ویدیوی منتشر شده از این مفتی تندروی سلفی جنجال زیادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت به طوری که فعالان این گونه فتواها را بیان کننده سلفی گری حکومت ها و اطاعت کورکورانه از حاکم را نشان می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از عربی 21، فعالان در شبکه های اجتماعی ویدیوئی از یکی از مشهورترین مفتی های سلفی امارات منتشر کردند که در درباره حکم شرعی اطاعت از «حاکم زناکار شرابخوار » صحبت می کند.

در این ویدیو آمده است که «محمد بن غیث» مفتی سلفی اماراتی حدیثی منسوب به پیامبر اسلام(ص) را نقل می کند با این مضمون« ﻫﺮﻛﺲ ﺣﺎﻛﻤﻲ ﺑﺮ او ﻓﺮﻣﺎﻧﺮواﻳﻲ ﻛﻨﺪ و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﻨﺪ ﻛﻪ او ‫ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺧﺪا ﻣﻲﺷﻮد، ﺑﺎﻳﺪ از ﮔﻨﺎه او ﻧﺎﺧﺸﻨﻮد ﺑﺎﺷﺪ، وﻟﻲ دﺳﺖ از ﻃﺎﻋﺖ او ﺑﺮ ‫ﻧﺪارد.»

محمد بن غیث درباره این حدیث منسوب به پیامبر(ص) گفت: کلمه ناخشوندی مانند زنا و شرب خمر، دزدی و رباخواری و هر چیز دیگر به جز کفر است که در این صورت از گناه او باید ناخشنود بود اما دست از اطاعت نباید برداشت.

این ویدیو باعث جنجال زیادی شد به ویژه آن که یک روز پس از ویدیوی مشابهی منتشر می شود که «عبدالعزیز الریس» مفتی سلفی عربستانی منتشر کرد که در آن می گوید  اطاعت از حاکم واجب است حتی اگر در تلویزیون ظاهر شود و به مدت نیم ساعت زنا کند نباید او را نصیحت کرد یا از او به شکل علنی انتقاد کرد.

الریس و محمد غیث از چهره های برجسته جریان«الجامی» یا «المدخلی» به شمار می روند.

محمد غیث در واکنش به حمله تندی که الجزیره به وی کرد این شبکه تلویزیونی را بوق خوارج توصیف کرد که خروج علیه حاکم گناهکار را مشروع می کند.

ویدیوی منتشر شده از این مفتی تندروی سلفی جنجال زیادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت به طوری که فعالان این گونه فتواها را بیان کننده سلفی گری حکومت ها و اطاعت کورکورانه از حاکم را نشان می دهد. فعالان تأکید کردند که این سلفی گری ابداعی هرگز با سلفی گری واقعی ارتباطی ندارد و این سلفی گری ابداعی را حاکمان برای مشروع کردن اقدامات شان می خواهند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.