جنگ تجاری ترامپ بازارهای مالی جهانی را مختل کرده است و خطر فلج کردن احیای اقتصادی جهان را به همراه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: آمریکا در بی اعتنایی کامل به نظام قانونمند تجارت جهانی، جنگ تجاری به راه انداخته و از جهان روی برگردانده است. 

دولت ترامپ پس از اعمال تعرفه گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از سراسر جهان، تعرفه گمرکی 25 درصدی را بر محصولات وارداتی چین به ارزش 34 میلیارد دلار اعمال کرد و به این ترتیب جرقه بزرگ ترین جنگ تجاری تاریخ اقتصاد را زد. آمریکا سپس از این حد هم فراتر رفت و فهرستی از محصولات چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را برای اعمال تعرفه های گمرکی بیشتر ارائه کرد. 

رویکرد یک جانبه و حمایت گرایانه دولت ترامپ بازارهای مالی جهانی را مختل کرده است و خطر فلج کردن احیای اقتصادی جهان را که 10 سال پس از بحران مالی سال2008 به سختی از سرگرفته شده، به همراه دارد. 

بر اساس پیش بینی بخش سیاست و تحلیل اقتصادی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، تشدید موانع تجارت جهانی می تواند رشد تولید ناخالص داخلی را در سال 2019 میلادی 1.4 درصد کاهش دهد و رشد تجارت جهانی را تا حدود 10 درصد کاهش دهد. 

علاوه بر این تضعیف سیستم تجارت چند جانبه که هسته آن سازمان تجارت جهانی است، قوانین کنونی تجارتی جهانی را مختل، و شرایط قابل پیش بینی از طریق این نظام را بی ثبات خواهد کرد.

جهانی شدن به ادغام منافع همه کشورها منجر شده است و شکوفایی تنها در شرایطی رخ خواهد داد که هر کشور با شرکای تجاری خود همکاری کند، نه آنکه به دنبال تحقیر شرکایش باشد.

ریاکاری و خودخواهی بزرگ ترین اقتصاد جهان (آمریکا) زنجیره های ارزش جهانی را از هم جدا می کند و به تمامی شرکت ها و مصرف کنندگان جهانی از جمله خود آمریکا ضرر می رساند. در واقع در میان 34 میلیارد دلار واردات چینی که هدف تعرفه های گمرکی جدید قرار گرفته اند، 59 درصد از آنها توسط شرکت های خارجی از جمله خود شرکت های آمریکایی مستقر در بازار چین تولید می شوند. 

تحریکات تجاری آمریکا در کشورها و اتحادیه هایی مانند اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک، هند، چین، روسیه و سوئیس به اعتراضات گسترده ای منجر شده است و همگی شکایاتی را علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی برده اند.

این گونه اثبات شده که یک جانبه گرایی و حمایت گرایی که بر خلاف تمایلات زمانه است، هرگز به موفقیت منتهی نشده است. جنگ تجاری و رویکرد قلدرمابانه آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست.

از همین رو آن گونه که دیده شده شرکت موتورسازی هارلی دیویدسون آمریکا در مخالفت با سیاست های ضد تولید دولت ترامپ، تصمیم گرفته است خط تولید خود را به خارج از آمریکا منتقل کند.

هارلی دیویدسون تنها یکی از شرکت هایی است که می خواهد تولید خود را به خارج از آمریکا منتقل کند. یک روز پیش از تصمیم آمریکا برای اعلام تعرفه گمرکی علیه کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار، شرکت تسلای آمریکا - سازنده خودروهای برقی - از آغاز به کار نخستین کارخانه خود در شانگهای خبر داده بود.

سرمایه گذاران به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش منافع سهامداران خود هستند. تلاش های دولت ترامپ برای مقابله با جهانی شدن از سوی همان جهانی شدن محکوم به شکست است.

«رابرت ساموئلسون» روزنامه نگار واشنگتن پست می گوید: «آمریکا بدترین گزینه را انتخاب کرده و راه به جایی نخواهد برد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.