بدین ترتیب این اقلیت مسلمان در جزیره به استقلال مالی اداری، دولت محلی، پارلمان و دستگاه قضایی مخصوص به خود می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، «رودریگو دو ترته» رئیس جمهور فیلیپین قانون جدیدی را امضا کرد که خودمختاری و اختیارات گسترده ای به مسلمانان در کشورش می دهد و نیز به جنبش شورشی«مورو» که از 50 سال پیش فعالیت می کند، پایان می دهد.

این قانون جدید که «BOL»نام دارد به اقلیت مسلمانان در جزیره «میندانائو» خودمختاری می دهد. این قانون همچنین جایگزین قانون سابقی می شود که اختیارات اداری کمتری به این اقلیت می داد.

بدین ترتیب این اقلیت مسلمان در جزیره به استقلال مالی اداری، دولت محلی، پارلمان و دستگاه قضایی مخصوص به خود می شود.

قانون «BOL» بخشی از توافقنامه فراگیری به نام «CAB»است که دولت فیلیپین و جبهه آزادیبخش اسلامگرای مورو در سال 2104 امضا کردند.

این قانون جدید که باید ظرف حداقل 90 روز و حداکثر 150 روز به همه پرسی گذاشته شود، افزایش مالکیت های قانونی و اقتصادی مردم مسلمان منطقه و اعطای خودمختاری بیشتر به ایالت میندانائو و جزایر مجاور آن را پیشنهاد می دهد.

طبق این قانون، دولت خودمختار بانگسامورو تشکیل خواهد شد. دولت مرکزی اختیارات اداری خود در میندانائو را به دولت بانگسامورو واگذار خواهد کرد و نیز دادگاه های شرعی مستقل در خصوص آزادی های دینی تشکیل خواهد شد.

همچنین جنگجویان جبهه آزادی‌بخش ملی مورو (MNLF) و جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو (MILF) به حق عضویت در نیروهای مسلح فیلیپین دست خواهند یافت. آب های داخلی منطقه بانگسامورو به طور همزمان با دولت مرکزی مدیریت خواهد شد.

در همین حال، رئیس جمهور فیلیپین پیش از امضای قانون جدید گفت: من به این تعهد دارم که دولت کنونی برادران و خواهران مسلمان را از ابزارهای قانون اساسی که آنها را به اداره امورشان در چارچوب قانون اساسی کشورمان مجاز می کند، محروم نمی کند.»

«ابراهیم مراد» رهبر جبهه مورو نیز به عرب نیوز گفت که قانون جدید 80 تا 90 درصد از توافقنامه «CAB»را پوشش می دهد. وی پیش بینی کرد که ملت مورو دستور جدید ریاست جمهوری را به شکل گسترده ای مورد حمایت قرار می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.