خروج آمریکا از شورای حقوق بشر با محکومیت جهانی روبرو شد. پیش از این هم آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی، از یونسکو خارج شده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقادات داخلی و بین المللی مواجه شده است؛ اقدامی که واشنگتن در حمایت از جنایات حقوق بشری رژیم صهیونیستی دست به آن زد.

خروج آمریکا از اصلی‌ ترین نهاد حقوق بشری سازمان ملل، با واکنش‌ هایی مواجه شده و جز حمایت رژیم صهیونیستی، اغلب واکنش‌ ها انتقادی بوده است.

دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به خروج آمریکا در بیانیه ای گفت: «هدف آمریکا تبدیل شورای حقوق بشر سازمان ملل به ابزاری برای پیشبرد اهداف این کشور و تنبیه کشورهایی بود که آمریکا از آنها رضایت نداشت و زمانی که به این هدف خود نرسید، از آن خارج شد. متاسفانه همتایان ما در واشنگتن این مسئله را درک نکرده و یا قبول ندارند. هرچند واکنش جامعه بین المللی به ایده‌ های آنها در راستای اصلاح این شورا به خوبی نشان دهنده در انزوا قرار داشتن آمریکایی‌ ها در این مسئله بود.» 

«کنستانتین کاساچوف» رئیس مجلس سنای روسیه هم در فیس بوک نوشت:« آمریکا با تصمیم برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل ضعف خود و ناتوانی در دفاع از مواضع خود را نشان داد. اما روسیه همواره با قاطعیت از مواضع خود در شورای امنیت سازمان ملل و در کمیسیون حقوق بشر و مجمع پارلمانی شورای اروپا حمایت می کند و به راهش ادامه می دهد.»

«لئونید سلوتسکی» رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز با ابراز تاسف از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، آن را تصمیمی غیرسازنده خواند و گفت: «آمریکا با این اقدام خود به کشورهایی که از آن پیروی می کنند پیام می دهد که نقش سازمان های زیر مجموعه سازمان ملل در آینده باید کاهش یابد. در مورد این تصمیم مخرب آمریکا فقط می توان تاسف خورد. 

«وجیسلاو شوک» رئیس دوره‌ ای شورای حقوق بشر سازمان ملل که اهل اسلوونی است، ضمن رد اظهارات و مواضع آمریکا علیه شورای حقوق بشر، از خروج واشنگتن از این شورا انتقاد کرد.

در بیانیه وی آمده است: «با توجه به چالش‌ های جهان امروز، اقدام جمعی برای حصول اطمینان از تعامل و همکاری بیشتر ضروری است و در همین راستا آمریکا باید در اقدامات شورای حقوق بشر مشارکت داشته باشد.»

«زید رعد الحسین» کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل از این تصمیم آمریکا اظهار نارضایتی کرد و گفت: واشنگتن باید با توجه به میزان نقض حقوق بشر در جهان تعاملاتش در این حوزه را افزایش دهد. وی در اظهاراتش گفت: این تصمیم آمریکا اگر چه خبر واقعا «تعجب‌آور» نیست اما ناامیدکننده است.

سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرد که «دبیرکل بسیار ترجیح می‌ داد که آمریکا در شورای حقوق بشر می‌ ماند. ساختار حقوق بشر سازمان ملل متحد در ترویج و دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌ کند.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اقدام آمریکا نقش این کشور را به عنوان «مدافع حقوق بشر» تضعیف می‌ کند. وی در عین حال به تعهد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این شورا تاکید کرد.

موگرینی در بیانیه خود گفت: «آمریکا همواره سردمدار حمایت از حقوق بشر در جهان بوده و تصمیم امروزش برای خروج از شورای حقوق بشر ،خطر تضعیف نقش آمریکا به عنوان مدافع دموکراسی در صحنه‌ جهانی را  در پی دارد. اتحادیه اروپا به نوبه خود به شکلی پایدار و قابل اعتماد متعهد به شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی می‌ ماند.»

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ ای از اقدام آمریکا انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر تاسف‌ آور است. ما هیچگاه پنهان نکرده ایم که انگلیس خواهان اصلاح در شورای حقوق بشر است اما ما متعهد به کار در درون ساختار شورا برای تقویت آن هستیم. حمایت انگلیس از شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنان پایدار باقی می‌ماند.»

«کنت روث» مدیر دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک هم خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر سازمان ملل را نمایش ناراحت‌ کننده‌ ای از سیاست تک بعدی آمریکا در قبال حقوق بشر خواند و گفت: «به نظر می‌ رسد تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد، دفاع کردن از اسرائیل است.»

«ریچارد هاس» مدیر اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا هم گفت: «دولت ترامپ در مقابل شورای حقوق بشر یک موضع قوی گرفته است؛ شورایی که واقعا تزویر در آن نهادینه شده است. آنچه که این موضع را ضعیف کرده است، الگوی خروج دولت ترامپ از معاملات بین‌ المللی است: از معاهده پاریس گرفته تا پیمان تجاری اقیانوس آرام، برجام و غیره که شایسته مشارکت آمریکا هستند.»

نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان تنها فردی که از اقدام آمریکا استقبال کرد، آن را «شجاعانه» خواند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر خود نوشت: اسرائیل از دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور، مایک پامپئو وزیر خارجه و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بابت تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغ‌ های به اصطلاح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپاسگزار است!

در مقابل، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در این خصوص اعلام کرد: «خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر انزاوی بین المللی این کشور می‌ افزاید و توان واشنگتن را برای توجیه اقدام‌ های جنایتکارانه خود می‌ کاهد.»

عضویت آمریکا در شورای حقوق بشر طبق برنامه باید در سال آتی به پایان می‌ رسید، اما دولت دونالد ترامپ ترجیح داد این کار را زودتر و با اعلام ناگهانی انجام دهد.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا در ژانویه 2017 این کشور از همکاری خود با سازمان ملل متحد کاسته است. آمریکا کمک‌ های مالی به این سازمان را کاهش داده و از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و پیمان زیست‌ محیطی این سازمان نیز خارج شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.