با توجه به متن نهایی لایحه بودجه نظامی آمریکا در سال 2019، ممکن است تسلیحات و حسگرهای «فضا پایه» در آمریکا ظاهر شود؛ مسئله ای که احتمال بروز جنگ فضایی را پررنگ تر کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت «دیلی بیست» آمریکا در گزارشی نوشت: زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد در حال هدایت پنتاگون به سمت راه اندازی «نیروی فضایی» به عنوان ششمین شاخه از ارتش آمریکاست بسیاری از آمریکایی ها با چشمان گرد شده و نگران به این مسئله واکنش نشان دادند.

با توجه به متن نهایی لایحه بودجه نظامی آمریکا در سال 2019 میلادی ممکن است تسلیحات و حسگرهای فضا پایه در آمریکا ظاهر شود.

سنای آمریکا تقاضا می کند به هر قیمتی که شده و حتی در صورت مغایرت این کار با استراتژی ملی امنیت ضد موشکی و عقیده کارشناسان نظامی این کشور در فضای کیهانی تسلیحات مستقر شود. تا به حال، دو مجلس کنگره آمریکا با بودجه نظامی 716 میلیاردی این کشور موافقت کرده اند و برای تصویب آن فقط امضای رئیس جمهور باقی مانده است.

خاطرنشان می شود که قرار است حسگرها برای کشف پرتاب موشک تا سال 2022 مستقر شوند و فعالیت آنها متوجه برخی از نقاط جهان خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه به تصویب طرح بودجه نظامی امریکا در سنای این کشور واکنش نشان داده و واشنگتن را به دست برداشتن از استقرار وسایل نظامی در فضای کیهانی فرا خواند. به عقیده مسکو اقدامات قانونگذاران آمریکایی به گفت و گوی سازنده درباره مسائل مربوط به ثبات استراتژیک و امنیت بین المللی کمکی نمی کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم گفته است که رویارویی نظامی در فضا ممکن است به اندازه رقابت های هسته ای خطرناک باشد. وی افزود مسکو استفاده صلح آمیز از فضا را در اولویت قرار داده است. سرگئی لاوروف که درباره پیش نویس بودجه دفاعی آمریکا سخن می گفت خاطر نشان کرد امیدوار است آمریکا اقداماتی را که تهدیدی برای امنیت جهانی است، کاهش دهد.

در حال حاضر هیچکدام از کشورهای جهان دارای جنگ افزار در فضا نیست.

گنجاندن ماده مربوط به استقرار حسگرها و رهگیرهای آمریکا در فضای کیهانی در طرح بودجه دفاعی آمریکا در شرایطی انجام شده که جدیدترین انواع استراتژیک تسلیحات در روسیه طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

به همین دلیل کارشناسان در خصوص راه اندازی جنگ فضایی هشدار می دهند. دکتر «لورا گرگو» دانشمند ارشد از برنامه امنیت جهانی در اتحادیه «دانشمندان نگران» در مصاحبه ای به دیلی بیست گفت: «تمامی بازیگران اصلی فضا به استثنای ژاپن، قدرت های هسته ای هستند. و قطعا ما به دنبال مسیرهای دیگر برای رویارویی با قدرت های هسته ای نیستیم.»

گرگو هشدار داد: «بدون شفاف سازی در مورد نحوه واکنش دادن به هر گونه رویارویی احتمالی ای، این مسئله می تواند واقعا خطرناک باشد.»

دکتر گرگو گفت: «نامیدن این نیروها با عنوان «نیروی فضایی» اقدام مفیدی نیست - مخصوصا اگر واقعا  نمی خواهید جنگ فضایی راه بیاندازید.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.