گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی خرم: اروپایی ها قرار است در بسته پیشنهادی خود، خرید یک سوم نفت ایران را تضمین کنند/ اگر FATF نباشد، اروپا نمی تواند مبادلات خود را با ایران به یورو یا هر ارز دیگری تبدیل کند

اروپا ادعا نمی کند که حمایتی نامحدود از ایران خواهد داشت، بلکه حدی که می تواند حمایت کند را اعلام خواهدکرد. این بستگی به ایران دارد که چنین بسته ای را بپذیرد یا خیر.

پایگاه خبری جماران؛ در حالی که آمریکا، هفته گذشته از سران دیگر کشورها خواست تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند، این درخواست باعث شد تا بر تصمیمات تجاری هند، یکی از مشتریان عمده نفت ایران، تأثیر گذارد. در این میان، رئیس جمهور طی یک نشست خبری در سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود.»

در همین راستا، یک کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: به کار بردن این جملات از سوی رئیس جمهور، کاربردی سیاسی دارد.

علی خرّم گفت: بدون تردید دامنه این تأثیرگذاری تهدیدها، تنها منحصر به خلیج فارس و نفت ایران نخواهد بود. بلکه، تأثیرات درگیری بر سر این مسأله، ابعادی جهانی خواهد داشت.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا به ایران، حول محور برجام و در راستای بقای آن نیز گفت: اروپا ادعا نمی کند که حمایتی نامحدود از ایران خواهد داشت، بلکه حدی که می تواند حمایت کند را اعلام خواهدکرد. این بستگی به ایران دارد که چنین بسته ای را بپذیرد یا خیر.

خرم بیان کرد: اروپایی ها قرار است در این بسته پیشنهادی، خرید یک سوم نفت ایران را تضمین کنند. همچنین قرار است خرید بخشی از صادرات غیرنفتی ما را نیز تضمین کنند، تا به نحوی حداقلی، اقتصاد ایران بچرخد. البته این موضوع نیز بستگی دارد که بسته پیشنهادی اروپایی ها، مورد قبول ایران واقع شود یا خیر.

این کارشناس حوزه بین المل با اشاره به اهمیت پیوستن به کنوانسیون fatf  در مسأله برجام گفت: از نظر اروپایی ها اگر Fatf  نباشد، آنها نمی توانند مبادلات خود را با ایران به یورو و دلار یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و به ایران بفرستند. بدین معنا که کنوانسیونی در این زمینه امضا کردند و مجاز به چنین کاری نخواهند بود. لذا ممکن است اروپایی ها به این مرحله برسند که بگویند؛ «ما بسته پیشنهادی خود را ارائه کردیم، حالا شما به این دلیل که ما بتوانیم به پیشنهاد خود عمل کنیم، باید به fatf بپیوندید»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.