در برابر فشار تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، هند افزون بر مسئله نفت می‌ کوشد از منافع استراتژیک خود در ایران دفاع کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد: هند نیز در کشمکش‌ های ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ ای و همچنین تحریم‌ ها و تهدیدهای آمریکا گرفتار شده‌ است. تلاش برای حفظ مناسبات با تهران از یک سو و نرنجاندن واشنگتن از سوی دیگر، دولت هند را با دشواری روبرو کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به تحلیل اخیر فرانکفورتر آلگماینه نوشته است: فشار تحریم‌ های آمریکا علیه ایران به هند نیز سرایت کرده و این کشور را در برابر دوراهی دشواری قرار داده است. هند از یک سو به نفت ایران و خود این کشور به عنوان شریکی مهم در جوار اقیانوس هند نیاز دارد، اما در عین حال نمی‌ خواهد واشنگتن را برنجاند و با تیرگی مناسبات با آمریکا روبرو شود.

اگر هند مذاکرات خود را با مهارت پیش ببرد، می‌ تواند از جایگاه و نقش خود بهره ببرد و موافقت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را جلب کند.

«عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه ایران در جریان سفر اخیر خود به هند گفته بود، ایران از فشاری که از خارج به هند وارد می‌ شود، آگاه است، اما روی دولت هند حساب کرده و امیدوار است که هند با تکیه بر مصالح ملی خود تصمیم‌ هایی بخردانه بگیرد.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین تامین‌ کننده نیازهای نفتی هند است. هند در طی 10 ماه، از آوریل 2017 تا ژانویه 2018میلادی،  18.4 میلیون تن نفت از ایران وارد کرد. آغاز دور جدید تحریم‌ های آمریکا علیه ایران که از 4 نوامبر امسال به اجرا گذاشته می‌ شوند، هند را با مشکلات بزرگی روبرو خواهد کرد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در جریان سفر اخیر خود به هند، مقامات این کشور را فراخواند تا در موضع و مناسبات خود در قبال تهران بازنگری کنند.

در حال حاضر دیپلمات‌ های بلندپایه ای از هند و آمریکا، از جمله «ویجای گوخاله» سفیر پیشین هند در برلین بر سر معافیت‌ های تحریمی برای هند سرگرم مذاکره هستند. همزمان یک هیات تجاری هند در واشنگتن مشغول مذاکره با مقامات آمریکایی است تا تعرفه‌ های گمرکی 25 درصدی فولاد و آلومینیوم برای هند به اجرا گذاشته نشود. گفته می شود هند امیدوار است که اگر بر سر نفت ایران دست به سازش زند، آمریکا نیز در ارتباط با تعرفه‌ هایی گمرکی برای هند استثنا قائل شود.

هند از یک سو نگران است که بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در جهان زیر فشار تعرفه‌ های گمرکی آمریکا فولاد خود را با بهای ارزان به صنایع هند بفروشند و با این کار تولیدات داخلی فولاد هند را به خطر اندازند، و از سوی دیگر نمی‌ خواهد که مناسباتش با آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خطر افتد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین‌کننده یک سوم از درآمد کارگران هندی در خارج کشور هستند و علاوه بر این، به هند وعده‌ سرمایه‌ گذاری‌ های میلیارد دلاری داده‌ اند.»

16 ژوئیه (25 تیر) مقامات ایران و هند در دهلی نو درباره چند و چون ادامه همکاری‌ شان گفت‌ و‌ گو کرده بودند. اولین موج از تحریم‌ های آمریکا علیه ایران روز 6 اوت به اجرا گذاشته خواهد شد. آمریکا می‌خواهد، تا تاریخ 4 نوامبر امسال با دور جدید تحریم‌ ها مانع از آن شود که ایران بتواند نفت خود را به فروش برساند.

در دور قبلی تحریم‌ ها در سال‌ های 2012 تا 2015 آمریکا کشورهایی را که دست به کاهش 20 درصدی واردات نفت از ایران در دوره‌ های 6 ماهه زده بودند، معاف کرد. هند اکنون امیدوار است که آمریکا این بار نیز دست به اقدامی مشابه بزند.

از سوی دیگر، تلاش مشترک هند و ایران برای یافتن راهکاری برای مقابله با تحریم‌ ها حایز اهمیت است.

دو کشور ظاهرا در صدد هستند که به راه‌حلی قدیمی که در گذشته به آن متوسل شده بودند، روی آورند: هند 55 درصد از مبلغ واردات نفت از ایران را به یورو به «هالک بانک» در «آنکارا» واریز می‌ کند. 45 درصد از مبلغ نیز با ارز روپیه به حساب شرکت ملی نفت ایران در بانک دولتی «یوکو» ( Uco) در «کلکته» واریز شود.

هند افزون بر مسئله نفت همچنین می‌ کوشد از منافع استراتژیک خود در ایران دفاع کند. هند در تلاش است که بندر چابهار را در چارچوب پرو‌‌ژه‌ ای نیم‌ میلیارد دلاری گسترش دهد. 

چندی پیش «مسعود رضوانیان رهقی» سرپرست سفارت ایران در دهلی نو در مورد جایگزینی نفت ایران هشدار داده و گفته بود: «اگر هند نفت عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را جایگزین نفت ایران کند، تهران نیز هند را از امتیازات ویژه نفتی خود محروم خواهد کرد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.