دعوای لفظی میان ترامپ و همتایانش در گروه 7 پس از پایان اجلاس نیز ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در خصوص پس گرفتن امضایش از بیانیه پایانی نشست گروه 7 پس از اظهارات نخست وزیر کانادا، محکوم کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که «همکاری بین المللی نمی تواند تنها متکی به خشم و چند کلمه باشد.»

در این بیانیه آمده است: «ما دو روز زمان صرف کردیم تا این بیانیه و تعهدات مربوط به آن را تنظیم کنیم. ما از آن حمایت می کنیم و هر کسی که امضای آن را پس بگیرد، ناسازگاری و کم شخصیتی خود را نشان داده است.»

در حالی که دونالد ترامپ از امضا بیانیه پایانی گروه هفت صرف نظر کرده است، اما اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به این بیانیه پایبند است.

پیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه نیز امروز یکشنبه کشورهای عضو گروه هفت را دعوت به آرامش و همکاری کرد و گفت «به اظهارات پرخاشگرانه پایان دهید.»

با وجود اینکه ترامپ پیش از ترک کانادا، نشست گروه 7 را بسیار سازنده توصیف کرده بود، اما ساعتی پس از سخنان نخست‌ وزیر کانادا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت از بیانیه پایانی نشست گروه 7 حمایت نمی‌ کند و از نماینده کشورش در این نشست خواسته تا از امضا بیانیه پایانی گروه هفت خودداری کند.

پیش از این گزارش شده بود این بیانیه مورد تایید تمامی هفت کشور عضو قرار گرفته است.

دونالد ترامپ که نشست گروه 7 را به منظور انجام تدارکات برای دیدار با رهبر کره شمالی زودتر به مقصد سنگاپور ترک کرده بود، در سخنانی تلاش کرد تا نشان دهد روابط میان آمریکا و دیگر کشورهای صنعتی جهان در شرایط مطلوبی قرار دارد اما وی ساعتی پس از اظهارات «جاستین ترودو» نخست‌ وزیر کانادا و میزبان این نشست، این سخنان را «ناصادقانه» خواند و تاکید کرد که آمریکا امضای خود را پس خواهد گرفت.

به گفته دونالد ترامپ، کشورهای دیگر «تعرفه‌ های سنگینی» علیه محصولات آمریکایی وضع می‌ کنند و از این کشور سود فراوانی می‌ برند.

واکنش دونالد ترامپ به اظهارات نخست‌ وزیر کانادا بود که در سخنان خود تاکید کرد از ابتدای ماه آینده (ژوئیه) تعرفه‌ های جدیدی علیه محصولات آمریکایی وارداتی به کانادا وضع خواهد کرد.

جاستین ترودو تصریح کرد که «کانادایی‌ ها مردمانی مودب و معقول هستند اما نمی‌ گذارند که دیگران آنها را در فشار و تنگنا قرار دهند.»

انتظار می رود رفتار غیر متمدنانه ترامپ که به دور از عرف دنیای سیاست و دیپلماسی ارزیابی می شود حال دیگر کمتر با پذیرش متحدان همراه باشد.

با آنچه در کانادا روی داد می توان دیگر به جرات پیش بینی کرد که آتش جنگ تجاری میان آمریکا و متحدانش روز به روز در حال شعله ور‌تر شدن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.