به رغم تهدید آمریکا برای بازگشت تحریم ها، احتمالا دست شرکت‌ های ترکیه برای ادامه تجارت به ایران همچنان باز خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: ایران و ترکیه تمایل دارند حجم تجارت میان دوکشور را به سالانه 30 میلیارد دلار برسانند.

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در حال حاضر به 12 میلیارد دلار در سال می‌ رسد؛ اما به گفته سفیر ایران در ترکیه، این حجم را می‌ توان تا 30 میلیارد دلار ارتقاء داد.

پیشتر «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور ایران و ترکیه هم بارها خواستار ارتقا حجم تجارت دوجانبه به این رقم شده بودند.

این در حالی است که به نظر می رسد تحریم‌ های آمریکا علیه ایران در حال بازگشت است؛ تحریم‌ هایی که احتمالا منجر به افزایش تجارت میان ایران و ترکیه خواهد شد.

به رغم بازگشت تحریم ها، احتمالا دست شرکت‌ های  متوسط و کوچک ترکیه برای ادامه تجارت به ایران همچنان باز خواهد بود.

ترکیه اولین انتخاب و مقصد گردشگران ایرانی است. هر سال تعداد گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌ کنند، افزایش می‌ یابد. 

در همین زمینه «جمال الماس‌اوغلو» معاون اتاق بازرگانی ازمیر ترکیه می‌ گوید که سهم ایران فقط در منطقه گردشگری اژه 330 میلیون دلار است. او همچنین افزود: «تعداد ایرانیانی که در سال 2017 به  ترکیه سفر کردند به 2.5 میلیون نفر می‌ رسد و انتظار می‌ رود که این تعداد در سال 2018 به بیش از 3 میلیون نفر برسد.»

مقامات دو کشور خوش بین هستند که چنین رشدی حتی در کوتا‌ه مدت هم امکان‌ پذیر باشد.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران می‌ گوید مرزهای ایران و ترکیه 24 ساعته شده و بر سر استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری به جای استفاده از ارزهای خارجی نیز با ترکیه توافق شده است. جهانگیری تاکید کرده که برای دستیابی به تبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه باید از تمامی فرصت‌ های دو کشور استفاده شود.

به گفته کارشناسان، دستیابی به این حجم تجارت با مکانیزم‌ های جدید و افزایش لیست کالاهای دارای تعرفه‌ های ترجیحی، همکاری‌ های بانکی و سرمایه گذاری‌ های مشترک امکان پذیر است.

«محمد صالح خاتم» روزنامه‌ نگار و تحلیلگر مسائل ترکیه معتقد است در صورت تحریم احتمالی ایران از سوی آمریکا بسیاری از شرکت‌ های بزرگ تُرک ترجیح خواهند داد خطر تحریم را به جان نخرند، اما ایران خود می‌ تواند با دادن مشوق‌ های اقتصادی به شرکت‌ های ترک، زمینه را برای افزایش مبادلات فراهم کند. 

به گفته این کارشناس در شرایط تحریم ایران، ترکیه زمینه دسترسی ایران به نقدینگی و ارز را تا حد زیادی برآورده کرده بود.

به گفته محمد صالح خاتم، ترکیه با تحریم‌ های اقتصادی علیه ایران از آغاز مخالفت کرده و در زمان تحریم‌ ها نیز بسیاری از کالاهای اساسی ایران از طریق ترکیه تامین شده است. در واقع دو کشور از اهمیت روابط خوب سیاسی و اقتصادی دو کشور آگاهی دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.