حوادث«السلط» در اردن را با فایل صوتی البغدادی مرتبط کرد اما بعید نیست که باندهای خفته به ویژه در اروپا و غرب به این فایل صوتی پاسخ مثبت دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: چه بسا همزمانی فایل صوتی که «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش در روز گذشته بیرون داد و توسط «الفرقان»موسسه اش منتشر شد با ظهور «ابو محمد الجولانی» رهبر گروه «هیأت تحریر الشام» یا همان گروه جبهه النصره سابق و بازدیدش از اتاق عملیات گروهش در شمال استان«لاذقیه»  اتفاق محض است و هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد لیکن نشانه های آن ها تا حدود زیادی اهمیت دارد آن هم با توجه به تمهیدات بزرگ سوریه و روسیه برای حمله به شهر«ادلب» به منظور بازپس گیری آن توسط دولت سوریه و از بین بردن همه گروه های تروریستی در آن به شکل نهایی.

البغدادی می خواست در این نوار صوتی که 45 دقیقه طول کشید و پس از یک سال سکوت منتشر شد، بگوید که وی همچنان زنده است و به شکل مستقیم همه گزارش های خبری که از کشته شدنش در بمباران های هوایی روسیه یا آمریکا سخن گفته بودند را تکذیب کند. البغدادی به سبک رهبر کشته شده اش یعنی «اسامه بن لادن» اصرار کرد که از برخی مدارک و شواهدی استفاده کند که تأکید می کند فایل صوتی به تازگی ضبط شده است مانند اشاره به تحریم های آمریکا علیه ترکیه در اوایل ماه جاری و بحران رو به تشدید ترکیه و آمریکا به دلیل بازداشت«اندرو برونسون» کشیش آمریکایی.

مکانی که  البغدادی در آن حضور دارد همچنان ناشناخته است و مشخص کردن آن نیز دشوار است به ویژه پس از آن که داعش نزدیک به 90 درصد از اراضی تحت اشغالش را از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014 از منبر مسجد بزرگ«النوری» در«موصل» از دست داده است. برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که البغدادی در نوار ممتد در طول مرزهای عراق و سوریه که همچنان در اشغال گروه داعش است، حضور دارد و برخی گمانه زنی ها نیز می گوید که وی آن جا را ترک کرده و به یکی از شاخه های داعش که امن تر است مانند لیبی، افغانستان و یمن رفته است.

شنیدن این نوار صوتی باعث می شود که ناظر متخصص در دو مساله اساسی  درنگ و تأمل کند:

اول: تلاش رهبر گروه تروریستی داعش در این فایل صوتی تلاش کرد که روحیه هوادارانش پس از شکست های بزرگی که در عراق و سوریه خورد و بارزترین آنها از دست دادن دو پایتخت ادعایی اصلی اش یعنی «موصل » در عراق و «الرقه » در سوریه است و با توصیف آنها به شیرهای سرسخت بالا ببرد.وی به هوادارانش تأکید کرد که معیار اساسی برای پیروزی داشتن موشک و هواپیما و بازپس گیری شهرها نیست بلکه ایمان عزم است.

دوم: تحریک دوباره برای انجام حملات تروریستی و استفاده از بمب، چاقو و خودرو برای انجام این حملات.وی شهروندان عربستان، بحرین و اردن را تشویق کرد که حاکمان خود را سرنگون کنند و از هوادارانش خواست با شیعیان و سنی های مرتد به یک اندازه علاوه بر آمریکایی ها و روس و غربی ها به طور کلی بجنگند.

خوانش دقیق محتوای این نوار صوتی و آن چه پشت سطرهای آن است حکایت از آن دارد که رهبر گروه تروریستی داعش برای مرحله دوم استراتژی گروه داعش یعنی رفتن زیر زمین پس از شکست روی آن و استفاده از حملات تروریستی به مانند سبک گروه القاعده  در شکل عملیاتی اولیه آن نظریه پردازی می کند زیرا مرحله «تمکن» به پایان رسیده است و پس از سقوط دو پایتخت ادعایی اش یعنی موصل و الرقه دشوار است که این گروه بتواند به مرحله تمکن بازگردد.

رفتن زیر زمین و روی آوردن به کار مخفیانه چه بسا خطرناک تر است و هزینه مادی و بشری آن کمتر است زیرا کسانی که می خواهند داعش را هدف قرار داده و ریشه کن اش کنند در این مرحله با اشباح و باندهای مخفی خفته سر و کار دارند و نه با مراکز شهری معروف که طی چهار سال گذشته از عمر داعش بود، سر و کار داشتند.

چه بسا هنوز زود است که دو حمله تروریستی در لندن(هفته پیش) و پاریس(امروز) و نیز حوادث«السلط» در اردن را با فایل صوتی البغدادی مرتبط کرد اما بعید نیست که باندهای خفته به ویژه در اروپا و غرب به این فایل صوتی پاسخ مثبت دهند؛ امری که باعث می شود خود آن را و تحریکی که در آن آمد را باید کاملا جدی گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.