در ادامه بحران دیپلماتیک میان لندن و مسکو، وزیر خارجه جدید انگلیس امروز از آمریکا و کشورهای اروپایی می‌ خواهد تا تدابیر بیشتری را برای مقابله با رفتار مغرضانه روسیه به کار ببندند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین نوشت به نظر می رسد «جرمی هانت» وزیر خارجه جدید انگلیس در اولین سفر خود به آمریکا قصد دارد بر تنش خود با مسکو و انتقاد از موضع واشنگتن در قبال این کشور متمرکز شود.

گفته می شود قرار است وزیر خارجه جدید انگلیس امروز سه شنبه در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود از زمان انتصاب در این سمت در ماه ژوئیه برای تشدید فشارهای آمریکا بر ضد مسکو تلاش کند.

طبق بخش هایی از این سخنرانی که پیشاپیش در اختیار رسانه ها قرار گرفته، جرمی هانت در سخنرانی خود خواهد گفت: «آمریکا و انگلیس واقعا باید برای فشار بر روسیه همکاری های نزدیک تری داشته باشند. رویکرد روسیه تهاجمی و بدخواهانه است و نظام جهانی را که انتظار داریم از ما محافظت کند، تضعیف می کند.» 

اوایل مارس گذشته ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روسیه در «سالزبری» انگلیس که مقامات لندن مسئولیت آن را متوجه روسیه کردند، روابط لندن و مسکو را با تنش های زیادی همراه کرد و دو کشور را به سوی یک بحران دیپلماتیک سوق داد.

در پی حادثه سالزبری، دولت انگلیس گفت که در آن از سم اعصاب نوویچوک با کیفیت نظامی، از نوعی که روسیه تولید کرده بود، استفاده شده است. در پی این حادثه روابط میان روسیه و غرب به سطح تازه ای افت کرد. بیش از 20 کشور دیپلمات های روس را در همبستگی با انگلیس اخراج کردند. از جمله 60 دیپلمات روس از آمریکا اخراج شدند و کنسولگری روسیه در «سیاتل» آمریکا بسته شد.

قرار است وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی خود در موسسه صلح آمریکا که یک مرکز افکارسنجی است، بگوید: «بدون تردید ما در دیدار با مقامات آمریکایی درباره مسکو گفتگو خواهیم کرد. اما باید در این باره صادقانه صحبت کنیم: سیاست خارجی روسیه در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین جهان را خطرناک کرده است. پیش از هر چیز لازم است که ما همکاری های خود را برای تشدید فشار بر مسکو بیشتر کنیم.»

به نظر می رسد وزیر خارجه انگلیس واقعا نگران تضعیف همبستگی میان کشورهای عضو ناتو است. این نگرانی لندن بیشتر ناشی از آن است که رئیس جمهور آمریکا که کشورش رکن اصلی ناتو محسوب می شود، در ماه های اخیر پیوسته از دیگر اعضای این سازمان انتقاد کرده است.

گر چه ترامپ موضع ملایم تری در قبال روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور اتخاذ کرده، دولت او دست به اقدامات گسترده تری نسبت به اتحادیه اروپا علیه روسیه زده اند. دولت آمریکا نه تنها تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه روسیه اعمال کرده، بلکه اقداماتی را نیز علیه گروهی از الیگارشی های نزدیک به کرملین صورت داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.