در حالی که دامنه بایکوت تولیدات آمریکا در کانادا گسترده تر شده، به نظر می رسد ترامپ با انتشار توییتی جرقه دوباره جنگ را زده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس جمهور آمریکا با انتشار توییتی بار دیگر کانادا را تهدید به اعمال تعرفه بر واردات خودرو کرد؛ اقدامی که به نظر می رسد بار دیگر کانادا را به خشم بیاورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «توافق با مکزیک به خوبی پیش می رود. باید خودروسازان و کشاورزان در نظر گرفته شوند وگرنه هیچ توافقی در کار نخواهد بود. رئیس جمهور جدید مکزیک یک جنتلمن واقعی است. اما کانادا باید صبر کند. تعرفه و موانع تجاری آنها بسیار زیاد هستند. در صورتی که (با کانادا) به توافق نرسیم، بر واردات خودرو تعرفه وضع می کنم.»

 

Untitled

 

این در حالی است که دولت ترامپ پس از اعلام تصمیمش مبنی بر اعمال تعرفه بر صادرات فولاد و آلومینیوم در اوایل سال جاری به رغم مخالفت ها از سوی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، دولت کانادا را به خشم آورده بود.

در پاسخ، مقامات کانادا تعرفه های تلافی جویانه «دلار برای دلار» موسوم به سیاست «چشم در چشم» را اعلام کردند.

در این اقدام، کانادا در اقدامی تلافی جویانه علیه جنگ تجاری آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، کالاهای وارداتی از این کشور به ارزش میلیاردها دلار را  در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) شامل تعرفه کرد.

این کالاها شامل برخی محصولات صادراتی آمریکا به کانادا به ارزش 13 میلیارد دلار می شد.

وزیر خارجه کانادا در حمایت از این اقدام در آن زمان گفت: «رویکرد ما این است که به تنش‌ ها دامن نزنیم ولی به همان اندازه هم کوتاه نیاییم.»

«کریستیا فریلند» گفت تعرفه‌ های آمریکا «چاره دیگری برای کانادا باقی نگذاشت» جز این‌ که تلافی کند. این یک اقدام کاملا متقابل است. این سیاست چشم در برابر چشم است.»

فریلند گفت: «در پاسخ به اقدامات کانادا، هیچ جایی برای تعرفه های بیشتر از سوی آمریکا وجود ندارد. هر گونه اقدام تجاری در هر دو سوی مرز سبب بروز مشکل می شود.»

اتاوا به سازمان جهانی تجارت و کمیته توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) هم در این خصوص شکایت کرد و در نهایت با تهدیدات و فشارهای اروپا و کانادا، ترامپ از جنگ تجاری اش علیه این کشورها عقب نشینی کرد.

چند روز قبل نیز شهروندان کانادا اعلام کردند در واکنش به قرار گرفتن نام آن در فهرست کشورهایی که از سوی دونالد ترامپ تعرفه گمرکی بر آنها اعمال می‌ شود ، کالاهای آمریکایی را تحریم می کنند.

آنها در سوپرمارکت ها علاوه بر بایکوت محصولات آمریکا پلاکاردهایی با مضمون تحریم کالاها را بر روی چرخ های خرید نصب کرده اند.

از دیدگاه کارشناسان، دامنه بایکوت تولیدات آمریکا در کانادا گسترده تر خواهد شد.

اکنون بار دیگر به نظر می رسد ترامپ با انتشار توییتی جرقه دوباره جنگ را زده باشد.

این در حالی است که روز گذشته موسسه «اینفو» با انتشار گزارشی نوشت: جنگ تجاری که دولت ترامپ به راه انداخته، بر روند تحولات اقتصادی جهان تاثیری نامطلوب داشته است. 

این موسسه برای رسیدن به تصویری نسبتا دقیقی از وضعیت اقتصادی جهان و به‌ ویژه انتظارات مردم و بنیادهای تولیدی از 1200 کارشناس از 120 کشور مختلف جهان نظرسنجی کرده بود و کارشناسان در سایه جنگ تجاری کنونی، پیش بینی کرده‌ بودند که میزان سرمایه‌ گذاری‌ های مستقیم در جهان بیش از پیش کاهش یافته و از حجم بازرگانی خارجی کاسته شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.