این نصیحت ایرانی ها کاملا به جا و درست است زیرا ترامپ در کمتر از دو سال به قدرت رسیدنش هیچ توافقنامه و معاهده ای را حتی آنهایی که با نزدیکترین همپیمان کشورش امضا شده را بی نصیب از نقض و پاره کردن باقی نگذاشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور پرداخت و نوشت: فردا سه شنبه یکی از مجلل ترین هتل های سنگاپور میزبان دیدار تاریخی سران میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دشمن سرسختش یعنی«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی خواهد بود که سی سال از ترامپ کوچکتر و طبیعتا دگمه هسته ای کوچکتری (در مقایسه با دگمه هسته ای ترامپ)دارد اما از اعصاب قوی و زیرکی سیاسی بالایی به اذعان بیشتر کارشناسان پیگیر تحولات سیاسی و امنیتی شرق آسیا، برخوردار است.

کیم رهبر کره شمالی هواپیمای خصوصی غول پیکر مانند همتای آمریکایی خود یا همتاهای عرب خود ندارد بلکه یک هواپیمای قدیمی و فرسوده ساخت شوروی دارد به همین دلیل مجبور شد یک هواپیمای وابسته به هواپیمایی چین برای انتقالش به پکن و از آن جا به طور مستقیم به سنگاپور به عاریت بگیرد.

کارشناسانی که مدعی اند از باطن مسائل مطلع هستند این اقدام را این گونه تفسیر کردند که بنابر چندین دلیل صورت گرفته است: اولا امنیتی ، دوما بی اعتمادی به دشمن آمریکایی و نیز  آماده بودن برای مقابله با توطئه هایش، سوما برای رساندن این پیام که کیم از حمایت چینی ها برخودار است و چهارما زیرا کیم می ترسید که اگر هواپیمای ساخت شوروی سابق موفق به پرواز شود ممکن شانس فرود یا بازگشت نداشته باشد.

ایرانی ها که روابط همپیمانی قوی با کره شمالی دارند بلافاصله به رهبر کره شمالی نصیحت کردند که به ترامپ رئیس جمهور تاجر آمریکا اعتماد نکند و هشدار دادند که این مرد به سندی که امضایش می کند، احترام نمی گذارد به همین دلیل توافق با وی و امضا کردن توافقنامه فایده ای ندارد. ما به این نصیحت این را اضافه می کنیم که به یاد بیاورد که چه بر سر «صدام حسین»رئیس جمهور اسبق(معدوم) عراق و «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی پس از شنیدن حرف آمریکایی و چشم پوشی از سلاح های کشتار جمعی  آمد و نیز به یاد بیاورد که بر سر کشورهای شان چه آمد و چگونه ویران شدند.

این نصیحت ایرانی ها کاملا به جا و درست است زیرا ترامپ در کمتر از دو سال به قدرت رسیدنش هیچ توافقنامه و معاهده ای را حتی آنهایی که با نزدیکترین همپیمان کشورش امضا شده را بی نصیب از نقض و پاره کردن باقی نگذاشت.

تشریح می کنیم و بیشتر می گوییم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شد، توافق تبادل تجارت آزاد با همپیمانان اروپایی اش را لغو کرد و جنگ تجاری علیه آنها اعلام کرد، سیاست های حمایتی در پیش گرفت که در سایه آنها تعرفه گمرکی بر همه صادرات اروپا، کانادا و مکزیک به آمریکا اعمال کرد، از توافقنامه هسته ای با ایران خارج شد و سفارت آمریکا را به قدس اشغالی منتقل کرد.

ترامپ پس از آن به سنگاپور برای دیدار با رهبر کره شمالی رفت که نشست اخیر سران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان و تصمیم هایش را زیر پا گذاشت و حاضر نشد بیانیه پایانی آن را امضا کند و با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، نزدیک ترین کشور به آمریکا، در افتاد.

هدف اعلام شده از دیدار سران در سنگاپور رسیدن به معاهده صلح آمریکا و کره شمالی است که منجر به خلع سلاح هسته ای و موشک های بالستیک کره شمالی به شکل تدریجی در مقابل لغو محاصره و کمک های اقتصادی و تضمین های امنیتی می شود.

روی کاغذ به نظر این قراداد تقریبا غیرممکن می رسد و بسیار دشوار است که در یک نشست غیرعلنی میان رهبران دو کشور محقق شود که پس از «ن ترامپ پرواز کند و به واشنگتن برگردد و دیدارش را محدود به یک روز کند لیکن برخی این مساله را مطرح می کنند که مقدمات پیش از برگزاری این نشست سران که شامل دیدار« مایک پومپئو»وزیر خارجه آمریکا با رهبر کره شمالی شد، نتایج خوبی محقق کرد و راه را برای رسیدن به توافق هموار کرد.

«مایکل مکفاول» سفیر سابق آمریکا در روسیه اوضاع را با دقت خلاصه و نتیجه گیری درستی کرد زمانی که به پرسشی در زمینه پیش بینی  درباره نشست سران میان کیم و ترامپ با این گفته پاسخ داد که «اگر ترامپ از مذاکره بر سر توافقنامه ای درباره شیر با کانادا یکی از نزدیکترین همپیمانان ما ناتوان است، چگونه می تواند با بزرگترین دشمن ما بر سر خلع سلاح هسته ای به توافق برسد؟»

پرسش مکفاول سفیر بسیار منطقی و به جاست و ما نیز به مانند وی بدبین هستیم زیرا ما بر این باور نیستیم که رهبر کره شمالی به دشمن آمریکایی خود اعتماد دارد و بعید است که بازدارندگی هسته ای و موشکی که در اختیار دارد را در مقابل یک مشت کمک های اقتصادی بمب گذاری شده،قربانی کند؛ این دو بازدارندگی بود که ترامپ را مجبور کرد برای دیدار با کیم در سنگاپور به دست و پا بیفتد.

کسی که یعنی ترامپ که نشست سران هفت کشور صنعتی با همپیمانانش و تصمیم هایش را زیر پا گذاشت، به هر دلیلی که شده تردیدی در زیر پا گذاشتن تصمیم های نشست سنگاپور نخواهد کرد. این تاجر  یک فرد متکبر، مغرور و تندرو در نژادپرستی اش است. ما نیز چاره ای جز انتظار نداریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.