کناره‌ گیری دو وزیر مهم کابینه انگلیس در حالی که تنها 9 ماه به موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده دولت ترزا می را با خطر جدی روبرو کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد: در پی استعفای غیرمنتظره «دیوید دیویس» و «بوریس جانسون» وزیران برگزیت و خارجه انگلیس ترزا می، دومنیک راب را به عنوان وزیر برگزیت و جرمی هانت را به سمت وزیر امور خارجه انگلیس منصوب کرد. ترزا می اکنون با بزرگ ترین چالش در حیات سیاسی خود مواجه شده است.

استعفای ناگهانی بوریس جانسون که از حامیان سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، و نیز دیوید دیویس، وزیر مسئول خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) تلاطم سیاسی دولت انگلیس ارزیابی شده و محافظه کاران و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت انگلیس، کناره گیری نخست وزیر و برگزاری انتخابات زود هنگام را خواستار شده است. در عین حال گمانه زنی هایی در خصوص احتمال استعفای ترزا می و خروجش از حزب پر اختلافش مطرح شده است.

به گفته ترزا می، هیات دولت در نشست روز جمعه گذشته به توافق رسید که منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا ایجاد شود تا هم انگلیس از پیمان گمرکی مشترک با این اتحادیه خارج شود و هم راه بازرگانی با اتحادیه اروپا برقرار باشد.

اما این طرح مورد انتقاد برخی از حامیان سرسخت برگزیت در دولت انگلیس قرار گرفت که قطع تمامی پیوندهای لندن با نهادهای اروپایی و بازتعریف آنها را می‌ خواهند.

تازه ترین نشست مجلس عوام انگلیس، تحت تاثیر استعفای غیرمنتظره وزرای خارجه و برگزیت قرار داشت و به همین علت، جرمی کوربین - رهبر حزب اصلی مخالف دولت - شدیدترین حملات را به نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار این کشور صورت داد. 

جرمی کوربین در سخنانی گفت دو سال از همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا می گذرد که اغلب مردم انگلیس، خروج از اتحادیه اروپا را خواستار شدند اما در این مدت، به جای روشن شدن توافق ها با اتحادیه اروپا، کشور فقط شاهد دعوا و اختلاف در هیات دولت بوده است.

وی افزود فقط چند ماه تا پایان زمان توافق نهایی با اتحادیه اروپا باقی است اما هنوز طرح و برنامه مشخصی دیده نمی شود، بی ثباتی ها ادامه دارد و صاحبان مشاغل، مدیران شرکت ها و سازمان ها و نیز مردم، نگران آینده اند.

به گفته رهبر حزب کارگر انگلیس، دولت این کشور هنوز نتوانسته است یکدستی هیات دولت را ایجاد کند و استعفای دو وزیر در 24 ساعت گذشته، از جمله وزیر برگزیت که گفت و گو کننده اصلی درباره خروج از اتحادیه اروپا بود، نشانگر نبود طرح و برنامه مشخص و مورد قبول همگان، حتی در درون هیات دولت است.

«پدی اشداون» رئیس پیشین حزب لیبرال دموکرات در انگلیس، استعفای بوریس جانسون را یکی از پیامدهای منطقی نزاع و درگیری داخلی در کابینه ترزا می توصیف کرد و گفت او بلندپروازی های شخصی خودش را دارد و اکنون خود را برای به چالش کشیدن نخست وزیر و تصاحب جایگاه او و ریاست بر حزب محافظه کار آماده خواهد کرد در غیر این صورت هیچ علتی برای استعفای او وجود نداشت. 

عضو کنونی مجلس اعیان انگلیس گفت خیلی دردناک، شرم آور و مضحک است که نخست وزیری داریم که ذره ای اعتبار برایش باقی نمانده و نمی دانم او چگونه می خواهد به نمایندگی از کشور با اروپا گفت و گو کند. 

به گفته وی، ترزا می به یک یا دو علت در جایگاه نخست وزیر باقی مانده، یکی به علت اینکه جرمی کوربین در حزب کارگر روبروی او قرار دارد و دوم اینکه حزب محافظه کار نمی تواند بر سر تعیین جایگزین برای او به توافق برسد. 

اشداون گفت در چنین شرایطی هر پیشامدی ممکن است در دو سه ماه آینده اتفاق بیافتد. در چنین شرایطی که مردم انگلیس با شرکت در همه پرسی برگزیت و رای مثبت به آن تصمیمی اشتباه گرفتند به دولتی نیاز داریم که دارای اعتبار باشد تا بتواند با اتحادیه اروپایی گفت و گو و چانه زنی کند.

بسیاری از ناظران و خبرنگاران می‌ گویند کناره‌ گیری دو وزیر مهم کابینه در حالی که تنها 9 ماه به موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده دولت ترزا می را با خطر جدی روبرو کرده است.

در وضعیت کنونی چند سناریو در صورت خروج می از ساختمان شماره 10 مطرح شده است:

سناریوی 1: ترزا می برکنار شود و یک نماینده محافظه کار دیگر بدون برگزاری هیچ انتخاباتی جایگزین وی شود.

سناریوی 2: ترزا می برکنار شود و برگزاری انتخابات زودهنگام جرمی کوربین را وارد ساختمان شماره 10 کند.

سناریوی 3: ترزا می به کار خود ادامه دهد اما اقتدار سیاسی اش آسیب جدی ببیند.

سناریوی 4: پارلمان و کشور به حدی دچار دو دستگی شود که همه پرسی مجدد برگزار شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.