پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ترامپ تعرفه های فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را دو برابر کرد؛

جنگ اقتصادی ترکیه و آمریکا تشدید شد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز جمعه اعلام کرد که وی با دو برابر کردن تعرفه های واردات فولاد و آلومنیوم از ترکیه موافقت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رئیس جمهور آمریکا جنگ اقتصادی علیه ترکیه را تشدید کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز جمعه اعلام کرد که وی با دو برابر کردن تعرفه های واردات فولاد و آلومنیوم از ترکیه موافقت کرده است.

ترامپ همچنین به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا اشاره کرد.

وی تصریح کرد که تعرفه آلومنیوم وارداتی از ترکیه 20 درصد و فولاد نیز 50  درصد می شود.

دونالد ترامپ همچنین گفت که روابط کشورش با ترکیه در حال حاضر خوب نیست.

ترامپ در توئیتی در حساب توئیتری خود نوشت:« همین الان با دو برابر شدن تعرفه ها بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه موافقت کردم این در حالی است که واحد پول آنها،لیر ترکیه» به سرعت در مقابل دلار بسیار قوی ما در حال سقوط است. تعرفه ها آلومینیوم وارداتی از ترکیه 20 درصد و فولاد 50 درصد خواهد شد. روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست»

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط  وبسایت آی تی سی که پروژه ای مشترک میان سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی است صادرات ترکیه به ایالات متحده آمریکا در سال گذشته نزدیک به 12 میلیارد دلار ابود و صادرات آلومینیوم و فولاد 1.5 میلیارد دلار آن را شکل می دهد. 

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ در پی اعلام تعرفه های جدید بر آلومینیوم و فولاد ترکیه توسط ترامپ ارزش پول ملی ترکیه 17.5 درصد سقوط کرد تا هر دلار آمریکا 6.5 لیر ترکیه شود.

دلیل ادامه اختلاف و تنش میان ترکیه و ایالات متحده آمریکا به شکل اساسی ادامه بازداشت و محاکمه «آندرو برونسون» کشیش آمریکایی است که با اتهاماتی در زمینه تروریسم در غرب ترکیه رو به روست.

این در حالی است که ارزش لیر ترکیه روز چهارشنبه نیز بار دیگر سقوط کرده بود و نرخ برابری آن در مقابل دلار آمریکا با ۱.۴ درصد کاهش به ۵.۳ رسید.

کاهش دوبارۀ ارزش لیر در حالی روی داد که یک روز قبل از آن، انتشار خبر سفر قریب‌الوقوع نمایندگان ترکیه به آمریکا برای حل و فصل اختلافات، منجر به توقف روند کاهش ارزش واحد پول این کشور شده بود و به این ترتیب نرخ برابری لیر در مقابل دلار آمریکا در سطح ۵.۲۲۶۰ باقی ماند.

«هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر دیدار نمایندگان ترکیه به ریاست «سدات اونال» معاون وزیر خارجه با «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا را تایید کرد؛ با این وجود نگرانی از سیاستهای پولی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و عدم شفافیت دربارۀ نتیجه گفتگوهای واشنگتن، تاثیر منفی بر بازارهای مالی ترکیه گذاشت.

پول واحد ترکیه در مجموع در سال جاری میلادی ۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و درنهایت دوشنبۀ گذشته نرخ برابری آن در مقابل دلار آمریکا با کاهشی ۵.۵ درصدی به ۵.۴۲۵۰ رسید که پایین‌ترین نرخ لیر در حدود دو دهه گذشته محسوب می‌شد.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اقدام ترامپ اعلام کرد: تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه اضافی بر صادرات آلومینیوم و فولاد ترکیه تناسبی با جدیت (شخصیت) دولتی ندارد.

وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: همچون گذشته اقدامات لازم متقابل در خصوص اقدامات آمریکا علیه ترکیه انجام خواهد شد.

سازمان ملل نیز به این تنش واکنش نشان داد و سخنگوی دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که ترکیه و آمریکا می توانند مشکلات بین خود را حل کنند.

«فرهان حق» از سخنگویان دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه اعلام کرد که باور دارد ترکیه و ایالات متحده آمریکا قادر به حل مشکلات بین خود هستند.

وی گفت: باور داریم و امیدواریم که آمریکا و ترکیه مشکلی که مربوط به دو کشور است و مشکلات بین دو کشور را، باز هم به صورت دو طرفه حل خواهند کرد.

در تحولی دیگر، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز پس از ادای اقامه نماز جمعه در استان «بایبورت» در جمع مردم «بابیان» اینکه از جنگ اقتصادی سربلند بیرون خواهیم آمد اظهار داشت: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند آن را به بانک ها آورده و به لیر تبدیل کنند. این یک مبارزه ملی و بومی است. این پاسخی دندان شکن به افرادی خواهد بود که به اقتصاد کشور حمله کرد ه اند.

 وی افزود: آماده مواجهه با هرگونه سناریوى منفی هستیم. کسانی که از نرخ ارز، بهره بانکی و تهدیدات راضى هستند نیز بیهوده خوشحال نباشند. 

 اردوغان تصریح کرد: برخی کشورها رویکرد حمایت از کودتاچیان، تروریست‌ها و نادیده گرفتن حق و قانون را در پیش گرفته اند. نوسانات اخیر قیمت ارز در کشور نیز بُعد دیگر این توطئه است. 

 رئیس جمهور ترکیه گفت:لابی‌هاى بهره بیهوده امیدوار نباشند. نمی‌توانید از حق این ملت سوءاستفاده کنید و آنان را شکست دهید. 

 اردوغان عنوان کرد: مطمئن باشید کسانی که سعی دارند دوستی با ترکیه را فدای نقشه‌های کوچک خود کنند در آینده پشیمان خواهند شد. 

 گزینه های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی پیموده ایم. 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: ملتی که از تانک، جنگنده، توپ و فشنگ بیمی ندارد، آیا از چنین تهدیداتی مى ترسد؟ کسانی که چنین فکر می‌کنند، این ملت را نشناخته اند. 

 رجب طیب اردوغان همچنین گفت: درحالی که ترکیه در داده های اقتصاد کلان، قدرت تولید، استخدام و سیستم بانکی کوچکترین مشکلی ندارد، در معرض موج بی ثباتی مالی قرار گرفته ایم. بدون تردید، دلایل این حملات فراتر از یک اختلاف نظر ساده است. آسیب‌های وارده بر روابط ما با کشورهای داراى چنین رویکردی، به نقطه تقریبا غیرقابل جبران رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.