انتشار اسناد فوق سری مرتبط با جاسوسی از مشاور سابق کارزار انتخاباتی ترامپ همزمان با بالا گرفتن انتقادات از ترامپ به دلیل جانبداری از روسیه در نشست هلسینکی، نزاع کاخ سفید و اف بی آی را به حد اعلا رسانده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد توئیت های جدید ترامپ پس از انتشار اسناد اف بی آی، پرونده دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 این کشور را بازتر کرد و نزاع میان کاخ سفید و اف بی آی را بالا برد.

ترامپ با انتشار توییتی نوشت: «بنابراین اوباما پیش از انتخابات نسبت به دخالت روسیه اطلاع داشته است. چرا کاری درباره این مساله انجام نداده است؟ چرا او چیزی درباره دخالت روسیه به کارزار انتخاباتی ما نگفته است؟ چون این «یک کلاهبرداری بزرگ» بود و او تصور می‌ کرد هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز می‌شود!»

ترامپ هفته گذشته نیز توییت کرد: «داستان هایی که درباره 12 شهروند روسی شنیده اید، در دوره ریاست جمهوری اوباما به وقوع پیوسته است نه دولت ترامپ. چرا دولت اوباما هیچ کاری در قبال این افراد انجام نداده است، آن هم در شرایطی که اف بی آی این مساله را به اوباما گزارش داده بود.»

توییت های جدید ترامپ پس از آن منتشر شده است که رئیس جمهور آمریکا در نشست هلسینکی با رئیس جمهور روسیه حاضر به انتقاد از مسکو به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نشده و جامعه اطلاعاتی آمریکا را زیر سئوال برده است.

ترامپ در کنفرانس خبری در نشست هلسینکی پایتخت فنلاند در حضور پوتین دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 را رد کرده و گفته بود پوتین در گفت‌ و گوی دوجانبه با او قویا این موضوع را تکذیب کرده است. ترامپ گفته بود دلیلی نمی‌ بیند که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده باشد. 

ترامپ نه تنها حاضر نشد از مسکو به دلیل دخالت در انتخابات انتقاد کند بلکه جامعه اطلاعاتی آمریکا را نیز به دلیل متهم کردن روسیه زیر سوال برد.

این اظهارات دقیقا مغایر با اجماع نظر جامعه اطلاعاتی و مقام های ارشد اطلاعاتی آمریکایی درباره روسیه بوده است. این اظهارات با انتقاد شدید مقام های ارشد جمهوری خواه و دموکرات روبرو شده است.

اما یک روز پس از این اظهارات ترامپ حرفش را پس گرفت و عقب نشینی کرد. او گفت منظورش این بوده است که دلیلی نمی‌ بیند روسیه در انتخابات آمریکا دخالت نکرده باشد.

رئیس‌ جمهور آمریکا همچنین گفت که به دستگاه اطلاعاتی کشورش اعتماد کامل دارد و اقدام محکمی برای تضمین امنیت روند انتخابات آمریکا انجام خواهد داد.

ترامپ گفته است که هیچ دلیلی وجود ندارد که معتقد باشیم روسیه عامل اصلی دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

اما حال پس از گذشت یک هفته، ترامپ با استفاده از عبارت «کلاهبرداری بزرگ» بار دیگر به حمایت از روسیه پرداخت و به اف بی آی و اوباما تاخت.

مسکو بارها اتهامات علیه خود مبنی بر نفوذ در انتخابات کشورهای مختلف رد کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این اتهامات را «کاملا بی اساس» دانسته است.

این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی‌ آی) روز گذشته اسناد فوق سری مرتبط با جاسوسی از مشاور سابق کارزار انتخاباتی ترامپ را منتشر کرد. دونالد ترامپ در واکنش می‌ گوید این اقدامات، وی را بیش از پیش متقاعد می‌ سازد که اعضای کارزار انتخاباتی او در سال 2016 هدف جاسوسی اف‌ بی‌ آی قرار گرفته‌ اند.

این اسناد فوق سری که بخشی از تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2016 آمریکا است، حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌ دهد اف‌ بی‌ آی معتقد است که «کارتر پیج» مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با دولت روسیه همدستی  و دسیسه چینی داشته و عامل آنان بوده است. 

در این گزارش 412 صفحه‌ ای، به نام کارتر پیج مشاور سابق ترامپ به طور مستقیم اشاره شده است. نیویورک تایمز به همراه یو اس ای تودی و دیگر روزنامه های آمریکایی توانسته اند بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به این اسناد دست یابند اما بسیاری از جزئیات این اسناد سیاه و غیرقابل خواندن شده است.

بنا بر اسناد منتشر شده، اف بی آی معتقد است که تلاش‌ های روسیه به منظور مداخله در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا با هماهنگی کارتر پیج و افراد احتمالی دیگری وابسته به جمهوری‌ خواهان آمریکا انجام شده است.

اف‌ بی‌ آی افزود: کارتر پیج در جریان مبارزات انتخاباتی با مسئولان ارشد دولت روسیه، همچنین تعدادی از مسئولان امنیتی این کشور در ارتباط بوده است.

هنوز علیه کارتر پیج اعلام جرم نشده است اما وی به دنبال انتشار این گزارش، در گفت و گو با شبکه خبری سی‌ ان‌ ان، هر گونه اتهام مبنی بر همکاری با دولت روسیه را رد کرده است.

کارتر پیج در دفاع از خود گفت: «خیر، من هیچ‌ گاه مامور یک قدرت خارجی نبوده‌ ام.»

پیج به سی ان ان گفت که توصیف او به عنوان مشاور دولت روسیه بیش از حد اغراق آمیز است.

او افزود که «موضوع گمراه کردن دادگاه هاست، خیلی گمراه کننده. عملا یک شوخی است.»

او در پاسخ به این سوال که قبلا خود را مشاور غیررسمی کرملین خوانده بود، گفت که تماس های او غیررسمی و شامل برخی محاوره ها با بعضی ها بوده است.

در ماه مارس 2016 ترامپ از پیج به عنوان یکی از معدود مشاوران سیاست خارجی کارزارش نام برد.  با این حال بعد از فاش شدن گزارشی مبنی بر اینکه او به عنوان واسطه میان مقام های روسیه و کارزار رئیس جمهور کار کرده بود، پیج از نقش خود در این ستاد استعفا داد. او همه ادعاها علیه خود را رد کرده بود.

دونالد ترامپ هم در واکنش به انتشار اسناد فوق سری اف بی آی، در حساب توییتری خود، ضمن حمله به رقبای دموکرات خود گفت که بیش از پیش متقاعد شده است که اف‌ بی‌ آی از اعضای کارزار انتخاباتی او به نفع رقبای دموکرات جاسوسی می‌ کرده است.

او گفته است شنود مکالمات مشاور وی بخشی از یک توطئه حزبی و «غیرقانونی» است.

رئیس‌ جمهور آمریکا از اعضای جمهوری‌ خواه خواسته است تا در برابر این اقدام واکنش جدی ای نشان دهند.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه ای که برای کشف تبانی احتمالی میان روسیه و کارزار ترامپ تحقیق می کند، تاکنون 32 نفر که بیشترشان شهروندان روسیه هستند را به طور غیابی متهم کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.