این روزنامه به نقل از یک منبع که مدعی شد نزدیک به حزب الدعوه است نوشت: امکان توافق دو جناح رقیب در الدعوه یعنی العبادی و المالکی بعید است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه عربستانی الشرق الاوسط که در لندن منتشر می شود در گزارشی مدعی شد که حزب«الدعوه» به رهبری «نوری المالکی» با دو جناحش که یکی از آنها را خود المالکی هدایت می کند و دومی را «حیدر العبادی» نخست وزیر کنونی  عراق هدایت می کند، در پارلمان تبدیل به مخالفان می شوند.

این روزنامه به نقل از یک منبع که مدعی شد نزدیک به حزب الدعوه است نوشت: امکان توافق دو جناح رقیب در الدعوه یعنی العبادی و المالکی بعید است.

وی احتمال تبدیل شدن شاخه المالکی به مخالفان سیاسی در صورت شکست قانع کردن نیروهای دیگر شیعه برای ائتلاف با فراکسیونش وجود دارد.

الشرق الاوسط در ادامه مدعی شد: که این منبع گفت که المالکی امیدوار است که به ائتلاف سائرون-الفتح و دیگر نیروهای شیعه بپیوندد اما با وجود مخالفت «مقتدی صدر» و جریان«الحکمه» چنین احتمالی وجود ندارد و المالکی چه بسا گزینه ای جز تبدیل شدن به مخالف در پارلمان ندارد.

روز گذشته دفتر مقتدی صدر رهبر جریان صدر اخبار منتشر شده درباره  پیوستن فراکسیون«دولت قانون» با ائتلاف «سائرون-الفتح» را تکذیب کرده بود.

هفته گذشته شبکه سومریه نیوز، مقتدی صدر رهبر جریان صدر و رهبر لیست سائرون در کنفرانس مشترک در نجف با هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح که مورد حمایت حشد شعبی است اعلام کرد، ائتلاف الفتح با سائرون در فضایی ملی در کنار ائتلافی قرار می‌گیرد که چند روز پیش میان سائرون، الحکمة به رهبری عمار حکیم و الوطنیه به ریاست ایاد علاوی انجام شد.

پیش از آن رسانه‌ها اخباری درباره سندی منتشر کردند که شامل توافقی بین سائرون، الحکمة و الوطنیه بر سر تشکیل «ائتلاف اکثریت ملی پدرانه» بود.

لیست سائرون با ۵۴ کرسی در رتبه نخست و الفتح با ۴۷ کرسی در رتبه دوم انتخابات پارلمانی ماه مه عراق قرار گرفته‌اند.

در پی آن، صدر اظهار داشت، هدف از ائتلاف جدید سرعت بخشیدن به تشکیل دولت ملی بدور از سهمیه بندی طایفه‌ای است.

العامری نیز خاطرنشان کرد، در به روی همه گروه‌ها برای پیوستن به این فضای ملی بدور از سهمیه بندی طایفه‌ای باز است.

در همین بین، نیروهای سیاسی سنی عراق از دعوت حیدر العبادی در چند روز پیش از نیروهای سیاسی به منظور برگزاری نشست و توافق بر سر ترکیب دولت آینده استقبال کردند به طوری که «اسامه النجیفی» رئیس ائتلاف«القرار» آمادگی خود را برای مشارکت در نشست اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.