دولت ترامپ از دفاع از آزادی و حقوق بشر عقب نشینی کرده و در برابر اعمال کثیف دیکتاتورهای زورگو سکوت اختیار کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله امروز خود نوشت: عربستان سعودی به شکایت کانادا مبنی بر دستگیری دو فعال برجسته زن به نام های «سمر بداوی» و «نسیمه الساده» پاسخ داد. وزارت خارجه عربستان سعودی اعتراض کرد که کانادا خود را درگیر «دخالت آشکار در امور داخلی عربستان» و «نارضایتی غیرقابل قبول از قوانین پادشاهی و روند قضایی این کشور» کرده است. در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است: درخواست کانادا برای آزاد کردن زنان «شرم آور» بود. به عبارت دیگر، عربستان سعودی مایل است که سایر نقاط جهان به شکل دیگری به این کشور نگاه کنند.

خوشبختانه، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا این نوع نگاه به عربستان را رد کرده است. در 2 اوت، او در توییتی نوشت که کانادا در مورد بازداشت این دو زن «بسیار مضطرب» بود. خانم بداوی خواهر «رائف بداوی» است، یک وبلاگ نویس که به دلیل راه اندازی وب سایتی که منتقد دولت بود، به 10 سال حبس محکوم شده است. شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان عربستان سعودی طاقت مخالفت و انتقاد را ندارد و ده ها تن از منتقدان، از جمله روشنفکران، روزنامه نگاران و طرفداران حق رانندگی زنان را به زندان انداخته است. اکثر آنها مدت زیادی است که بدون طی کردن مراحل قضایی و تفهیم اتهام در زندان به سر می برند. هنگامی که کریستیا فریلند خواستار آزادی بداوی شد، ولیعهد عربستان با قطع روابط تجاری، توقف اعزام دانشجو، لغو پروازها از تورنتو و به تورنتو، و حتی توقف برنامه های درمانی پاسخ این انتقاد او را داد. پیام او از این کار این بود: کشورهای دیگر هم باید سرشان به کار خودشان گرم باشد.

آنچه که خانم فریلند و کانادا به صراحت می دانند این است که حقوق بشر و آزادی بنیادین ارزش های جهانی هستند، نه اموال پادشاهان و دیکتاتورها برای انجام اقدامات خودسرانه به نفع خود. رفتار دیرینه عربستان سعودی در مورد عدم رعایت حقوق اساسی شهروندان، به ویژه زنان، و رفتار ظالمانه اش با برخی از مخالفان، مانند شلاق زدن بداوی در ملا عام، نگرانی های مشروع برای همه دموکراسی ها و جوامع آزاد است. ولیعهد به شدت در تلاش برای مدرنیزاسیون پادشاهی از لحاظ اقتصادی، تلاش برای کاهش وابستگی به نفت و رفع برخی محدودیت ها برای جوانان است. اما آیا او نمی بیند که چگونه این طرح هایش به مانع بر می خورد وقتی که منتقدان را به سیاه چال می اندازد و مانند یک حکومت پلیسی رفتار می کند؟

متاسفانه، دولت ترامپ تا حد زیادی از نقش این کشور در دفاع از آزادی و حقوق بشر در خارج از کشور عقب نشینی کرده است. وزارت خارجه تنها گفته است: «هر دو طرف نیاز دارند این مسئله را به‌صورت دیپلماتیک با یکدیگر برطرف کنند. آمریکا برای آنها نمی‌ تواند این‌کار را انجام دهد. آنها نیاز دارند با یکدیگر موضوع را حل کنند.» این بسیار جای تامل دارد که کانادا پرچم حقوق بشر را بالا نگاه می دارد، حتی اگر به قیمت قطع روابطش با عربستان تمام شود. اما کانادا نباید این کار را تنها انجام دهد. این نقش سنتی آمریکاست که از ارزش های جهانی همه جای دنیا دفاع کند و به دیکتاتورهای زورگو نشان دهد که نمی توانند اعمال زشت و کثیف خود را پشت درهای بسته پنهان کنند.

هر دموکراسی پیشرویی - اجازه دهید با وزرای خارجه گروه 7 شروع کنیم - باید پست خانم فریلند راجع به بداوی ها را ریتوییت کند. تلاش برای احقاق حقوق اساسی وظیفه همه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.