تلاش های ترامپ برای اصلاح سخنانش در نشست هلسینکی، نتوانست طوفانی را که به وجود آمده، آرام کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: رئیس جمهور ترامپ روز سه شنبه تلاش کرد موجی از انتقادات را که پس از کنفرانس خبری اش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در هلسینکی به راه افتاده بود، آرام کند. یک روز بعد از واکنش‌ های فراوان به حرف‌ هایش در جلسه با رئیس‌جمهور روسیه، او حالا می‌ گوید اشتباه لفظی کرده که حرفش معنی کاملا برعکسی پیدا کرده است.

ترامپ حال می‌گوید قبول دارد که روسیه در انتخابات سال 2016 که او پیروز شد، «دخالت کرده است»؛ حرفی که در نشست با ولادیمیر پوتین حاضر نشده بود بزند.

او در نشست خبری روز دوشنبه در هلسینکی گفت دلیلی نمی‌ بیند که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده باشد. اما روز سه‌شنبه در کاخ سفید گفت منظورش این بوده است که دلیلی نمی‌ بیند روسیه در انتخابات آمریکا دخالت نکرده باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌ شنبه گفت که به تشکیلات اطلاعاتی کشورش «اعتماد و حمایت» کامل دارد و «اقدام محکمی» برای تضمین امنیت روند انتخابات آمریکا انجام خواهد داد.

تلاش شفاف ترامپ برای جبران آسیب ها - که بسیار دیر هنگام، اندک و به شکلی نادرست صورت گرفت، نمی تواند آسیب های ناشی از آن را برطرف کند. در حقیقت نوش داروی او بعد از مرگ سهراب  نتیجه ای ندارد. قانونگذاران بر این باور هستند که احساسات واقعی ترامپ در طول دیدارش با ترامپ در هلسینکی نمود پیدا کرده و هر گونه عقب گردی از این موضع، بی فایده است. 

کسانی که می توانند برخی از آسیب ها را خنثی کنند، در سمت دیگر انتهای خیابان پنسیلوانیا قرار دارند. گزینه های مهم و معنی داری در دسترس هستند. سوال این است که آیا کنگره از کشمکش ها فراتر خواهد رفت و به سوی اقداماتی که مانع ترامپ می شود، حرکت خواهد کرد؟

در روز سه شنبه برخی از قانونگذاران اعلام کردند که قادر به انجام هیچ کاری نیستند. «سوزان کالینز» سناتور ایالت ماین گفت: «ما نمی توانیم به رئیس جمهور بگوییم که چه باید بکند. کاری که همه ما می توانیم انجام دهیم این است که نشان دهیم مخالف موضع گیری رئیس جمهور هستیم.» 

«چارلز گریسلی» سناتور ایالت «آیوا» و رئیس کمیته قضایی مجلس سنا گفت: «من فکر می کنم تنها رئیس جمهور می تواند خود را  مهار کند.»

این کار درستی نیست. البته سناتورها می توانند قطعنامه ای را در حمایت از کارشناسان سرویس اطلاعاتی آمریکا صادر، و آشکار کنند که آمریکا و رژیم گانگستری روسیه به همان اندازه که ترامپ در جلسه روز دوشنبه اش با پوتین گفت، مسئول تیرگی روابط میان دو کشور نیستند. این ژست یک پیام از سلامت عقل را به متحدان ارسال می کند و نشان می دهد که حزب جمهوری خواه به طور کامل موافق شخصیت و رفتارهای ترامپ نیست.

اما کنگره می تواند کاری فراتر از تصویب قطعنامه ها انجام دهد.

 مقامات اطلاعاتی آمریکا هشدار داده اند که احتمال دارد روسیه دوباره به روند دموکراتیک ایالات متحده حمله کند. بنابراین کنگره باید لایحه ای را تصویب کند که مجازات ها و تحریم های خاص و جدی ای را علیه روسیه در صورت دخالت مجددش اعمال کند. کنگره همچنین می تواند آن گونه که کمیته های مختلف از زمان دخالت روسیه در انتخابات 2016 پیشنهاد کرده اند تمهیدات در خصوص تامین امنیت انتخابات را تشدید کند.

کنگره باید از ترامپ و کاندیداهای انتخاباتی در آینده بخواهد تا اظهارنامه های مالیاتی و دیگر پرونده های مالی خود را منتشر کنند تا هر گونه سوء ظنی که یک رئیس جمهور در خصوص تبانی با یک قدرت خارجی می تواند داشته باشد، رفع شود.

قانونگذاران در نهایت می توانند لایحه ای در حمایت از «رابرت اس. مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا وضع کنند و اخراج او را توسط رئیس جمهور سخت کنند. تا به حال، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا از چنین کاری خودداری کرده است کنگره همچنین می تواند قدرت رئیس جمهور را برای اعمال تعرفه های غیرقانونی بر مبنای قوانین جعلی امنیت ملی محدود کند.

مک کانل روز سه شنبه گفت بسیاری از ما را درک می کنیم که در سال 2016 چه اتفاق افتاده است و واقعا بهتر است که این اتفاق در سال 2018 نیافتد.» آیا او و سایر جمهوری خواهان آماده هستند تا از این اظهارات حمایت کنند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.