در حالی که ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی آماده می شود، مردم در سراسر جهان به این رویداد تاریخی می نگرند اما خلع سلاح هسته ای تنها در ذهن آنها نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه اسکای نیوز گزارش داد: مقام‌ های آمریکایی و کره شمالی آماده دیدار تاریخی روز سه‌ شنبه میان رهبران دو کشور می‌ شوند. خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌ گوید مذاکرات بر اساس «نیاز دوره ای که تغییر کرده» به موضوعات خلع سلاح، صلح و مسائل دیگر می‌ پردازد.

رئیس‌ جمهور آمریکا، و رهبر کره شمالی هر دو روز یک‌ شنبه وارد سنگاپور شدند؛ ترامپ با هواپیمای ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا در پایگاه هوایی «پایا لبار» و کیم با یک هواپیمای چینی در فرودگاه بین‌المللی «چانگی» به زمین نشستند. وزیر خارجه سنگاپور که عملا مسئول تدارک مذاکرات در کشورش است، از رهبران آمریکا و کره شمالی استقبال کرد.

مقام‌ های هر دو کشور در حال حاضر آماده گفت‌ و گوهایی می‌ شوند که قرار است 9 صبح روز سه‌ شنبه به وقت سنگاپور برگزار شود.

قبل از ماه مارس «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی حتی برای دیدار با نزدیک ترین همسایه و متحد خود یعنی چین راهی این کشور نشده بود. اما اکنون او نه فقط به عنوان یک شخصیت پرهیاهوی بلکه به عنوان یک دولتمرد جهانی در سطح مشابه رئیس جمهور آمریکا در نظر گرفته می شود.

هر چیزی در مورد این دیدار فوق العاده است. چشم انداز اسکورت کاروان کیم جونگ اون در خیابان های سنگاپور تاریخی و بی سابقه بود. تصاویر کیم در حالی که به دفتر نخست وزیر سنگاپو می رفت، نیز همینطور. 

 

skynews-north-korea-summit_4332531

 

در جریان این گفت و گو و دیدار، دو طرف به بررسی روابط میان کره شمالی و سنگاپور و همچنین تحولات در منطقه و کره شمالی پرداختند. نخست وزیر سنگاپور از اقدامات و تصمیم رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا برای نشستن بر سر میز مذاکره قدردانی کرد. وی همچنین نسبت به موفقیت آمیز بودن نشست ابزار امیدواری کرده و عنوان داشت که این نشست به دورنمای صلح و ثبات در شبه جزیره کره و سراسر منطقه بینجامد. 

رهبر کره شمالی به «لی هسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور، گفته است که همه دنیا این رویداد را دنبال می‌ کند. کیم افزود چنانچه توافقی به دست بیاید، نام سنگاپور در تاریخ باقی خواهد ماند.

کیم به عنوان یک رهبر جهانی در نظر گرفته شد؛ همان گونه که می خواست. 

رفتار دونالد ترامپ در مسیر پرواز به سمت سنگاپور واقعا فوق العاده بوده است: خشم و توهین به نزدیک ترین متحدانش و به طور موثر پس گرفتن امضایش از زیر بیانیه پایانی نشست گروه 7. 

اگر او با دوستانش این چنین رفتار می کند، کیم ممکن است با خود بگوید او با دشمنان قدیمی ای مانند او چگونه رفتار خواهد کرد. 

ترامپ به نظر می رسد دیکتاتورها و قدرتمندان را ترجیح می دهد و همچون کیم می خواهد این نشست به سرانجام برسد.

فرود کیم جونگ اون در سنگاپور با هواپیمای ایر چاینای 747 نشان داد که کره شمالی تا چه حد به صورت دیپلماتیک به چین تکیه دارد و از لحاظ اقتصادی آن را تامین می کند.

اجماع کلی در واشنگتن این است که نتیجه نشست سنگاپور هر چه که باشد، از آن به عنوان موفقیت هر دو طرف یاد می شود. نه دونالد ترامپ و نه کیم جونگ اون نمی توانند آن را به گونه دیگری درنظر بگیرند.

اما دو دیدگاه مخالف در مورد احتمال موفقیت واقعی برای ترامپ در درازمدت وجود دارد.

یکی این که او ممکن است در زمان مناسب در جای مناسب قرار گیرد. تئوری افرادی که بر این عقیده اند این است که کیم تصمیم قاطعانه ای برای کنار گذاردن سلاح های هسته ای خود در عوض دریافت کمک های اقتصادی، لغو تحریم ها و تضمین های امنیتی گرفته است. به عبارت دیگر، او معتقد است که بقای کره شمالی می تواند بیش از آنکه توسط حفظ سلاح های هسته ای تامین شود، در گروی گشایش درهای این کشور باشد. این یک سناریوی خوش بینانه است.

دیدگاه دیگر - که بیشتر شایع است - این است که کره شمالی وعده زیادی خواهد داد، اما خیلی کم به آنها عمل خواهد کرد.

این دیدگاه بر پایه این اعتقاد است که آمریکا و کره شمالی عقاید بسیار متفاوتی نسبت به آنچه خلع سلاح هسته ای است، دارند.

آمریکایی ها آن را به عنوان نابودی غیرقابل برگشت تمام موشک ها و عناصر برنامه تسلیحات هسته ای در کره شمالی می بینند. اما پیونگ یانگ آن را به معنی حذف سپر محافظ هسته ای آمریکا برای کره جنوبی و ژاپن و توانایی آن در هدف قرار دادن کره شمالی با استفاده از سلاح های هسته ای از پایگاه های اقیانوس آرام می داند؛ تفسیرهای بسیار متفاوتی که خوب نیستند.

پس از گذشت بیش از 70 سال زندگی در سایه جنگ، مردم در سئول امیدوارند که این اجلاس در نهایت یک راه حل پایدار پیدا کند و تهدید هسته ای کره شمالی را به پایان برساند.

در حالی که بعضی از آنها از این گام ها به سمت دستیابی به توافقی برای پایان یافتن جنگ کره خوشحال می شوند، برخی دیگر خواستار اتحاد دوباره دو کره هستند و می گویند: ما از یک پوست و استخوان هستیم، یک کره.

اما جنگ دهه 50 ساله که شبه جزیره را دچار تنش کرده، همچنان این دو کشور را از هم جدا می کند.

بسیاری، تعهدات کره شمالی را برای کنار گذاشتن سلاح های هسته ای بارها شنیده اند اما در نهایت به تلخی ناامید شده اند.

برخی دیگر از امیدوار بودن، خسته شده اند. در عوض، آنها نگرانند که دولت به دام افتاده و امنیت کره جنوبی را در معرض خطر قرار دهد.

سیاستمداران به طور جدی برای صلح تبلیغ می کنند، اما تاریخ به بسیاری افراد در مورد خطرات اعتماد زودهنگام به طرف مقابل، درس هایی آموخته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.