رسانه‌ های آمریکا این که همواره ترامپ از مانافورت به عنوان «یک آدم خوب» یاد کرده را مبنایی برای این گمانه زنی می‌ دانند که حتی در صورت محکومیت پل مانافورت در دادگاه، ترامپ با استفاده از اختیارتش او را عفو خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: به ما گفته شده که هیئت منصفه باید بر اساس شواهد موجود درباره پرونده ها تصمیم گیری کند. هیچ کس خارج از جلسه دادگاه نمی تواند، یا نباید، با هیئت منصفه درباره هر موضوعی مرتبط با پرونده ارتباط برقرار کند. یک ممنوعیت قاطعانه و تخطی ناپذیر.

بنابراین، هنگامی که رئیس جمهور آمریکا خود تلاش می کند در این زمینه کارشکنی کند، چه می توان کرد؟ دونالد ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت که پل مانافورت یک شخص بسیار خوب است و دادگاهی که در آن «آنها» درباره اتهامات مربوط به مالیات و تقلب او تحقیق می کنند، روند بسیار غم انگیزی را دنبال می کند.»

آنها؟

در اینجا ما رئیس جمهوری داریم که علنا اعلام می کند که دولت - وزارت دادگستری - به اشتباه دارد رئیس پیشین ستاد انتخاباتی او را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

رسانه‌ های آمریکا این سخنان ترامپ و این که همواره از مانافورت به عنوان «یک آدم خوب» یاد کرده را مبنایی برای این گمانه زنی می‌ دانند که حتی در صورت محکومیت پل مانافورت در دادگاه، ترامپ با استفاده از اختیارتش او را عفو خواهد کرد.

این در حالی است که «تی‌ اس الیس» قاضی دادگاه پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ گفته از افشای نام اعضای هیات منصفه معذور است چرا که نگران سلامت آنها است. قاضی این پرونده که اکنون منتظر نظر هیات‌ منصفه است، گفته خود او هم تهدید جانی دریافت کرده است.

قاضی الیس، که طی چند روز گذشته در دادگاه شهر «الکساندریا» در جنوب «واشنگتن دی‌ سی» به پرونده مانافورت رسیدگی می‌ کرد، اکنون با شنیدن شکواییه و دفاعیه پایانی، از هیات‌ منصفه خواسته نظر نهایی خود را درباره اتهام‌ های مانافورت ایراد کنند.

گزارش شده هیات‌ منصفه احتمالا تا روز دوشنبه رای خود را اعلام نخواهد کرد. آنها باید درباره اتهام‌ های پولشویی، فرار مالیاتی و تخلفات بانکی مانافورت نظر خود را بیان کنند.

این محاکمه نخستین آزمون بزرگ برای تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است - که توسط رئیس جمهور نیز بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. گرچه 18 اتهامی که مانافورت با آن روبروست، به کار او در ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 ربطی ندارد.

اگر این اقدامات ترامپ به گوش هیئت منصفه برسد چه خواهد شد؟ حتی به گوش یکی از اعضای هیئت منصفه؟ با توجه به وقفه ای که در کار پرونده افتاده و تعطیلات آخر هفته (یکشنبه- دوشنبه) شانس اعضای هیئت منصفه برای مطلع شدن از دخالت ترامپ تا چه حد است؟

ممکن است و احتمالی می رود که این دخالت تا حدی موثر بیافتد. 

مداخله ترامپ چه عمدی باشد و چه غیرعمدی، نادرست است. 

رئیس‌ جمهور آمریکا، که از زمان طرح اتهام و بازداشت مانافورت بارها تلاش کرده از این پرونده فاصله بگیرد.

دادگاه فعلی مانافورت تنها به اتهام‌ های مالی و مالیاتی او می‌ پردازد که سال‌ ها پیش از پیوستن اش به ستاد انتخاباتی ترامپ روی داده است. او قرار است به زودی در دادگاه دیگری در شهر «واشنگتن» حاضر شود تا به اتهام‌‎ هایش در ارتباط با پرونده معروف راشا گیت پاسخ دهد. جایی که مانافورت باید به اتهام‌ هایی چون تخلف در پنهان نگهداشتن فعالیت خود به عنوان یک لابی‌ گر کشور بیگانه و ارتباط ادعایی او با کرملین و مقام‌ های روسیه در خلال زمان کوتاه حضورش در ستاد انتخاباتی ترامپ پاسخگو باشد.

مانافورت متهم است حدود 30 میلیون دلار درآمد خارجی خود را بدون اطلاع به اداره مالیات وارد کشور کرده و تلاش کرده از طریق خرید مسکن و اقدامات دیگر این ملبغ را پولشویی کند.

او همچنین متهم است که بدون ثبت نام رسمی به عنوان لابی گر یک دولت خارجی، وارد کارزارهای انتخاباتی اوکراین شده است.

او علاوه بر اتهام پولشویی و لابی‌ گری غیرقانونی به فرار مالیاتی هم متهم است که رسیدگی به پرونده مربوط به آن اکنون منظر رای هیات منصفه است.

اگرچه هیچ کدام از این اتهام‌ ها به مدت کوتاه ریاست او بر ستاد انتخاباتی ترامپ مرتبط نیست، اما ناظران در واشنگتن می‌ گویند رابرت مولر قصد دارد با تحت فشار گذاشتن پل مانافورت او را وادار به همکاری با پرونده راشا گیت کند.

اگر مانافورت در دادگاه‌ های پیش رو متهم شناخته شود، ممکن است مابقی عمرش را در زندان سپری کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.