این توئیت و محتویات آن مملو از نژادپرستی است و روحیه انتقامجویانه است که واقعیت توطئه آمریکا علیه ترکیه این کشور مسلمان را مورد تأکید قرار می دهد؛ توطئه ای که بر ضربه زدن به اقتصاد ترکیه و تضعیف آن تمرکز دارد تا اردوغان رئیس جمهورش را از بارزترین دستاوردهای حکومتش محروم کند؛دستاوردی که باعث شد وی بتواند در همه انتخابات های پارلمانی و ریاست جمهوری از سال 2002 تا کنون پیروز شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به  تشدید تنش میان آمریکا و ترکیه پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جنگ اقتصادی که علیه ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورش به راه انداخته را شدت داد و به مرحله خشن تری رساند زمانی که اعلام کرد وی دستور داد که تعرفه های آهن، فولاد و آلومینیوم وارد شده از ترکیه را دو برابر شود تا اقتصاد ترکیه را نابود کند و بحران کاهش ارزش لیره ترکیه را دو چندان کند.

ترامپ توئیتی در حساب توئیتری اش منتشر کرد که بازتاب دهنده رضایتش از انتقام و در عین حال حالت کینه توزی اش است. وی در این توئیت گفت:«همین الان اجازه دادم که تعرفه های گمرکی بر آلومینیوم و فولاد وارد شده از ترکیه در حالی که ارزش پول ملی اش پایین آمده و در برابر دلار بسیار قوی ما به سرعت ارزش خود را از دست می دهد، دو برابر شود.روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست.»

این توئیت و محتویات آن مملو از نژادپرستی است و روحیه انتقامجویانه است که  واقعیت توطئه آمریکا علیه ترکیه این کشور مسلمان را مورد تأکید قرار می دهد؛ توطئه ای که بر ضربه زدن به اقتصاد ترکیه و تضعیف آن تمرکز دارد تا اردوغان رئیس جمهورش را از بارزترین دستاوردهای حکومتش محروم کند؛دستاوردی که باعث شد وی بتواند در همه انتخابات های پارلمانی و ریاست جمهوری از سال 2002 تا کنون پیروز شود.

این یک محاصره آمریکایی«غیرمستقیم» علیه ترکیه است که تأثیر آن دست کمی از محاصره تحمیلی علیه ایران نیست اگر نگوییم از آن خطرناک تر است؛لیره ترکیه امروز جمعه شاهد سقوط بی سابقه بود که از دو سال پیش تا کنون بزرگترین سقوط به شمار می رود  که میزان آن 10 درصد است و ارزش آن از مرز 6لیر  روانی برای هر دلار  عبور کرد و بعید نیست که این فروپاشی پس از اقدام ترامپ در عملی کردن افزایش تعرفه های گمرکی بر صادرات فولاد و آلومینیوم ترکیه ادامه پیدا کند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز ترک ها را به تبدیل دارایی ها و پس اندازهای شان به ارزهای خارجی به لیر را برای حمایت از پول ملی ترکیه تشویق کرد و با این کار مبارزه ملی در مقابل جنگ اقتصادی که علیه کشورش به راه افتاده را اعلام و تأکید کرد که ترکیه در این جنگ شکست نمی خورد و گفت:« اگر آنها دلار دارند ما ملت و خدا را داریم.»

چه بسا این دعوت در این زمینه موفق شود که برخی ترک ها به بانک ها بروند و هر چه دلار و ارزهای خارجی دارند را با لیره عوض کنند همانطور که سه ماه پیش نیز به این گونه دعوت پاسخ مثبت دادند و لیکن متأسفانه تأثیر این اقدام چه بسا محدود است.

برخی کارشناسان در اقتصاد ترکیه بر این باورند که جنبه قوی تر در این بحران که به ارزش لیره ضربه زد نگرانی از ناتوانی شرکت های ترکیه است که مقروض هستند و نمی توانند قرض های بانکی خود را که از بانک ها با ارزهای خارجی مانند یورو و دلار طی جهش مسکن گرفتند بازپرداخت کنند؛ جهشی که ترکیه در دوران اردوغان و حزب عدالت و توسعه به رهبری وی شاهد بود و این ناتوانی این شرکت ها باعث فروپاشی برخی از آنها می شود.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا می خواهد که از اردوغان به دلیل تمردش علیه سیاست ها و دیکته های آمریکایی انتقام بگیرد و می توان دلایل این بحران را در این چهار دلیل خلاصه کرد:

نخست:مخالفت اردوغان با آزادی «اندرو برونسون» کشیش بازداشت شده آمریکایی که اکنون با اتهام حمایت از تروریسم یعنی جماعت«فتح الله گولن» مبلغ ترک ساکن آمریکا رو به روست و دولت ترکیه آزادی اش را مشروط به تحویل گولن کرده است.

دوم:اصرار اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر خریدن موشک های«اس 400» پیشرفته روسیه به عنوان جایگزین موشک های «پاتریوت» آمریکایی.

سوم: مخالفت اردوغان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و مخالفتش با  به رسمت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و حمایتش یعنی حمایت اردوغان از جنبش «حماس» و محکومیت محاصره تحمیلی علیه نوار غزه.

چهارم: اعلام مخالفت اردوغان رئیس جمهور ترکیه با محاصره ضد ایرانی توسط آمریکا و تأکیدش بر عدم پایبندی به آن به خاطر منافع ترکیه و حفظ میران تبادل تجاری میان دو کشور که در حال حاضر نزدیک به ده میلیارد دلار می رسد.

این گروکشی مالی که ترامپ علیه ترکیه به راه انداخته باعث می شود این کشور گام هایی در نزدیکی با روسیه و ایران بردارد و بعید است که این فشارها باعث شود اردوغان در برابر پاهای ترامپ به زانو بیفد و بعید است که به دیکته های وی برای آزادی بدون مقابل و مفت و مجانی کشیش آمریکایی یا پایبندی به تحریم ایران وادار کند.

به نظر می رسد که در آینده نزدیک نه فقط لیره ترکیه بلکه اقتصاد این کشور با روزهای سختی رو به رو شود به ویژه آن که ترکیه در محاصره دشمنان است و همپیمانانش یعنی روس ها و ایرانی ها نیز در عین حال با تحریم های آمریکایی رو به رو هستند.

این یک جنگ سیاسی با ظاهر اقتصادی است که آمریکا و همپیمانانش در پیمان «ناتو» علیه ترکیه اعلام کرده است و پاسخ را ترکیه باید با تعلیق عضویتش در این پیمان و ورود به مجموعه سیاسی و نظامی جدید با محوریت روسیه،چین، ایران و هند برای رسیدن به راه حل سیاسی سریع برای بحران سوریه که جنگ را در این کشور پایان بخشد، بدهد.

آیا اردوغان دست به این کار می زند؟ امیدواریم این کار را بکند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.