پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آستانه دیدار مجدد رهبران دو کره؛

دولت ترامپ از پیونگ یانگ بازی خورده است

کره شمالی به طرز ماهرانه ای میان ترامپ و دولتش شکاف انداخته و در حالی که از یک سو نظر رئیس جمهور آمریکا را جلب می کند، از سوی دیگر از مقاماتش انتقاد می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: پس از رقص دیپلماتیک اوایل سال جاری، مسئله کره شمالی و سلاح های هسته ای آن در هفته های اخیر به سمت و سوی دیگری کشیده شده است.

در روز دوشنبه دو کره اعلام کردند که رهبرانشان، «کیم جونگ اون» و «مون جائه» ماه آینده (سپتامبر) با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. این سومین نشست بین این دو نفر خواهد بود که در ماهی پر از وقایع دیپلماتیک برگزار خواهد شد:

کره شمالی در حال برنامه ریزی برای برگزاری جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری دموکراتیک خلق کره در تاریخ 9 سپتامبر است که ممکن است «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین هم در آنجا حضور داشته باشد. دو روز پس از آن، روسیه میزبان میزگرد انجمن اقتصادی شرقی در نزدیکی شهر «ولادیوستوک» خواهد کرد که رهبرانی از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و احتمالا کیم در آن حضور خواهند داشت.

سپس در هفته بعد اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل افتتاح خواهد شد که بسیاری بر این باورند که کیم می تواند در آنجا حضور یابد.

آیا همه این اقدامات دیپلماتیک چیزی را تغییر خواهند داد؟ شاید - اما نفس خود را در سینه حبس نکنید چرا که انتظار چنان اتفاق خارق العاده ای نمی رود.

در کنار تمامی این اوصاف، هسته مذاکرات آمریکا و کره شمالی، تنها دید و بازدید نیست بلکه خلع سلاح هسته ای است که از زمان دیدار ترامپ با کیم در 12 ژوئن در سنگاپور پیشرفت های ناچیزی داشته است. حتی کارکنان کاخ سفید هم اکنون اذعان می کنند که همه چیز به آرامی پیش می رود: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی هفته گذشته گفت: «کره شمالی اقداماتی را که ما احساس کنیم در تلاش برای خلع سلاح هسته ای انجام نمی دهد.»

جان بولتون ادامه داد: «هیچکس در این دولت وجود ندارد که در مورد چشم انداز خلع سلاح هسته ای کره شمالی دید مثبتی داشته باشد.»

کره شمالی برخی اقدامات جزئی را انجام داده است، که شامل انهدام ظاهری سایت ماهواره ای این کشور در ماه گذشته است. اما این اقدامات بدون حضور کارشناسان خارجی صورت گرفته است.

هیچ کدام از این ها تعجب آور نیست. بیانیه مشترک کیم و ترامپ که در سنگاپور منتشر شد خیلی دقیق به توافق های مربوط میان دو رهبر نپرداخته بود و تنها گفته شده بود که کره شمالی با همکاری د جهت عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای موافقت کرده است.جزئیات مذاکرات خصوصی ممکن است بیش از این تردید ساز باشد: به گفته برخی رسانه ها، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا از پیونگ یانگ درخواست کرد تا به طور یکجانبه بین 60 تا 70 درصد از سلاح های هسته ای خود را از بین ببرد - تقاضایی ک هنوز برای کره شمالی قابل قبول نیست.

با توجه به این شرایط، برخی تحلیلگران در حال حاضر استدلال می کنند که فشار بر کره شمالی برای کنار گذاشتن کامل تسلیحات هسته ای اش، به سادگی اقدامی غیرممکن است. همانطور که «آندری لانکوف» ناظر کره شمالی، به تازگی به نقل از یک منبع ناشناس در واشنگتن نقل کرده است: «کره شمالی ها به آرامی موفق به تغییر الگوی کلی مذاکرات شده اند: در حالی که بر روی کاغذ، مذاکرات هنوز در مورد خلع سلاح هسته ای است، در عمل، مذاکرات در مورد کنترل تسلیحات است.»

دیدار بین کیم و رهبران مختلف جهان بعید است که هیچ تاثیری داشته باشند. رئیس جمهور کره جنوبی ممکن است بتواند نظر مساعد کیم را در برخی از مسائل جلب کند، اما او در زمینه مسائل هسته ای بسیار کم تحت تاثیر قرار گرفته است. مقامات سئول روشن کرده اند که سلاح های هسته ای خط قرمز آنها است؛ آنها بر روی همکاری اقتصادی با کره شمالی متمرکز شده و در نهایت به پایان رسمی جنگ کره دست پیدا می کنند.

از سوی دیگر شینزو آبه رئیس جمهور ژاپن هیچ تاثیری بر کیم ندارد. پوتین و شی ممکن است نفوذ بیشتری داشته باشند، اما آنها نگران کره شمالی مجهز به سلاح هسته ای نیستند و با توجه به وضعیت روابط خود با واشنگتن، آنها دلیل خوبی برای تضعیف سیاست «تحریم با حداکثر فشار» ترامپ دارند.

حتی برگزاری یک دیدار دیگر میان کیم و ترامپ هم احتمالا پیشرفت فوری نخواهد داشت. کره شمالی به طرز ماهرانه ای میان ترامپ و دولتش شکاف انداخته و در حالی که از یک سو نظر رئیس جمهور آمریکا را جلب می کند، از سوی دیگر از مقاماتش مانند پومپئو انتقاد می کند.

و اگر ترامپ با کیم دیدار کند، احتمالا آخرین پیروزی را نیز به او اعطا خواهد کرد. «رایان هاس» دیپلمات سابق آمریکا و کارمند فعلی در  موسسه بروکینگز نوشت: «اگر ترامپ بدون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه خلع سلاح هسته ای بار دیگر با کیم دیدار کند، به طور موثر کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت خواهد شناخت.»

می توان گفت که کره شمالی مایل است همچون هند عمل کند.

به رغم همه اینها، خلع سلاح هسته ای کره شمالی، کاملا نمرده است، اما مطمئنا نیاز به احیا دارد.

برای انجام این کار، مذاکره کنندگان آمریکا نیاز به صبر دارند. پس از آنکه پومپئو در ماه گذشته در پیونگ یانگ دیدار کرد، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات با آمریکا را یک فرآیند گام به گام می بیند که خلع سلاح نهایی در آخرین گام آن خواهد بود.

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که گام درستی که باید برداشته شود چیست؟ در برهه کنونی گزینه های آسان و حتی گزینه های خوب به سختی در دسترس هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.